اهدا کتاب و کارت کتابخانه به کودکان مهاجر سوری

اهدا کتاب و کارت کتابخانه به کودکان مهاجر سوری    شعبه ی ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان کانادا با اهدای کتاب و کارتی حاوی اطلاعات کتابخانه های کانادا به پناهجویان سوری خوشامد می گوید و آن ها را به سرزدن به کتابخانه های عمومی و یافتن منابع غنی برای ساختن زندگی جدید تشویق می کند.

این دفتر به کودکان سوری یک نسخه از کتاب تصویری بدون کلام گل های پیاده رو را اهدا می کند، کتابی بدون کلام که داستان آن با کمک تصویر بیان می شود و برای کودکان و والدین سوری ناآشنا با زبان انگلیسی و فرانسوی قابل درک است. گل های پیاده رو کتاب برگزیده ی جایزه ی گاورنر جنرال سال ۲۰۱۵ است و داستان دختر کوچکی را روایت می کند که در طول مسیرش، گل های خودروی جمع می کند. نویسنده و تصویرگر کتاب، یون آرنو لوسون و سیدنی اسمیت حق چاپ، انتشارات گراندوود همه ی درآمد کتاب و وبکام همه ی هزینه ی چاپ را به این برنامه اهدا کرده اند. 

افزون بر این شعبه ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان کانادا با همکاری سازمان میراث فرهنگی کانادا، کارت دعوتی به سه زبان انگلیسی، عربی و فرانسوی را داخل این کتاب های اهدایی قرار داده است تا کودکان و خانواده های سوری را با کتاب خانه های عمومی کانادا آشنا کند. کتابخانه های شهرهای تورنتو، ونکوور، ادمونتون و کبک در اجرای این برنامه با این دفتر همکاری می کنند و انتظار می رود که کتابخانه های شهرهای دیگر کانادا هم به این برنامه بپیوندند.

 پاستی آلدانا رئیس شعبه ی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در کانادا و بنیان گذار ستاد ملی خواندن رهبری این طرح را به عهده دارد. او می گوید: «دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، طلیعه دار اهدای کتاب به کودکان بحران زده است. کتاب ها، برای خانواده ها و کودکان گرفتار در شرایط سخت و دشوار درمانگرند. خواندن به کودکان کمک می کند زندگی بهتری داشته باشند. بسیار افتخار می کنم که شعبه ی کانادایی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان این طرح را اجرا می کند، و کتابخانه های عمومی هم به خوبی پاسخ داده اند.»

 دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان وظیفه دارد کتاب ها و کودکان را در کنار هم بیاورد. این نهاد در سال ۱۹۵۳ تاسیس شد و ۷۰ کشور عضو آن هستند. طرح های این دفتر تاکنونبه کودکان بحران زده ی ۲۵ کشور درگیر بلایای طبیعی و جنگ کمک کرده است. بخش این دفتر در سال ۱۹۸۰ شکل گرفت تا ادبیات کودک کانادا را ترویج کند. نویسندگان، تصویرگران، کتابداران و کتابفروشی ها، مربیان و ناشران عضو این نهاد بین المللی هستند.   


۲۷ بهمن ۱۳۹۴