مذاکره با ناشران بین‌المللی برای تولید کتاب الکترونیک و اپلیکیشن

مذاکره با ناشران بین‌المللی برای تولید کتاب الکترونیک و اپلیکیشن

مذاکره برای گسترش تولید کتاب‌های الکترونیک و برنامه‌های کاربردی لوح‌های فشرده رایانه‌ای در حوزه نشر کتاب بخشی از برنامه‌های کاری نمایندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در نمایشگاه بین المللی کتاب بولونیا ایتالیا به خود اختصاص داده بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، نمایندگان اعزامی کانون به پنجاه ‌و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا ایتالیا در سال 2016 میلادی، در نشستی که در محل کتابخانه مرجع کانون برگزار شد به ارایه گزارشی از حضور در این رویداد بین‌المللی پرداختند.

کارشناس مسوول امور بین‌الملل کانون در این نشست توضیح داد که در ادامه سیاست‌های کانون برای تولید کتاب‌های الکترونیک و برنامه‌های کاربردی لوح‌های رایانه‌ای و گوشی‌های همراه (اپلیکیشن) و ارایه آن در فروشگاه‌های اینترنتی مذاکرات خوبی با برخی از ناشران خارجی صورت گرفته است.

سعیده ارگانی افزود: با یکی از فعالان حوزه‌ی تصویرگری ژاپن که کانون با آن‌ها همکاری طولانی مدت دارد و در سال‌های اخیر وارد حوزه‌ی کتاب الکترونیک نیز شده‌اند دیداری صورت گرفت که این ناشر ژاپنی در حال تولید 5 عنوان از کتاب‌های الکترونیک کانون به زبان‌های ژاپنی، فارسی و انگلیسی است.

به گفته‌ی وی ملاقات با ناشر اماراتی که پیشتر دو عنوان از کتاب‌های کانون را به صورت اپلیکیشن و به زبان عربی در فروشگاه اپل ارایه کرده بود بخش دیگری از برنامه‌های این سفر بود و این ناشر برای ادامه این همکاری اظهار تمایل کرد.

ارگانی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که هر ساله قبل از آغاز نمایشگاه بولونیا انجام می‌شود کاتالوگ جدید کانون به همراه معرفی فعالیت‌های آن در بخش انتشار کتاب به صورت ایمیل برای اکثر ناشران کودک شرکت کننده در نمایشگاه بولونیا ارسال و از آنان دعوت می‌شود تا به غرفه‌ی کانون آمده و از نزدیک با کتاب‌های کانون آشنا شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: ایمیل‌های متعدد دیگری نیز به ناشرانی که کانون کتاب‌های آن‌ها را به چاپ رسانده است، ارسال شد و با تنظیم قرار قبلی از آن‌ها برای بازدید از غرفه و مشاهده و بررسی کارهای تازه کانون‌، دعوت کردیم.

کارشناس مسوول امور بین‌الملل کانون همچنین از دیدار با ناشرانی از کشورهای انگلیس، فرانسه، آمریکا، ایتالیا، کانادا، ترکیه، کره جنوبی، فنلاند، امارات، چین، ژاپن، مکزیک، استرالیا، اسپانیا و... خبر داد که بر اساس آن گفت‌و‌گوهای زیادی برای خرید و فروش حق مولف آثار خارجی و آثار کانون انجام شد.

ارگانی همچنین یادآور شد که بازدید از غرفه‌های کشورها و ناشران مختلف کتاب کودک و نوجوان و انتخاب حدود 80 اثر خارجی برای ارایه به شورای انتشارات کانون بخشی از برنامه‌های این سفر بود.

او به مصوبه‌ی شورای بین‌الملل کانون در خصوص چگونگی اعزام افراد به نمایشگاه‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه و با همفکری مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و معاونت تولید، من و خانم شراره وظیفه‌شناس که به تازگی مسوولیت شورای کتاب کودک کانون را برعهده گرفته‌ا‌ند، به این نمایشگاه اعزام شدیم.

ارگانی همچنین به ارسال آثار تصویرگران کانون به بخش مسابقه‌ی «رگازی» بلونیا با 15 اثر اشاره کرد و گفت: این آثار به 9 تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان تعلق داشت.

به گفته‌ی وی در این مسابقه 3191 تصویرگر از 66 کشور جهان کارهای خود را ثبت‌نام کردند که از آن میان تنها کار 77 تصویرگر انتخاب شد و به کاتالوگ نمایشگاه راه پیدا کرد.

در ادامه این نشست شراره وظیفه‌شناس دیگر نماینده اعزامی کانون به این نمایشگاه نیز طی سخنان کوتاهی گزارشی از حضور در این رویداد بین‌المللی ارایه کرد و پس از آن مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون دراین‌باره به اظهار نظر پرداخت.

نورا حق‌پرست توضیح داد: گزارش نمایندگان ما از نمایشگاه بین‌المللی بلونیا، اطلاعات زیادی درباره‌ی وضعیت نشر در کشورهای مختلف، موضوع‌های روز و مورد توجه مخاطبان و ناشران در اختیار ما قرار می‌دهد و کمک می‌کند برنامه‌ریزی بهتر و قابل قبول‌تری در انتشار کتاب‌های کانون داشته باشیم، همچنین می‌توانیم برخی از ضعف‌های خود را برطرف کرده و به گونه‌ای عمل کنیم که از حیطه‌ی ادبیات کودکان جهان عقب نمانیم.

وی افزود: بسیاری از داستان‌هایی که در ایران برای کودکان و نوجوانان نوشته می‌شود همراه با توصیه و تذکر است و عنصر بازی در قصه‌ها برای پرورش تفکر و تخیل مخاطبان کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این نویسنده خاطر نشان کرد: مقایسه میان آثاری که ما تولید می‌کنیم با آثار سایر کشورها سبب می‌شود متوجه شویم کودکان و نوجوانان امروز، بیشتر چه کتاب‌هایی را می‌پسندند؛ مثلا کتاب‌های علمی و آموزش مهارت‌های زندگی برای کودکان از جمله موضوع‌هایی است که امروزه مخاطبان زیادی در سطح دنیا دارد و باید تولید چنین آثاری را بیشتر کنیم.

حق‌پرست با بیان این‌که کانون متعلق به همه کودکان و نوجوانان ایرانی است گفت: درهای کانون به روی همه نویسندگان، مترجمان و تصویرگران جدید و خلاق باز است و ما از فکرها و ایده‌های آن‌ها استقبال می‌کنیم.

بر اساس این خبر، نمایشگاه کتاب بولونیا بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب کودک در سطح جهان است که امسال پنجاه و سومین دوره آن در روزهای 16 تا 19 فروردین 1395 برگزار شد. در این نمایشگاه اغلب ناشران بزرگ و فعال دنیا در حوزه‌ی کتاب کودک حضور پیدا می‌کنند و فرصت بسیار ارزشمندی برای آشنایی با کارهای مطرح در دنیا در این حوزه به شمار می‌رود.

در این رویداد مهم فرهنگی علاوه بر برگزاری مسابقات متعدد کتاب و تصویرگری - که خود نمایشگاه ولونیا برگزارکننده‌ی آن‌هاست - برندگان مسابقات مطرح بین‌المللی در حوزه‌ی کتاب کودک هم معرفی می‌شوند.


۰۵ خرداد ۱۳۹۵