حسن قائمی نقاش خود آموخته در ۸۳ سالگی درگذشت

حسن قائمی نقاش خود آموخته در ۸۳ سالگی درگذشت

به گزارش گالری آنلاین به نقل از فارس ابوالحسن قائمی معروف به حسن کفاش یکی از قدیمی‌ترین نقاشان خود آموخته ایران در 100 سال اخیر بود او از زمانی که الکسی گورگیز هنرمندی روسی‌تبار بود که در ایران به کار
گرافیک مشغول بود آشنا شد، به مرور توانست مورد توجه نقاشان مدرنیست ایرانی قرار گیرد و جلیل ضیاء پور به آثار او توجه ویژه ای داشت و نخستین نمایشگاه این هنرمند را او برپا کرد.

قائمی تا روزهای پایانی عمرش همچنان نقاشی می کرد و او در یک سال اخیر مجموعه نقاشی با تکنیک رنگ روغن و اکرولیک خلق کرده بود و در نهایت این هنرمند 83 در شب 12 فروردین ماه بر اثر کهولت سن و تنگی نفس درگذشت.

محمدحسن حامدی سردبیر نشریه تندیس، گفت: قائمی نقاش پرکاری بود و در آثار او خلوص و سادگی خاصی به چشم می خورد. او در کنار نقاشی شعر نیز می سرود و بیش از هزار صفحه شعر از این هنرمند یادگار مانده است. این هنرمند پیشکسوت پس از انقلاب در انزوا به سر برد و تنها در مقطع کوتاهی با یکی از مجموعه داران آثارش همکاری داشت، اما این انزوا موجب نشد که او بی کار بنشیند و در این مقطع زمانی طولانی او آثارش را با خودکار خلق کرد و بیش از هزاران برگ از او نقاشی به یادگار مانده است.

به گفته حامدی؛ قائمی در چهار سال پایانی عمرش تصادف سهمگینی کرد و از ناحیه پا دچار آسیب جدی شد و همین موضوع موجب خانه نشینی او شد.

سردبیر تندیس با اشاره به بزرگداشتی که نشریه تندیس با همکاری سازمان زیبا سازی برای این هنرمند سال 94 در خانه هنرمندان برای این هنرمند برگزار کرد گفت: برگزاری این بزرگداشت به همراه انتشار ویژه نامه و برپایی نمایشگاه آثارش در خانه هنرمندان فرصت دوباره ای را فراهم کرد که جامعه هنری پس از چند دهه فراموشی با حسن قائمی آشنا شوند. نمایشگاه قائمی با اقبال خوب مخاطبان روبرو شد و پس از برپایی این نمایشگاه آثار این هنرمند مورد توجه جدی مجموعه داران قرار گرفت.


۱۵ فروردين ۱۳۹۵