مجموعه داران مطرح دنیا: قسمت دوم

مجموعه داران مطرح دنیا: قسمت دوم
دنیا‌ی امروز، بیش از هر زمان دیگر‌ی، کوچک و بدون مرز شده‌است و این به معنا‌ی پیدایش نوعی تازه از میلیونر‌‌ها و بیلیونر‌ها از سرتاسر جهان و با‌قابلیت خرید بالا می‌‌باشد. این قشر جدید بازرگانان، سلبریتی‌‌ها و نوع‌دوستان، در کنار خرید پنت‌هاوس‌‌ها، قایق‌‌ها و عمارات، به فعالیت سودمندی نظیر خرید آثار هنری، نیز علاقه‌‌مند هستند. این مجموعه‌‌داران تنوع زیادی دارند. ممکن است ورثه‌‌ی ثروت‌‌های هنگفتی از خاورمیانه یا سردمداران جوان صنعت تکنولوژی باشند.
برای معرفی کردن این قهرمان‌‌ها‌ی هنر که از سرتاسر جهان و با پیشینه‌‌ها‌ی گوناگون، سر‌برآوردند، براساس فعالیتشان در طول ۱۲ ماه اخیر(این فهرست در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر شده است) به ۲۰۰ نفر از این مجموعه‌‌داران می‌‌پردازیم. بر خلاف عادت معمول که بیشتر به مجموعه‌‌داران مرد ساکن آمریکا می‌پردازند، ما نهایت تلاش خود را کردیم تا بر افرادی که هنوز ناشناس هستند و از اقلیت‌ها هستند نیز بپردازیم. تعداد زنانی که در فهرست قرار‌دارند و همچنین زنان و مردان چینی که آینده روشنی در عالم هنر دارند، تحسین ‌برانگیز است. در این فهرست، مجموعه‌داران شهیر در کنار افراد جوان‌‌تر و تازه کار و افراد پرکار در سال گذشته، در کنار کسانی که سالها فعال بودند، اما امسال فعالیت اندکی داشتند، قرار‌ می‌گیرند.
این فهرست که بر پایه‌‌ی حروف الفبا، تنظیم شده‌است، حاصل تحقیق سه ماهه و مصاحبه با متخصصان این صنعت می‌باشد و به تلاش امیلی نیتان Emily Nathan  نویسنده و خبرنگار مستقل است، امکان‌پذیر شده است.
این فهرست در سال ۲۰۱۵ در سایت Artnet.com ، منتشر شده است.

ترجمه یاسمن نوذری

دبرا و لئون بلک (ایالت متحده) Debra and Leon Black

ثروت بلک، صاحب مدیریت جهانی آپولو Apollo، انتشارات فیدون و سایت فروش آثار هنری Artspace، معادل ۵٫۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. او در سال ۲۰۱۲ با خرید یکی از نسخه‌های اثر معروف مونش، جیغ، به قیمت ۱۱۹٫۹ میلیون دلار سر و صدای زیادی به پا کرد، زیرا بیشترین پولی بود که تا به حال در یک حراج هنری، پرداخت شده بود.

کریستین و کرن بوروس (آلمان) Christian and Karen Boros

در سال  ۲۰۰۳ کریستین بوروس، ناشر و موسس آژانس تبلیغاتی، یک پناهگاه حمله‌ی هوایی متعلق به نازی‌ها را خریداری کرد و آن را تبدیل به نمایشگاهی ۸۰ اتاقه برای نمایش آثار معاصر کرد. از هنرمندانی که آثارشان در مجموعه‌ی بزرگ۷۰۰ تایی آنها قرار دارد می‌توان به، الم‌گرین و درگست Elmgreen and Dragset، سارا لوکاس Sarah Lucas، ریرکریت تیرایانیجا Rirkrit Tiravanija و هنرمندان قدیمی‌تری چون اولافر الیاسون)که از هنرمندان مورد علاقه‌ی آنهاست و جمعا سی اثر از او در این مجموعه وجود دارد.)ترنس کوه Terence Koh، دیمین هرست، اد روشا، ولفگانگ تیلمانس و فرانتس آکرمن  و همچنین هنرمندانی از نسل نوی آلمان و ساکن برلین مثل مایکل سیل استورفر  Michael Sailstorfer، کلارا لیدن Klara Lidén و دانا وو Danh Vo اشاره کرد.

یرما و نرومن برامن  (ایالت متحده) Irma and Norman Braman

آنها از سال ۱۹۷۹ با علاقه‌ی زیاد به مجسمه‌های پویای آلکساندر کالدر و خوان میرو شروع به جمع‌آوری آثار هنری کردند و حالا صاحب امپراتوری‌ای یکتا متشکل از آثار هنری مدرن و معاصر جهان هستند. آنها با اقامت در فرانسه، کولورادو و فلوریدا در سال ۲۰۰۲ در تاسیس Art Basel در ساحل میامی نقش داشتند و حالا به تنهایی هزینه‌ی طراحی و ساخت تازه‌ترین موزه  جنوب فلوریدا، یعنی موسسه هنرهای معاصر در میامی را تامین می‌کنند.

پیتر برانت (ایالت متحده) Peter Brant

پیتر برانت، صاحب مجله‌یInterview (که آن را مستقیم از صاحب اصلیش بعنی اندی وارهول خریداری کرده است.)، همچنین مجله‌های Antiquesو Art in America و خالق موسسه برانت در گرینویچ کانتیکت،  به مجموعه‌ی عظیم آثار هنرمندان آمریکایی خود شهره است. علاوه بر این به تازگی به آثار استیون شیرر Steven Shearerهنرمند ساکن ونکوور، علاقه‌مند شده است.

برانت به تازگی با خرید آتلیه و خانه‌ی وسیع والتر د ماریا به قیمت ۲۷ میلیون دلار، خبرساز شد.  او تا به حال یکی از برنامه‌های دن کالن Dan Colen  را در این فضا برگزار کرده و افراد زیادی بر این گمانند که آنجا به زودی، تبدیل به فضای نمایشگاهی خواهد شد.

الی براد (ایالت متحده) Eli Broad

براد و همسرش یکی از اصلی‌ترین چهره‌های هنر لوس آنجلس به حساب می‌آیند. آنها در طول فعالیت پنجاه ساله‌ی خود، مجموعه‌ی وسیعی از آثار هنرمندان معاصر و پس از جنگ را رقم زده‌اند. آنها در سال ۲۰۱۵، نمایشگاهی ۱۴۰ میلیون دلاری به طراحی دیلر اسکوفادیو و رنفو Diller Scofidio + Renfro برای نگه‌داری گنجینه‌ی خود ساختند که در همان سال برای عموم، گشوده شد.
در میان آثاری که آنها به تازگی خریداری کرده‌اند می‌توان آثار زیر را نام برد: مجسمه‌ی مولتی مدیای جوردن ولفسان به نام پیکره‌ی زن(۲۰۱۴)، اتاق آیینه‌ی یایوئی کوساما به نام روح میلیون ها سال نوری دورتر(۲۰۱۳) و اثر ویدیوی در رد زمان(۲۰۱۲) اثر ویلیام کنتریج.

فریدر بوردا (آلمان)Freider Burder

بوردا، پسر ناشر و مجموعه‌دار به نام آلمانی، اولین نقاشی خود را  که یک فونتانا بود در اوایل دهه‌ی ۳۰ خریداری کرد و در سال ۲۰۱۴  موزه‌ی فریدر بوردا را در شهر بادن بادن، تاسیس کرد. مجموعه‌ی او حالا شامل بیش از ۱۰۰۰ کار می‌باشد. مانند پدرش تمرکز اصلی وی نیز، جریان‌های تثبیت شده‌ی مدرن مانند جنبش اکسپرسیونیست آلمان (کریشنر،ماک، بکمن)و اکسپرسیونیست انتزاعی( پالاک و دکونینگ) می‌باشد. وی همچنین مجموعه‌ای از هنرمندان هم‌دوره‌ی آلمانی خود یعنی جورج بازلیتز، گرهارد ریشتر و سیگمار پولکه دارد.

ریچارد چانگ(ایالت متحده)Richard Chang

ریچارد چانگ سرمایه گذار رسمی آمریکایی-چینی، موسس مجموعه‌ی دوموس Domus، متولی در رویال آکادمی لندن، عضو شورای بین المللی موزه‌ی تیت و کمیته‌ی آسیا-اقیانوس آرام و از متولیان موزه‌ی Moma Ps2و موسس و مدیر بخش اجرا در موزه‌ی ویتنی نیویورک می‌باشد. او با گذران وقت در نیویورک و پکن، یکی از واسطه‌های اصلی هنر آسیا و غرب می‌باشد. علاوه بر این، او معمولا اسپانسر پروژه‌هایی متفاوتمی‌شود. به عنوان مثال فیلم بلند هوآنگ رن Huang Ranهنرمند ساکن پکن به نام مدیریت نور در سال ۲۰۱۳( که نامزد بهترین فیلم کن شد) و برگذاری اولین نمایشگاه پیپیلوتی ریست در چین .

کیم چانگ-ایل (کره) Kim Chang-il

کیم پانگ-ایل، موسس موزه‌ی تازه تاسیس آریو Aario، از گالری دارهای برجسته، مجموعه داران و همچنین هنرمند می‌باشد.
مجموعه‌ی او با علاقه‌اش به آتار معاصر و مدرن هنرمندان کره‌ای آغاز شد. اما بر طبق گزارشی در هافینگتون پست، در یکی از بازدیدهایش از موزه‌ی MOCA  در لوس آنجلس در سال ۱۹۸۱، تصمیم گرفت که مجموعه‌اش را گسترش دهد. امروزه تعداد مجموعه‌ی آثارش به ۳۷۰۰ می‌رسد و شامل آثار هنرمندان معاصر کره، اعضای مکتب Leipzig  و هنرمندان جوان هندی و آسیایی، همچنین آثار هنرمندان به‌نام غربی می‌باشد.


۱۱ فروردين ۱۳۹۵