فروش نخستین نسخه کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» به قیمت ۳ میلیون دلار

 فروش نخستین نسخه کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» به قیمت ۳ میلیون دلار قرار است ماه آینده یکی از نسخه‌های اولیه کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» نوشته «لوئیس کارول» به حراج گذاشته شود و پیش‌بینی می‌شود به قیمت دو تا سه میلیون به فروش برود.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، نخستین نسخه افسانه‌ای کتاب «آلیس در سرزمین عجایب»، که یکی از ۲۲ نسخه موجود در دنیاست که «لوئیس کارول» به دلیل نارضایتی از تصاویر موجود در کتاب از انتشار آن جلوگیری کرد، قرار است ماه آینده در یک حراجی به فروش رود.

دو هزار نسخه از اولین نسخه کتاب کلاسیک «آلیس در سرزمین عجایب» که کتابی برای کودکان است در ژوئیه سال ۱۸۶۵ منتشر شد. انتشارات «مک میلان» قصد داشت در چهارم جولای همان سال کتاب را وارد بازار کتاب کند و پنجاه نسخه از آن را برای نویسنده اثر فرستاد. کمی پس از این تاریخ تصویرگر این کتاب «جان تنیل» به نویسنده کتاب اعلام کرد که تصاویر کتاب آن طور که او طراحی کرده بود منتشر نشده است. به همین دلیل «کارول» از ناشر خود خواست کتاب را از بازار جمع‌آوری کند.

 دوم آگوست «کارول» در دفتر خاطرات خود نوشته است: «بالاخره تصمیم گرفتم کتاب را منتشر کنم و قرار است ۲۰۰۰ نسخه‌ای که در چاپ اول منتشر شده است به عنوان کاغذ باطله به فروش رود.»

 «مورتون ان. کوهن» یکی از متخصصان آثار «کارول» در مقدمه نسخه دوم منتشر شده کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» در این باره گفت: «نویسنده امید داشت که نسخه اول را به راحتی رها کند و دلش می‌خواست چاپ بعدی با دقت بیشتری منتشر شود. او دلش می‌خواست تصویرگر کتاب نیز از انتشار کتاب راضی باشد.»

«کارول» برای چاپ دوباره کتابش رنج بسیاری کشید. چون انتشار بار دوم کتاب ۶۰۰ پوند هزینه داشت.»

 «کارول» در دفتر خاطراتش نوشته بود: «اگر ۲۰۰۰ نسخه در چاپ دوم به فروش برود حدود ۳۰۰ دلار به فروش رود و ۵۰۰ پوند سود به همراه داشته باشد همه هزینه‌ها تأمین خواهد شد و فروش نسخه‌های دیگر به حساب سود خالص این پروژه خواهد رفت.»

کتاب تبدیل به یکی از محبوب‌ترین آثار در ادبیات کودک شد که کتابخانه‌ها حاضرند برای حتی یک نسخه از ویرایش اول کتاب هزینه هنگفتی بپردازند و مورخان می‌خواهند بدانند چطور می‌شود که در دوره ویکتوریایی چنین هزینه‌ای برای چاپ کتاب پرداخت می‌شود اما به دلیل نارضایتی نویسنده وارد بازار نمی‌شود.

مؤسسه «کریستی» که قرار است در تاریخ ۱۶ ژوئیه حراج این کتاب را انجام دهد در این باره می‌گوید: «نسخه‌های باقیمانده ویرایش سال ۱۸۶۵ بسیار نادر هستند. ۱۶ نسخه در اختیار کتابخانه‌هاست و ۶ نسخه دیگر در دست افراد عادی و در کتابخانه‌های شخصی است.»

نسخه موجود که قرار است به حراج گذاشته شود شخصاً از نویسنده به یکی از همکارانش در کلیسا به نام «جورج ویلیام کیچین» تقدیم شد که او نیز کتاب را به دخترش داده بود. این دختر در سال ۱۹۲۵ یک بار کتاب را به حراج گذاشت تا اینکه کتاب به دست یکی از متخصصان آثار «کارول» به نام «جان لیندسث» رسید.

صحافی کتاب حالت اولیه خود را حفظ کرده است و هیچ نسخه دیگری در چنین شرایطی در کتابخانه شخصی افراد وجود ندارد.

منبع خبر :  http://ketabak.org

دوشنبه, 17 خرداد, 1395


۱۷ خرداد ۱۳۹۵