نمایشگاه نقاشی‌های لوریس چکناواریان

نمایشگاه نقاشی‌های لوریس چکناواریان

نمایشگاه نقاشی‌های لوریس چکناواریان با عنوان «موسیقی روی بوم» در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه 30 اثر نقاشی با تکنیک اکریلیک روی بوم همراه با نمایش فیلمی از آثار استاد لوریس چکناواریان در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.

لوریس چکناوریان، آهنگساز و رهبر ارکستر سال ۱۳۱۶ در بروجرد به دنیا آمد. او تحصیلات موسیقی خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. مدتی بعد به وین رفت و تا سال ۱۳۴۰ در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر اشتغال داشت. سپس به ایران بازگشت و ضمن تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوته تهران، تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبای کشور را عهده‌دار شد.

چکناوریان در اواخر سال ۱۳۴۲ رهسپار اتریش شد و در سالزبورگ کار آهنگسازی را ادامه داد. دو سال بعد به آمریکا رفت و چند سال در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل در رشته‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت. او در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و علاوه بر اجرای کنسرت‌هایی با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی و تلویزیونی ملی ایران و ... (به‌عنوان رهبر مهمان)، آثار متعددی آفرید که بیشتر آن‌ها در تالار رودکی اجرا شد. چکناوریان در سال ۱۳۵۱ به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب شد. چکناوریان پس از انقلاب در ارمنستان ساکن شد و در ایروان به فعالیت‌های هنری خود ادامه ‌داد.

در کارنامه کاری چکناوریان آهنگسازی فیلم هم دیده می‌شود. موسیقی فیلم‌هایی مانند «تنگسیر» امیر نادری، «من ایران را دوست دارم» خسرو سینایی، «پرتو یک حماسه» منوچهر طیاب، «بیتا» هژیر داریوش و «بشارت منجی» نادر طالب‌زاده از جمله آثار چکناوریان در حوزه موسیقی فیلم است. چکناوریان از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ رهبری ارکستر فیلارمونیک ارمنستان را برعهده داشت و بیشتر در ارمنستان بود. به مدت سه سال نیز برای اجراهای خیریه با این ارکستر در وین بود. اواسط دهه 70 او به ایران آمد و به‌عنوان رهبر مهمان اجراهای فراوانی را با ارکستر سمفونیک تهران داشت و دوره رهبری او بر این ارکستر از جمله دوره‌های پرفروغ ارکستر سمفونیک تهران به‌شمار می‌رفت.

نمایشگاه نقاشی‌های چکناواریان روز دوشنبه، 30 فروردین‌ماه، ساعت 17 در نگارخانه «ممیز» خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و تا پنجم اردیبهشت‌ماه هر روز از ساعت 14 تا 21 ادامه خواهد داشت.


۲۴ فروردين ۱۳۹۵