مشکل سازه‌های موقت نمایشگاه کتاب تهران چیست؟

مشکل سازه‌های موقت نمایشگاه کتاب تهران چیست؟

به گزارش خبرنگار مهر، اواخر هفته گذشته سه نفر به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، برای بررسی کارشناسی و فنی چادرها و یا همان سازه‌های موقت نمایشگاهی که شهرداری تهران آنها را از یکی از شرکت‌های تامین کننده سازه‌های نمایشگاهی در کشور امارات متحده عربی سفارش داده است، عازم دوبی شدند.

عدم اعلام رسمی این خبر موجب شد که در برخی نرم‌افزارهای اطلاع‌رسان، خبر به صورتی مجعول و اینگونه اعلام شود که گویا مسئولان وزارت ارشاد با هدف خرید این سازه‌های موقت، به دوبی عزیمت کرده‌اند و از آنجا که پیشتر مسئولان شهرداری تهران اعلام کرده بودند چادرها و سازه‌های موقت نمایشگاه را خودشان تهیه می‌کنند و آنها را در اختیار مسئولان برگزاری نمایشگاه در وزارت ارشاد قرار خواهند داد، انتشار این خبر حاشیه‌هایی ایجاد کرد.

البته در پیگیری خبرنگار مهر، ستاد خبری نمایشگاه کتاب تهران این موضوع را رد کرد و محمد طباطبایی مدیر این ستاد، ضمن تائید خبر عزیمت مدیر کمیته اجرایی این نمایشگاه به دوبی، تاکید کرد: هدف از این سفر، صرفاً بررسی فنی چادرهای خارجی سفارش داده شده از سوی مسئولان شهرداری تهران برای استفاده در نمایشگاه کتاب سال آتی، بوده است.

پیشتر هم قائم مقام نمایشگاه کتاب گفته بود که «مسئولان شهرداری تهران در تلاش هستند تا سازه‌ها از کشورهای ترکیه و امارات وارد شوند و بخش کمی هم سازه‌های موجود استفاده شود». بر اساس اعلام، ۴ سالن از نمایشگاه بیست و نهم که مساحت آنها مجموعاً حدود ۶۰ هزار مترمربع است، در سازه‌های موقت و زیر چادر برپا خواهند شد و چون دستگاه بهره‌بردار این نمایشگاه و در واقع مسئول برگزاری نمایشگاه، وزارت ارشاد است، می‌بایست این سازه‌ها را از حیث فنی مورد تائید قرار دهد.

مواردی از قبیل ارتفاع سازه‌ها و دهانه ورودی آنها، نوع و جنس سازه‌ها به لحاظ رعایت مسائل گرمایشی و سرمایشی و همچنین استحکام و استقامت مورد نیاز سازه‌ها برای نمایشگاهی در سطح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از جمله موارد فنی است که می‌بایست از حیث کارشناسی، بررسی و نتیجه این بررسی‌ها به شهرداری تهران که سفارش خرید سازه‌ها را داده است، اعلام شود.

البته به گفته مسئولان نمایشگاه کتاب تهران، سازه‌هایی که از کشور ترکیه برای استفاده در نمایشگاه بیست و نهم سفارش داده شده‌اند، مورد تائید هستند اما در خصوص سازه‌های سفارش داده شده از کشور امارات متحده عربی، مواردی وجود دارد که موجب شده فعلاً فرآیند خرید و انتقال آنها به کشور انجام نشود؛ شهرداری تهران از یکی از شرکت‌های تامین کننده سازه‌های نمایشگاهی در کشور امارات، سفارش خرید این سازه‌ها را داده است اما به گفته حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب، این سازه‌ها به لحاظ استانداردهای فنی، نوع نصب، زمان آماده‌سازی و... بررسی و در نهایت به لحاظ ابعاد فنی و ایمنی، تایید شدند اما درباره زمان آماده‌سازی و ارسال این سازه‌ها به تهران نکاتی وجود دارد که این موارد در قالب گزارشی به شهرداری تهران منتقل خواهد شد تا درباره آن تصمیم گیری کند.

بر اساس اطلاع خبرنگار مهر، امسال هم از بخشی از چادرها یا همان سازه‌های موقت که در داخل کشور تولید می‌شوند، استفاده می‌شود اما در مورد استفاده از سازه‌هایی که شهرداری تهران از دوبی سفارش داده است، موانعی وجود دارد و مادامی‌ که برطرف نشود، امکان خرید و انتقال آنها به تهران و استفاده‌شان در نمایشگاه آتی وجود ندارد؛ طرف ایرانی می‌بایست قرارداد خرید این سازه‌ها را با شرکت تامین کننده در اسرع وقت، امضا و مبلغ مربوطه را پرداخت کند. همچنین ضروری است در حمل آنها به کشور، ترخیصشان از گمرک و انتقال سازه‌ها به تهران، سرعت عمل صورت گیرد.

در واقع مسئله اصلی در خصوص استفاده از چادرهای عربی نمایشگاه کتاب تهران، زمان اندکی است که در اختیار دستگاه بهره‌بردار وجود دارد؛ به گونه‌ای که کار انتقال و نصب آنها باید مطابق با جدول و برنامه زمانبندی تنظیم شده در خصوص آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران باشد. بر اساس اعلام، گزارش نمایندگان وزارت ارشاد به تازگی تقدیم مسئولان مربوطه در شهرداری تهران قرار گرفته و در خصوص این موضوع، ظرف روزهای آتی تصمیم‌گیری از سوی این نهاد صورت خواهد گرفت.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.


۱۲ اسفند ۱۳۹۴