اولین چاپ «آلیس در سرزمین عجایب»، سه میلیون دلار

اولین چاپ «آلیس در سرزمین عجایب»، سه میلیون دلار

یکی از نسخه‌های اولین چاپ کتاب معروف «آلیس در سرزمین عجایب» به قیمتی بین دو تا سه میلیون دلار در حراجی «کریستی» عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از اولین نسخه‌های چاپ اول «آلیس در سرزمین عجایب» که تنها 22 نمونه دیگر از آن وجود دارد و بین دو تا سه میلیون دلار ارزش‌گذاری شده، در شعبه نیویورک «کریستی» به فروش گذاشته می‌شود.

چاپ این کتاب در سال 1865 به دلیل مشاهده اشکالی در تصویرگری،‌ توسط «لوییس کارول»، نویسنده این اثر ماندگار متوقف شد. «مک‌میلان و همکاران» ناشری بود که دو هزار جلد از «آلیس در سرزمین عجایب» را در ژوئن 1865 چاپ کرد و 50 نسخه از آن را برای «کارول» فرستاد. قرار بود این کتاب در ماه ژانویه روانه بازار شود، اما «جان تنیل» به نویسنده خبر داد که از تصویرگری خود راضی نیست. بنابراین «کارول» انتشار این نسخه‌ها را متوقف کرد.

به گزارش گاردین، «کارول» روز دوم اوت همان سال در دفتر خاطرات خود نوشت: بالاخره تصمیم گرفتیم «آلیس» مجددا چاپ شود و آن دو هزار جلد به عنوان کاغذ باطله به فروش برسند.

«لوییس کارول» بخاطر چاپ مجدد این کتاب از نشر مالی هم متضرر شد. چاپ دوم «آلیس» برای او 600 پوند خرج برداشت. با این حال این کتاب ارزشش را داشت و حالا به یکی از ماندگارترین آثار ادبی جهان بدل شده است.

«کریستی» با اشاره به کمیاب بودن نخستین نسخه‌های «آلیس در سرزمین عجایب»، روز 16 ژوئن را برای به حراج گذاشتن آن اعلام کرده است. 16 نسخه دیگر از این کتاب در کتابخانه‌ها و شش جلد دیگر در دست مجموعه‌داران شخصی است.

«چارلز لوتویج داجسن»، با نام مستعار «لوییس کارول» نویسنده انگلیسی در سال 1832 میلادی در وارینگتون متولد شد و در دانشگاه «آکسفورد» تحصیل کرد و در سال 1856 به هنر جدید عکاسی اشتغال ورزید. داستان «آلیس در سرزمین عجایب» نتیجه دوستی این استاد دانشگاه «آکسفورد»، با کودکان رییس دانشکده به ‌ویژه «آلیس لیدل» است. «کارول» این داستان را برای سرگرم کردن کودکان نوشت و آن را به عنوان هدیه کریسمس سال ١٨۶۴ به آن‌ها هدیه داد.

فعالیت نویسندگی او، در حوزه شعر و داستان کوتاه بود. بین سال‌های 1854 و 1856 کارهایش در نشریات ملی به چاپ رسید و اکثر نوشته‌هایش هم طنز و گاهی کنایه‌آمیز بود. هر چند، استانداردهای نوشتنش را در سطحی بسیار بالا انتخاب کرده بود و خودش نوشته‌هایش را نمی‌پسندید و می‌گفت: هیچ کدام ارزش چاپ شدن ندارند.

مشهورترین آثار «کارول»، «آلیس در سرزمین عجایب» و دنباله آن، «در آیینه» است. آثار وی، از زمان انتشار تا به حال، پرطرفدار بوده و نه تنها بر ادبیات کودک، که در کل حوزة ادبیات‌ تأثیرگذار بوده‌اند. عده‌ای از نویسندگان برجسته قرن 20، از جمله «جیمز جویس» و «لوئیس بورخس» از او بسیار تأثیر پذیرفته‌اند.

منبع خبر :  آلیس در سرزمین عجایب


۱۱ خرداد ۱۳۹۵