روز جهانی کتاب کودک گرامی باد

روز جهانی کتاب کودک گرامی باد

دیروز ۱۴ فروردین برابر با دوم آوریل روز بین المللی کتاب کودک بود. 

از ۱۹۶۷ زادروز هانس کریستین اندرسن (یا روزهای نزدیک به آن) به نام روز بین المللی کتاب کودک جشن گرفته می شود تا اهمیت کتاب کودک را یاداوری شود. هر سال یکی از دفترهای ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان وظیفه ی تهیه پوستر، پیام و شعار روز جهانی کتاب کودک را بر عهده دارد. از این پوستر و پیام به شکل های گوناگون برای ترویج کتاب و خواندن استفاده می شود. بسیاری از شعبه های ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان با کمک رسانه ها و با سازمان دادن برنامه های گوناگون در مدرسه ها و کتابخانه های عمومی این روز را جشن می گیرند. برنامه هایی که برای این روز آماده می شود اغلب فعالیت هایی در پیوند با کتاب کودکان یا رویدادهایی مانند دیدار با نویسندگان و تصویرگران، مسابقه ی نوشتن یا اعلام برندگان جایزه های کتاب است.

پیام روز جهانی کتاب کودک ۲۰۱۶ را لوسیانا ساندرونی برزیلی نوشته و پوستر آن را زیرالدو، تصویرگر، طراح و کارتونیست سیاسی برزیلی خلق کرده است و فرزاد فربد، مترجم ایرانی و نامزد دریافت دیپلم افتخار دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان آن را به فارسی برگردانده شده است. شورای کتاب کودک نیز نشان کتابی را با تصویر پوستر تهیه کرده است.

شما نیز با انتشار پوستر و پیام این روز در شبکه های اجتماعی، نصب پوستر در مدرسه ها و کلاس های درس و کتابخانه ها و جاهای دیگر، خواندن پیام برای کودکان و معرفی این روز، هدیه دادن کتاب، ترتیب دادن نشست بلندخوانی و نیز برنامه ریزی برای فعالیت های بلندمدت نقش خود را در ترویج کتاب کودک ایفا کنید. 

روز بین المللی کتاب کودک به پیشنهاد یلا لپمن، پایه گذار کتابخانه بین المللی مونیخ و دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان برگزار می شود تا فعالیت های دفتر بین المللی کتاب برای کودکان و نوجوانان در سراسر جهان افزایش یابد.


۱۵ فروردين ۱۳۹۵