بهترین های چهار نشریه کودک بهمن ماه ۹۴

بهترین های چهار نشریه کودک بهمن ماه ۹۴ به گزارش سایت کتابک

در این گزارش با بخش های خوب نشریه های نشریه قلک شماره ۱۹، نبات کوچولو شماره ۵۳ سروش خردسالان شماره ۴۷ و رشد کودک شماره ۵ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.

بهترین های چهار نشریه کودک بهمن ماه ۹۴

نشریه قلک شماره ۱۹
داستان

عنوان : خانه ی خرس ها
طراح :  علی اکبر زین العابدین
تصویرگر: نیلوفر برومن
خرسی با خانواده اش در غاری زندگی می کند. سرما آن ها را آزار می دهد. پدر برای خانه در و آیفون تصویری تهیه می کند. 
داستان که با تصاویری کودکانه قابل فهم و ساده مخاطب را به دنبال خود می کشاند، حکایت زحمت، مسئولیت پذیری و گره گشایی پدر را بیان می کند. استفاده از آیفون تصویری به طنز داستان افزوده است و مخاطب به خوبی می تواند با داستان ارتباط برقرار کند. 

عنوان : فروشنده رویایی در سرزمین جادویی
نویسنده : سید نوید سید علی اکبر 
تصویرگر: سارا طبیب زاده
در اسباب بازی فروشی آقای فلفل همه چیز آرام است تا اینکه سرو کله ی ۲ تا فلامینگوی صورتی پیدا می شود. آن ها دوقلو هستند. یکی از آن ها می¬خواهد اسباب بازی فروش شود. آقای فلفل مودبانه به آن ها توضیح می دهد که وسایل لازم برای داشتن یک مغازه اسباب بازی فروشی چیست.
داستان با بهره گیری از زبانی کودکانه مخاطب را با شغل فروشنده اسباب بازی آشنا می کند. استفاده از شخصیت های جانوری در فروشگاه اسباب بازی برای خردسال جذاب و گیراست. افزون برآن رفتار اجتماعی مناسب یک فروشنده به طور غیر مستقیم آموزش داده می شود. 

 عنوان: آدم های مهربان 
نویسنده: شهرام شفیعی 
تصویرگر: سام سلماسی
پدر و پسر، سوار بر اتوبوس می خواهند جایشان را به پیرمرد بدهند. هر چه می گردند پیرمردی پیدا نمی کنند به جز راننده اتوبوس. به فروشگاهی می روند می خواهند به خانمی پیری کمک کنند و بارش را بردارند؛ ولی به علت ورزش نکردن نمی توانند. در آخر زنگ منزل دختر کوچولویی را که قدش نمی رسد می زنند. 
داستان در مورد پدر و پسری است که نقش و توانایی اشان جا به جا شده است پسر مدام به پدر می گوید چه کار درست است و باید انجامش داد و پدر هم انجام می دهد. نویسنده در سه پلان مهربان بودن و کمک به دیگران را به طور غیر مستقیم بیان می کند. ارزش هایی که در این دوران بسیار کمرنگ شده است. تصاویر داستان گویا همراه با زیبایی شناسی به گیرایی داستان افزوده است . نویسنده به  اهمیت ورزش و خدمت به دیگران اشاره دارد. 

عنوان : وقتی که برق قطع می شود
نویسنده : لیسا رووچ  
تصویرگر : امی وامر
مترجم : مهرزاد زمردیان
هنگام دیدن تلویزیون برق قطع می شود. به جای آن، پدر با بچه ها بازی سایه ها را انجام می دهد و آن ها لذت می برند به طوری که بعد از آمدن برق هم ترجیح می دهند بازی را ادامه دهند.
داستان با ترجمه ای ساده و روان به معرفی بازی خلاقانه و جذاب  می پردازد. بازی به مراتب سرگرم کننده تر از تماشای فیلم تلویزیون است. تصاویر به کمک متن آمده است و کاملا حس را به مخاطب منتقل می کند و به ویژه تصویر بچه گربه ای که همگام با شخصیت های داستان مشغول بازی سایه است.

شعر

عنوان: کیسه پلاستیکی
تصویرگر: ملیکا سعیدا
شاعر:  ناصر کشاورز
کیسه سیاه پلاستیکی در فضای سبز جنگل به وسیله کسانی که به بهداشت و نظافت محیط زیست بی توجه هستند رها شده که ناراحت و شرمنده است.
شعر از اهمیت پاکیزگی طبیعت سخن می گوید و با آموزش غیر مستقیم حفظ و نگه داری آن را به مخاطب گوشزد می کند. ناراحتی المان های مختلف ناشی از آلودگی طبیعت در تصویر دیده می شود و به خوبی حس را به مخاطب القا می کند. متن و تصویر با یکدیگر هماهنگ است.

آشنایی با گیاهان 

عنوان: قلبی 
نویسنده: شیدا میرزایی
عکاس: سارنگ هاشمی
تصویرگر: مهدیه صفایی نیا
این بخش با سرکلیشه گلک به معرفی گیاه پوتوس پرداخته است. متن با زبانی ساده و طنزآمیز به طور مختصر مخاطب را با گوناگونی این گیاه آشنا می سازد. تصویر ها آشکار، روشن و ترکیبی از عکس و تصویرگری است از نکته های مثبت انتخاب آن در دسترس بودن این گیاه برای کودکان است. در پایان، مجله از کودکان خواسته با گیاهان خود عکس بگیرند و آن را برای مجله بفرستند. 

 سرگرمی

 عنوان: سالاد طاووسی – لاک پشت نونی
نویسنده: زهرا موسوی 
تصویرگر: عاطفه صفایی نیا
استفاده از مواد خوراکی برای تهیه سالاد می تواند برای کودک مفید باشد. درست کردن شکل طاووس از برگ های کاهو، رغبت کودک را برای خوردن بیشتر می کند. همچنین استفاده از نان و بادام عصرانه لذت بخش لاک پشت نونی را فراهم می کند. کاردستی هم تشویق کودکان به خوردن مواد خوراکی سالم و هم بازی است. تصاویر به همراه شعر و رعایت سفیدخوانی به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار می کند. در پایان خواسته شده مخاطب عکس های خود را در این رابطه برای مجله بفرستند و به ارتباطی دوسویه تبدیل شده است. 

هدیه های شما 
دو صفحه از مجله به چاپ عکس های کودکان همراه با کاردستی شان از صفحه های گلک، بچین و بچش، و روزهای دنباله دار در شماره های مختلف دیده می شود. کودکان با دیدن عکس های خود تشویق به تهیه و سپس خواندن مجله می شوند.  

بهترین های چهار نشریه کودک بهمن ماه ۹۴

نبات کوچولو شماره ۵۳

داستان
عنوان: پل مورچه سواری
نویسنده: محمود برآبادی
تصویرگر: نیلوفر برومند
مورچه ها برای رسیدن به مزرعه گندم هر روز مجبور بودند جوی آب را دور بزنند. تا یک روز مورچه سواری با وجود مخالفت بقیه مورچه ها به تنهایی با نخ پلی بر روی جوی بست و با موفقیت از آن رد شد.
داستان دارای زبانی ساده و ساختاری منسجم است. هدف هایی چون داشتن ابتکار، پشتکار، بی تفاوت نبودن به مسائل اطراف، مصمم بودن در پیشبرد هدف در قالب این داستان کودکانه دیده می شود.

عنوان : بازی آرتور
نویسنده: مارک براون
مترجم: شیرین سلیمانی
یک روز صبح زود آرتور از خواب بیدار می شود و به سرعت کارهایش را انجام می دهد. به همه دوستانش زنگ می زند اما هر یک از آن ها مشغول کاری هستند و نمی توانند با او بازی کنند. آرتور با پیشنهاد مادرش به دنیای تخیلاتش وارد می شود و با دوستان خود بازی می کند.
داستان با ترجمه ای ساده و روان، ساختاری منسجم و پرهیز از زیاده گویی بخش عمده ای از روایت را به عهده تصویر می گذارد. نویسنده دغدغه کودکان امروز را روایت می کند که اغلب در خانواده های تک فرزند، زندگی می کنند و بسیاری از اوقات به بازی های تخیلی می پردازند. تصاویر داستان آشکار و تصویرگر از رنگ های بسیار شاد و گرم بهره گرفته است. 

عنوان: هاپوپو و ستاره
هاپوپو هر بار ماجرای جدیدی را تجربه می کند. این بار به کوهنوردی می رود و قله را فتح می کند. اما حالا شب شده و آنجا تاریک است. هاپوپو با طناب ستاره ای را شکار می کند تا چادر کوچکش را روشن کند.
داستان تصویری بدون کلام می تواند برای کودک جذاب باشد، خلاقانه قصه بگوید و بیان خود را تقویت کند. تصاویر گویا افزون بر افزایش هوش کلامی کودک، لحظات شادی را برای او فراهم می کند.

عنوان: یکی بود یکی نبود
نویسنده: لاله جعفری
 دم عصایی ها دنبال غذا می گردند، اما دشمن از راه می رسد. آن¬ها به پناهگاه می روند و پس از رفع خطر برای شکار از پناهگاه خارج می شوند. 
در سری داستان های یکی بود یکی نبود هر بار جانوری معرفی می شود. نویسنده برای هر کنش جانوران دلیلی می آورد که رابطه علت و معلولی دارد و تصاویر هماهنگ با آن دیده می شود.

شعر

عنوان : فرفره 
شاعر: رودابه حمزه ای
موسیقی: کیمیا عطار
تصویرگر: آمنه اربابون
همراه کردن شعر و موسیقی برای بچه هایی که نت ها را می شناسند، بسیار جذاب است. در شعر آهنگین و خیال انگیز فرفره از صور خیال زیبایی بهره گرفته شده است.

عنوان : شیر اومد آب بخوره
شاعر: ناصر کشاورز
تصویرگر: طیبه توسلی
داستان منظوم شیر اومد آب بخوره بر گرفته از شعر ترجمه موشه و درخت سیب است. شیری به شهر می رود تا آب بخورد. با شلنگی روبه رو می شود که دارد ماشینی را می شوید. اما شیر داناست و می داند که نباید آب را هدر داد. ماشین هم داناست و از اینکه شلنگ اینجوری دارد او را می شوید ناراحت است. شیر به شلنگ یاد می دهد که با یک دستمال خیس هم می شود ماشین را شست. 
ساختار منسجم، زبان ساده و وجود وزن و قافیه در این داستان منظوم کودک را با خود همراه می کند و در عین ایجاد لذت و سرگرمی به طور غیر مستقیم مصرف بهینه آب را به او آموزش می دهد.

عنوان : لالالالایی
شاعر: مهناز پارساییان
تصویرگر: سارا نارستان
لالایی این بار با یک ریتم مناسب و شاد همراه با تصویری زیبا از آرامش جوجه ای در آغوش مادر، کودک را به یک خواب آرام و شیرین دعوت می کند.

سرگرمی
عنوان : باغ بامزه
مجموعه ای از چند بازی در دو صفحه شامل بازی دقت، رنگ آمیزی، شمارش اعداد و راه را پیدا کن طراحی شده که کودک را سرگرم می کند. بازی دقت به افزایش دقت کودک و رنگ آمیزی به مهارت هماهنگی چشم و دست او می انجامد.
نکته: سرگرمی با عنوان ماجرای کرم ابریشم در همین صفحه جمله آن نامفهوم است. به جای جمله «آیا هر کدام از سوراخ ها را یکی از کرم ها خورده است؟» باید گفته می شد: «آیا تعداد سوراخ ها با تعداد کرم ها برابر است؟»

عنوان : بیا ماشین بسازیم
کودکان به ماشین بازی علاقه مندند به خصوص پسرها. مجله این امکان را به مخاطب می دهد که انواع ماشین ها را در جای خود بچسباند. سرگرمی صرفا چسباندن برچسب نیست بلکه در کنار آن کودک با خط تولید ماشین هم تا حدودی آشنا می شود.

عنوان: حباب بازی
مجله در دو صفحه با سفید خوانی مناسب امکان آزادی عمل را به کودک می دهد تا خلاقیت او در خلق اثری افزایش یابد. 

بهترین های چهار نشریه کودک بهمن ماه ۹۴


رشد کودک شماره ۵

داستان

عنوان : خاکی و آبی
نویسنده : سوسن طاقدیس
تصویرگر : کیانا میرزایی
مورچه به خاطر این که خاکی نشود با خرخاکی بازی نمی کند. با قورباغه ریزه بازی می کند ولی خیس می شود. مورچه که می بیند خرخاکی ناراحت شده است فردا با او بازی می کند و هر ۲ از بازی با یکدیگر لذت می برند. 
داستان با ساختاری منسجم مناسب گروه سنی خردسالان است. نویسنده به رابطه کودکان و بازی بین آنان اشاره داشته و ارتباط درست بین آنها را به تصویر کشیده است.

عنوان: کجا خوابیده بودم؟
نویسنده : محمد حسن حسینی
تصویرگر: الهه اکبری
شب بود. ۱ هو باران بارید. مورچولو به لانه می رفت. برای اینکه او را آب نبرد و سردش نشود به یک سوراخ پناه می برد و می خوابد . صبح متوجه می شود که سوراخ، خرطوم فیل کوچولو بوده.
داستان باورپذیرمناسب گروه سنی خردسالان، با ساختاری منسجم کودک را تشویق به حل مسئله می¬نماید. کودک می تواند با شخصیت داستان هم¬ذات پنداری کند و در شرایط نامناسب، خود به راه حل برسد.
نکته: اگر ۲ جمله آخر نبود داستان پایان بهتری داشت.

عنوان : پاستیل پروانه ای
نویسنده : هدا حدادی
تصویرگر: میثم موسوی
شب بود و پاستیل های کرمی خوابشان می آمد. دستمال کاغذی را دور خودشان پیچیدند و خوابیدند. صبح شد. پاستیل های پروانه ای از توی دستمال کاغذی بیرون پریدند.
نویسنده با استفاده از عناصر قابل فهم برای کودک در داستانک توانسته به راحتی با کودک ارتباط برقرار کند. 

شعر

عنوان: کی بود کی بود؟ هشت پایی بود
شاعر: افسانه شعبان نژاد
تصویرگر: ثنا حبیبی راد
هشت پا که پا ندارد به جای آن چهار پایه می گذارد. اما هر کسی می خواهد ازآن برای خودش چیزی بسازد. بناچار هشت پا چهار پایه را جا می گذارد و شالاپی توی دریا می پرد.
شعر آهنگین و موزون همراه با ایجاد خیال برای کودکان که از شنیدن آن لذت می برند.

سرگرمی
عنوان : تخمه ها  
 طرح و اجرا: طاهره عرفانی
در این بخش از مخاطب خواسته  شده تا از تخمه ها شکل های گوناگون درست کند. کاردستی باعث افزایش و رشد خلاقیت کودک شده او را به فکر وا می دارد تا بتواند خلاقانه شکل های زیبایی بوجود آورد و به سلیقه خود آنها را رنگ کند. استفاده از عکس، انجام کاردستی را مستند و قابل اجرا کرده است.

عنوان : رد کردن توپ (بازی ، ورزش)
طراح : سپیده حامدی 
عکاس: اعظم لاریجانی 
در بخش «بازی ورزش»، مجله مانند شماره های قبل به معرفی بازی حرکتی پرداخته است. بازی رد کردن توپ  بازی تیمی است و با استفاده از بادکنک و توپ قابل اجراست. کودک خردسال می تواند بدون هیچ خطری با هم سالان خود این بازی را انجام دهد. بازی سبب تخلیه انرژی و کشش اندام های کودک می شود که ازفواید این بازی است. 

اصفهان
طراح : آمنه شکاری 
عکاس : اعظم لاریجانی
مجله صفحه پشت جلد را به ایران شناسی اختصاص داده است. تصاویر نشان دهنده سوغات اصفهان و دو بنای تاریخی این شهر است.  معرفی مختصر مخاطب را با این استان آشنا می سازد. عکس ها سبب می شود مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.

بهترین های چهار نشریه کودک بهمن ماه ۹۴

سروش خردسالان شماره ۴۷

عنوان : روبامهر
نویسنده: نوشین شعبانی
تصویرگر: سارا نارستان
صبح جمعه وقتی روباشاد برای شرکت در مسابقه دو از لانه بیرون می رود هر کدام از حیوان ها با کاری در حال گرم کردن و تقویت خودشان هستند. خانم ناظم با شروع مسابقه یادآور می شود که این مسابقه برد و باخت ندارد و فقط برای لذت بردن است. روباشاد در مسیر موشی را می بیند که پایش درد می کند و نمی تواند بدود. روباشاد او را بر پشت می گیرد و می دود. اینجاست که روبامهر بیدار شده است. در پایان مسابقه همه برنده اند و خوشحال.
داستان با زبانی ساده و کودکانه کودک را با احساساتش آشنا می کند. نویسنده با هدف طرح لذت از بازی و مسابقه بدون داشتن برنده و بازنده حس خوبی را به خردسالان منتقل می کند. در عین حال به او می آموزد که کمک به دیگران موجب خوشحالی و باعث شادی و رضایت دیگران می شود.  


۲۵ بهمن ۱۳۹۴