۱۶ انیمیشن در فهرست اولیه نامزدهای اسکار

۱۶ انیمیشن  در فهرست اولیه نامزدهای اسکار در کنار رقابت برای کسب عنوان بهترین فیلم خارجی سال تنها شاخه جوایز اسکار که باز هم به سراغ کیفیت کلی یک فیلم سینمایی می رود. بهترین انیمیشن سال است. در گذشته بودند آثاری که حتی پا را فراتر از جایزه بهترین انیمیشن اسکار گذاشته و حتی به سراغ بهترین فیلم سینمایی سال هم رفتند. پیکسار به خصوص در این کار متخصص است؛ استودیویی که امسال برخلاف همیشه دو فیلم سینمایی در اختیار دارد که از دید بسیاری از کارشناس ها هر کدام نیز شانس کسب اسکار را دارند.

با توجه به این موضوع و البته انتشار فهرست ۱۶ فیلمی که برای حضور در بین نامزدهای نهایی بهترین انیمیشن سال اسکار ثبت نام کرده اند، به سراغ آنها رفته و سعی کرده ایم مهم ترین آثاری را که به احتمال فراوان شانس کسب این جایزه را دارند، مورد بررسی قرار دهیم. در کنار این آثار نگاهی نیز به انیمیشن کوتاه «راه راه» داریم که توانسته تبدیل به اولین انیمیشن کوتاهی شود که در مراسم اسکار امسال حضور خواهد داشت.

پشت و رو؛ پیتر داکتر

فروش: ۸۵۰ میلیون دلار

میانگین امتیاز منتقدها: ۹۴

شانس اسکار: با توجه به علاقه آکادمی به ساخته های پیکسار «پشت و رو» اصلی ترین نامزد اسکار امسال است.

درباره فیلم: در شرایطی که هیچ کس به اکران انیمیشن های امسال امیدی نداشت به یکباره پیکسار از راه رسید و با ساخت «پشت و رو» نشان داد که همچنان دو از کنده بلند می شود! پیکسار که طی سال های اخیر به خاطر ایده های نه چندان جالبش مورد انتقاد قرار گرفته بود، بار دیگر توانست نوآوری در داستان را به نمایش بگذارد.

انیمیشن «پشت و رو» داستان احساسات متفاوت یک دختربچه را به نمایش در می آورد که با یکدیگر به مشکل برخورده و باعث می شوند، دختربچه در مقابله با مشکلات زندگی اش واکنش های عجیبی نشان دهد. ساخته جدید پیکسار با علمکرد موفق در گیشه با بودجه ای ۱۷۵ میلیون دلاری ۸۵۰ میلیون دلار فروش داشته و تبدیل به یکی از غول های گیشه امسال شد.

در حال حاضر حتی با اکران فیلم های مهمی هم چون «مریخی» و «پل جاسوس ها» این «پشت و رو» است که به عنوان بهترین فیلم سینمایی امسال از نظر منتقدها شناخته می شود. ساخته پیکسار توانسته میانگین امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ را با توجه به نقدهای منتشر شده از سوی کارشناس به خود اختصاص دهد.

این انیمیشن اصلی ترین شانس کسب اسکار شناخته می شود. هرچند دیگر فیلم های انیمیشن امسال نیز علمکرد خوبی داشته اند، اما با نگاه به سابقه آکادمی در سال های اخیر می توان به این نتیجه رسید که ساخته های پیکسار و البته «پشت و رو» بیش از دیگر فیلم ها مورد توجه منتقدان قرار گرفته اند.

پیتر داکتر، کارگردان «پشت و رو» یکی از افراد مورد اعتماد پیکسار شناخته می شود. داکتر یکی از معدود کاسی است که برای سال ها در استودیوی موفق دیزنی باقی مانده و تاکنون سه فیلم کارخانه «هیولاها»، «بالا» و «پشت و رو» را به عنوان کارگردان در کارنامه خود دارد.

دایناسور خوب؛ پیتر سان

فروش: ۲۵ نوامبر اکران می شود.

میانگین امتیاز منتقدها:

شانس اسکار: سطح کیفی فیلم هنوز به درستی مشخص نیست، اما طبق نمایش ها باید انتظار اثری قابل توجه را داشت.

درباره فیلم: دیگر ساخته پیکسار برای اسکار امسال «دایناسور خوب» است. بعد از مدت ها بالاخره مسئولان این استودیو تصمیم گرفتند در یک سال دو انیمیشن کاملا مفتاوت را اکران کنند. «دایناسور خوب» داستان دنیایی را روایت می کند که در آن، شهاب سنگی میلیون ها سال پیش به زمین برخورد نکرده و دایناسورها هم چنان به عنوان گونه غالب زمین شناخته می شوند.

البته در این میان انسان ها نیز حضور دارند. دایناسورها که در این انیمیشن هوش بالایی دارند و حتی با یگدیگر صحبت می کنند، هیچ ارتباطی با انسان های اولیه ندارند، اما در اتفاقی جالب توجه یکی از آنها با نام آرلو با کودکی آشنا شده و در ادامه همراهش می شود.

نکته قابل توجه این است که دایناسورها در ساخته پیکسار بیشتر از خود انسان ها به آنها شباهت دارند و کودک داستان در بیشتر مواقع رفتاری حیوانی را به نمایش می گذارد. چهره های مطرحی همچون سم الیوت و آنا پاکین به عنوان صداپیشه دایناسور خوب در ساخت آن حضور داشته اند.

پیتر سال که در بسیاری از انیمیشن های پیکسار به عنوان فیلمنامه نویس حضور داشته، برای اولین بار طعم کارگردان را در این استودیو چشیده و ایده ای را که به گفته خودش مربوط به دوران کودکی اش می شود، بالاخره تبدیل به فیلم سینمایی کرده. دایناسور خوب فعلا به صورت عمومی اکران شده است.

آنومالیزا؛ چارلی کافمن

فروش: اکرانش از ۳۰ دسامبر شروع می شود

میانگین امتیاز منتقدها: ۱۰۰

شانس اسکار: برنده جایزه ویژه منتقدهای ونیز یکی از دو فیلمی که شانس اصلی اسکار است.

درباره فیلم: علاقه مندان به سینما، چارلی کافمن را با فیلمنامه های عجیبش می شناسند. «جان ماکوویچ بودن»، «اقتباس» و «درخشش ابدی یک ذهن بی آلایش» که تاکنون برای این فیلمنامه نویس موفق دو نامزدی و یک اسکار را به همراه داشته است. کافمن اصولا فعالیت زیادی در سینمای روز نداشته و هر چند سال یک بار اثری قابل توجه را خلق می کند.

این چهره مطرح هالیوود که آخرین بار با کارگردانی «نیویورک بدیع» در سال ۲۰۰۸ در سینمای جهان حضور پیدا کرده بود، بعد از نزدیک به هفت سال بازگشته و انیمیشنی سینمایی تحت عنوان «آنومالیزا» را آماده کرده که بسیاری اعتقاد دارند یکی از شانس های اصلی اسکار بهترین انیمیشن امسال است.

آنومالیزا داستان شخصیتی به نام مایل استون را روایت می کند که مسئول نوشتن دفترچه های راهنما برای کاربرهاست، اما در زندگی شخصی خود با مشکلات بسیاری برای برقراری ارتباط با انسان های دیگر رو به رو است.

چند سال پیش کافمن فیلمنامه این اثر را با نام مستعار فرانسیس فرگولی برای اجرا در تئاتر آماده کرد؛ نمایشی که به خاطر مشکلات فنی برای اجرا هیچ گاه روی صحنه نرفت.

کافمن در این رابطه توضیح داده که به خاطر حضور شخصیت ها در یک صحنه و موقعیت های چندگانه عملا تبدیل آن به نمایش غیرممکن بود. در ادامه ایده اولیه وارد یکی از وب سایت هایی شد که کاربرها برای ساخت اثر مورد نظر هزینه ای را پرداخت می کنند.

در ابتدا برای فیلمی ۴۰ دقیقه ای کاربرهای اینترنت ۴۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری کردند و در ادامه استودیوی سازنده بودجه را افزایش داد تا مدت زمان فیلم به ۸۰ دقیقه افزایش پیدا کند.

بادام زمینی ها؛ استیو مارتینو

فروش: ۵۰ میلیون دلار

میانگین منتقدها: ۸۸

شانس اسکار: با وجود نظر مثبت منتقدها نسبت به بادام زمینی ها، ساخته مارتینو عناصر مورد توجه آکادمی را برای برنده شدن در اختیار ندارد.

درباره فیلم: تمامی نسل های کودکان از ۶۵ سال پیش تاکنون با چارلی براون و سگ وفادارش اسنوپی خاطره دارند. مجموعه کتاب های مصور «بادام زمینی ها» که در ادامه تبدیل به کتاب داستان، فیلم سینمایی و کارتون نیز شده بود، این بار به کارگردانی استیو مارتینو تحت عنوان بادام زمینی ها بازگشته تا موفقیت دیگری را برای چارلز شولز فقید رقم بزند.

در سال ۲۰۰۶ بود که کرگ، پسر چارلز شولز خالق این مجموعه ایده ای را با پسرش برایان که فیلمنامه نویس بود، مطرح کرد. دو نسل بعدی شولزها بالاخره توجه فاکس را به خود جلب کرده و موفق شدند در سال ۲۰۱۲ میلادی تایید این کمپانی را برای ساخت «بادام زمینی ها» بگیرند. ساخته مارتینو امسال در شرایطی اکران شد که طی ۳۵ سال گذشته هیچ فیلم سینمایی دیگری براساس این مجموعه داستان ساخته نشده.

«بادام زمینی ها» به خوبی مورد توجه منتقدها قرار گرفته و توانسته متوسط امتیاز ۸۶ را به خود اختصاص دهد. در شرایطی که چند روز بیشتر از اکران این فیلم نمی گذرد، «بادام زمینی ها» توانسته شروع موفقی را در گیشه تجربه کند و با بودجه ۱۰۰ میلیونی فعلا ۵۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

«بادام زمینی ها» داستان شخصیتی به نام چارلز براون را روایت می کند که دست به هر کاری می زند، با شکست رو به رو می شود و تصمیم می گیرد برای برقراری ارتباط با دختر موقرمز همسایه اش به روان شناس مراجعه کند.

مینیون ها؛ پیر کافین

فروش: یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان

میانگین امتیاز منتقدها: ۵۴

شانس اسکار: هر چند مینیون ها از شانس حضور در فهرست نهایی اسکار برخوردار است، اما برای برنده شدن نیاز به یک اتفاق دارد.

درباره فیلم: شاید یونیورسال هم فکرش را نمی کرد انیمیشنی جانبی از مجموعه «من نفرت انگیز» تبدیل به دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما شود. در شرایطی که پیر کافین در کنار کایل بالدا این فیلم را کارگردانی کرده، بسیاری انتظار داشتند که در نهایت «مینیون ها» زیر سایه من نفرت انگیز قرار گیرد، اما در نهایت نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه مینیون ها از هر دو قسمت «من نفرت انگیز» توجه بیشتری را در گیشه به خود جلب کرد.

ساخته کمپانی یونیورسال که تنها ۷۴ میلیون بودجه داشت در نهایت موفق شد با فروشی یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلاری تبدیل به دومین انیمیشن پرفروش تاریخ شده و پشت سر «منجمد» دیزنی قرار گیرد.

در این فیلم که به احتمال فراوان وارد فهرست نهایی نامزدهای اسکار نیز می شود، داستان مینیون های پیش از آشنایی آنها با گرو، شخصیت اصلی «من نفرت انگیز» روایت می شود.

مینیون ها بعد از دنبال کردن رئیس هاس مختلفی هم چون یک دایناسور تیرکس، ناپلئون، فرعون و حتی دراکولا بالاخره راه خود را پیدا کرده و پلیدترین آدم بد دنیا را برای خدمت پیدا می کنند.

ساندرا بولاک، جان هم و مایکل کیتون وظیفه صداگذاری شخصیت های مختلف این انیمیشن سینمایی را برعهده داشته و طبق معمول همیشه پیرکافین (کارگردان) شخصا تعدادی از مینیون های شناخته شده را صداگذاری کرده است. مینیون ها البته کمتر از «من نفرت انگیز» مورد توجه منتقدها قرار گرفته و متوسط امتیاز ۵۴ را به خود اختصاص داده است.

دیگر فیلم هایی که در فهرست نامزدها قرار دارند

قهرمان های ناشناس

در کنار پنج انیمیشن مهمی که به احتمال فراوان وارد فهرست نهایی بهترین انیمیشن سال در اسکار می شوند، آثار دیگری نیز برای این رقابت ثبت نام کرده اند که سعی کرده ایم در ادامه اشاره کوتاهی به آنها داشته باشیم.

پسر و هیولا

کارگردان: مامور هاسودا

محصول: ژاپن

«پسر و هیولا» داستان پسربچه ای به نام کیوتا را روایت می کند که طی اتفاقی وارد یکدنیای موازی شده با خرسی به نام کوماتتسو آشنا می شود. کوماتتسو که زندگی خود را با مبارزه پشت سر می گذارد، تصمیم می گیرد راه و روش زندگی خود را به کیوتا آموزش دهد.

قوانین دنیا

کارگردان: ایسامو ایماکاکه

محصول: ژاپن

یکی دیگر از انیمیشن های ژاپنی امسال که البته کمتر از دیگر رقبای خود شانس دارد، «قوانین دنیا» است. این انیمه ژاپنی سعی کرده نگاهی علمی تخیلی به قوانین جهان داشته باشد.

شان گوسفند

کارگردان: ریچارد استارزاک

محصول: انگلیس

طی سال های اخیر سریال «شان گوسفند» مخاطب های بسیاری در انگلستان به دست آورده و همین باعث شد امسال فیلمی سینمایی براساس شخصیت های آن ساخته شود. هر چند منتقدها توجه خوبی به آن داشتند، اما «شان گوسفند» در گیشه آنچنان موفق نبود.

هتل ترانسیلوانیا ۲

کارگردان: کندی تارتاکوفسکی

محصول: آمریکا

بعد از اتفاقات قسمت پیشین، جانی و میویس بچه دار شده اند، اما دراکولای پدربزرگ از سرنوشت پسربچه آنها مطمئن نیست. هتل ترانسیلوانیا ۲ هر چند در گیشه موفق ظاهر شده، اما نتوانسته نظر کارشناس ها را به خود جلب کند.

مرشد

کارگردان: راجر آلرز

محصول: آمریکا

مرشد به عنوان یکی از کتاب های شناخته شده خلیل جبران داستان خانواده ای در لبنان را روایت می کند که درگیر جنگ شده، اما همچنان به آینده امیدوار هستند. انیمیشنی که از دید منتقدها نتوانسته روح شعرهای جبران را به مخاطب منتقل کند.

خانه

کارگردان: تیم جانسون

محصول: آمریکا

داستان ارتباط موجودی فضایی و کودکی روی زمین دیگر تبدیل به کلیشه ای تکراری شده، اما هم چنان مخاطب های خاص خود را دارد. «خانه» امسال بیشتر برای جیم پرسون که صداگذاری شخصیت اصلی را بر عهده داشت، مورد توجه گرفت.

برنامه عادی

کارگردان: جی جی کوئینتل

محصول: آمریکا

برنامه عادی یکی از مجموعه های قابل توجه «شبکه کارتون» است که طی سال های اخیر مخاطب های بسیاری نیز پیدا کرده. بعد از مدتی حالا نوبت به یکی از داستان های این مجموعه رسیده تا تبدیل به فیلم سینمایی شود.

پسر و دنیا

کارگردان: آله آّرو

محصول: برزیل

کوکا در روستایی دورافتاده زندگی می کند. روزی پدرش برای پیدا کردن کار به شهری بزرگ سفر می کند و پسربچه داستان تنها می ماند. یک شب، بادی از پنجره وارد اتاق کوکا شده و او را به دنیایی ناشناخته می برد؛ انیمیشنی که در برزیل ساخته شده و در این کشور به شدت مورد توجه قرار گرفت.


وقتی مارنی آنجا بود

کارگردان: هیروماسا یونبایاچی

محصول: ژاپن

«وقتی مارنی آنجا بود» داستان دختربچه ای به نام آنا را روایت می کند که از آسم رنج می برد و والدینش تصمیم می گیرند با رفتن به جزیره ای دور از شهر، وضعیت دختر خود را بهبود دهند. این سومین انیمیشن سینمایی است که امسال از ژاپن برای حضور در اسکار ثبت نام کرده.

باب اسفنجی: بیرون از آب

کارگردان: پال تیبیت

محصول: آمریکا

بعد از دزدیده شدن دستور پخت همبرگرهای معروف خرچنگ، باب اسفنجی به همراه دوستانش تصمیم می گیرند دزد دریایی مسئول این کار را دنبال کرده و حتی وارد دنیای انسان ها شوند. فیلم جدید باب اسفنجی نتوانست همچون نسخه پیشین مورد توجه قرار گیرد.

منبع:همشهری

۰۲ خرداد ۱۳۹۵