مراسم یادبود زنده‌یاد پرویز کلانتری هنرمند نقاش و تصویرگر در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

مراسم یادبود زنده‌یاد پرویز کلانتری هنرمند نقاش و تصویرگر در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

سروس تجسمی هنرآنلاین: مراسم ترحیم هنرمند قید پرویز کلانتری روز چهارشنبه 5 خردادماه از ساعت 16:30 تا 18:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

پرویز کلانتری، نقاش، تصویرگر و نویسنده، جمعه شب ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ پس از ۸۵ سال زندگی گرانبار درگذشت.

پرویز کلانتری که آذرماه سال ۹۳ دچار سکته مغزی شده بود، طی ماه‌ها گذشته دوران نقاهت را سپری می‌کرد و جمعه شب به دلیل عوارض ناشی از این سکته و کهولت سن دارفانی را وداع گفت. این هنرمند روز گذشته سوم خردادماه از خانه هنرمندان تشییع و در قطعه هنرمندان بهش زهرا(س) به خاک سپرده شد.

پرویز کلا‌نتری طالقانی، متولد اول فروردین سال ۱۳۱۰ در زنجان بود. او در دانشکده هنرهای زیبای تهران به تحصیل پرداخت و درسال ۱۳۳۸ در رشته هنرهای تجسمی دانش آموخته شد.

این نقاش که از جمله هنرمندان مکتب سقاخانه‌ای محسوب می‌شود از سال ۵۳ با شروع نقاشی‌های کاهگلی، دوره تازه‌ای را در زندگی هنری خود آغاز کرد که تا واپسین روزهای عمرش ادامه یافت. تابلوهای او جلوه‌ای ملموس از زندگی مردمان کویر را در خود داشتند.

کلانتری در دوران تحصیل در دانشگاه با همایون صنعتی‌زاده که رئیس دانشکده هنرهای زیبا بود، آشنا شد و همین آشنایی سبب شد به مؤسسه انتشارات فرانکلین که کتاب‌های درسی و نشریه‌های "پیک" را منتشر می‌کرد، راه یابد. این هنرمند بیش از ۴۰ سال به تصویرگری پرداخت و نزدیک به ۲۶ کتاب کودک همچون "کدو قلقله زن"، "جمجمک برگ خزون"، "گل اومد بهاراومد" و "رنگین کمان" را تصویرگری کرده ‌است.

کلانتری، در مراکز هنری از جمله دانشکده هنرهای زیبای تهران و کالج هنری کودکان در کالیفرنیا تدریس کرد و مدتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران بوده است.

او در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعددی در داخل و خارج از کشور، شرکت کرده است و یک اثر از آثار این تصویرگر ایرانی در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسیده است. همچنین تابلوی مشهور "شهر ایرانی" او در مقر سازمان ملل در نایروبی قرار دارد.

زنده یاد کلانتری دستی هم در نوشتن داشت و کتاب‌هایی مانند "ولی اوفتاد مشکل‌ها"، "چهار روایت" ، "نیچه نه، فقط بگو مشد اسماعیل" را روانه بازار نشر کرده است.

همچنین مقالات بسیاری در مورد هنر و هنرمندان ایرانی از این نقاش و تصویرگر در نشریات منتشر شده‌اند و او در سفرهای خود به خارج از ایران برای معرفی هنر ایرانی به مخاطبان خارجی تلاش زیادی کرده است.
۰۴ خرداد ۱۳۹۵