مجموعه‌داران مطرح دنیا؛ بخش هشتم

مجموعه‌داران مطرح دنیا؛ بخش هشتم در پرونده آشنایی با مجموعه‌داران مطرح دنیا، به معرفی تعدادی  از این مجموعه‌‌داران می‌‌پردازیم. بر خلاف عادت معمول که بیشتر به مجموعه‌‌داران مرد ساکن آمریکا می‌پردازند، ما نهایت تلاش خود را کردیم تا بر افرادی که هنوز ناشناس هستند و از اقلیت‌ها هستند نیز بپردازیم. تعداد زنانی که در فهرست قرار‌دارند و همچنین زنان و مردان چینی که آینده روشنی در عالم هنر دارند، تحسین ‌برانگیز است.
این فهرست الفبایی در سال ۲۰۱۵ در سایت Artnet.com ، منتشر شده است.
ترجمه و گردآوری: یاسمن نوذری


ران و آن پیزوتی(ایالت متحده آمریکا) Ron and Ann Pizzuti
ران پیزوتی از توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات و موسس مجموعه‌ی پیزوتی و موزه‌‌ی غیر‌انتفاعی هنر معاصر در کولومبوس اوهایو، به مدت ۴۰ سال است که مشغول جمع‌آوری مجموعه‌ی ۲۰۰۰ تایی خود به همراه همسرش آن می‌باشد. از میان نام‌های برجسته‌ی مجموعه‌ی آنها می‌توان به آی ویوی، دیوید همونز David Hammons و کرول دانهامCarroll Dunham را اشاره کرد. آن‌ها به تازگی به خرید آثار هنرمندان معاصر کوبایی مثل یوآن کاپوتی Yoan Capote، داگلاس پرز Douglas Peréz و رائول کوردرو Raúl Cordero رو آورده‌اند.

مایکل پلات(سوییس) Michael Platt
پلات، میلیارد جنوایی، که به همراه جو لا پلاکا Joe La Placa گالری All Visual Arts را در لندن تاسیس کرده‌اند، بر طبق لیست میلیاردرهای بلومبرگ ثروتی معادل ۱٫۲ میلیارد دلاردارد. او به جای خریدن آثار هنری در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها، به هنرمندان نامدار سفارش می‌دهد. مجموعه‌اش که نامهایی چون پولی مورگان Polly Morgan، ریس جونز Reece Jones و کیث تایسون Keith Tyson برنده‌ی جایزه‌ی ترنر در آن به چشم می‌خورد سالانه در نمایشگاهی خصوصی در لندن به نمایش گذاشته می‌شود.

میوچا پرادا و پاتریزیو برتلی(ایتالیا) Miuccia Prada and Patrizio Bertelli
میوچا پرادا، نوه‌ی ماریو بنیانگذار برند لوکس پرادا، است. ساختمان تازه‌ی بنیاد پرادا به طراحی OMA در بیستمین سال بزرگداشت پرادا تاسیس شد و جایگاه پرادا را به عنوان یک پیشگام مجموعه‌داری، مستحکم کرد. او پیش از مد شدن آثار دمین هرست، سارا لوکاس، جف کونز و کارستن هولر، آثار آنها را خریداری می‌کرد. این بنیاد نمایشگاه‌های انفرادی نمایشگاه‌های انفرادی از کارهای لوئیس بورژوا و جان بالدساری برگزار کرده است. اما حالا اولین نمایشگاه برگزار شده در این ساختمان جدید نگاهی دارد بر آثار بازتولید و کپی شده‌ی هنر رنسانس و نیوکلاسیسیسم. آنها اخیرا در مصاحبه‌ای گفته‌اند که «افتتاح کردن این فضا با یک نمایشگاه معاصر، بیش از حد قابل پیش بینی بود.»

میچل و امیلی ریلز(ایالت متحده آمریکا) Mitchell and Emily Ralesمیچل و امیلی
وی ریلز، صاحب موزه‌ی گلن استون در مریلند (آن را در سال ۲۰۰۶ تاسیس کردند)، یکی از بزرگترین مجموعه‌های هنر مدرن، معاصر و بعد از جنگ، شامل شاهکارهایی از آلبرتو جاکومتی، ویلم د کونینگ، پیتر فیشل، دیوید وایس و جکسون پالاک را گردآوری کره‌اند. آقای ریلز که از شرکای شرکت علم و تکنولوژی گلوبال می‌باشد، بیش از ۷۰۲ میلیون دلار هزینه‌ی آثار این مجموعه کرده‌است. در حیاط یک هکتاری این موزه، مجسمه‌هایی از الزورث کلی و ریچارد سرا قرار گرفته است.

دیوید رابرتز(انگلستان) David Roberts
دیوید رابرتز میلیونر، از توسعه دهندگان املاک و مستغلات(بنیانگذار بنیاد هنری خیریه‌ی دیوید رابرتز)، در بندر گلاسگو بزرگ شد و امروزه به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌داران انگلستان تبدیل شده است. مجموعه‌ی شخصی‌اش با بیش از ۲۰۰۰ کار با اسم هنرمندانی نظیر دمین هرست، اندی وارهول، آنیش کاپور و آنتونی کارو می‌درخشد.

هیلاری و ویلبور ال. راس پسر(ایالت متحده آمریکا) Hilary and Wilbur L. Ross Jr
ویلبور راس، سرمایه‌گذار میلیاردر، در کنار همسرش همسرش مجموعه‌‌ای به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار دارند که گفته می‌شود اکثر آن را کارهای سورئالیست‌ها تشکیل داده‌اند. او در مجموعه‌ی خود ۲۵ نقاشی از رنه مگریت دارد که به تنهایی ارزشی معادل ۱۰۰ میلیون دلار دارا هستند. خانواده‌ی راس به تازگی به خرید آثار هنرمندان چینی و ویتنامی نظیر لیو گوسانگ Liu Guosong ، لیو بولین  Liu Bolin و لی چن  Li Chen روی آورده‌اند.

خانواده‌ روبل(ایالت متحده آمریکا) The Rubell Family
دونالد و مرا روبل در اوایل دهه‌ی ۶۰ میلادی حرفه‌ی مجموعه‌داری خود را در نیویورک آغاز کردند. آنها در سال ۱۹۹۳، مجموعه‌ی خانواده‌ی روبل را در کارخانه‌‌ی داروسازی از کار افتاده‌ای به وسعت ۴۵ هزار متری در میامی به نمایش گذاشتند. آنها از خریداران اولیه‌ی آثار کیت هرینگ، جورج کاندو و ژان-میشل باسکیت بودند. مجموعه‌ی فعلی آنها شامل ۶۸۰۰ کار از ۸۳۱ هنرمند مختلف می‌باشد. هر سال مصادف با آرات بازل میامی آنها نمایشگاه‌هایی موضوعی برگزار می‌کنند. آن دو در سال گذشته پنجاهمین سال ازدواج و حرفه‌ی مجموعه‌داری خود را جشن ‌گرفتند.

دیمیتری ریبلولِف(روسیه) Dmitry Rybolovlev
ریبلولف، صاحب کارخانه‌ی تولید پتاس اورکالی و صاحب باشگاه فوتبال موناکو، با ثروتی معادل ۹٫۱ میلیارد دلار و مجموعه‌ی وسیع آثار هنری‌اش، توسط فوربز به عنوان سیزدهمین مرد پولدار روسیه معرفی شده است. او یکی از قربانیان کلاه‌بردار سوییسی، ایوز بوویرYves Bouvier می‌باشد که آثاری از پیکاسو، گوگن، دگا، مودیلیانی و داوینچی را با قیمت‌های بالا و اسناد غلط به او فروخته است.

لیلی سفرا(برزیل) Lily Safra
سفرا، متولد برزیل و ساکن لندن، بیوه‌ی بانک دار لبنانی ادموند جی. سفرا است که در آتش‌سوزی‌ای در سال ۱۹۹۹ در آپارتمان موناکوی خود جان باخت. او یکی از پولدارترن زنان جهان می‌باشد. در سال ۲۰۱۰ مجسمه‌ی L’Homme qui marche I آلبرتو جاکومتی را به قیمت ۱۰۴٫۳ میلیون دلار خریداری کرد که بالاترین قیمتی است که تا به حال برای یک مجسمه در حراجی پرداخت شده است.

۰۵ خرداد ۱۳۹۵