طرح توسعهٔ کتابخانه‌های کوچک در مناطق محروم (بامداد کتابخانه‌ها)

طرح توسعهٔ کتابخانه‌های کوچک در مناطق محروم (بامداد کتابخانه‌ها) به نقل از سایت شورای کتاب کودک طرح توسعهٔ کتابخانه‌های کوچک در مناطق محروم (بامداد کتابخانه‌ها)، از مجموعه فعالیت‌های خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج  خواندن، که از سوی کمیتهٔ جوایز شورای کتاب کودک برای دریافت حمایت مالی به صندوق توسعه خواندن مناطق در بحران شعبه ملی امارات متحده عربی (شارجه) ۲۰۱۶ معرفی شده بود، موفق شد میان طرح‌های ترویجی که از بخش‌های متفاوت خاورمیانه و شمال آفریقا برای دریافت کمک شرکت داشتند، حمایت مالی این صندوق را نصیب خود کند.
موضوع این طرح، برپایی و پشتیبانی پنج کتابخانه آموزشگاهی در مناطق محروم اقلیت‌های قومی و مذهبی منطقه عشایرنشین بلوچستان است. این مدارس در منطقه دورافتاده بلوچستان و نزدیک به مرز پاکستان قرار دارند.
هدف دسترسی آسان به کتابهای باکیفیت و مناسب، با درنظرگرفتن سن، جنس و محیط زندگی است. این طرح هم‌چنین برای توانمندسازی کودکان و نوجوانان، معلمان و کتابداران از طریق برگزاری کارگاهها، انتشار جزوه‌ها و راهنماها طراحی شده است.
صندوق حمایت از طرحهای ترویجی خواندن شارجه، با همکاری دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY و شبه ملی امارات متحده عربی UABBY باهدف بالا بردن عشق به خواندن و در دسترس قرار دادن کتابهایی باکیفیت ادبی –هنری بالا برای همه کودکان بخصوص کودکان مناطق بحران‌زده و محروم در خاورمیانه و شمال آفریقا کار خود را از سال ۲۰۱۲ آغاز کرد. کمک‌های مالی این صندوق تاکنون به طرح‌های ترویج خواندن کشورهای متعددی در منطقه مانند (با من بخوان موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان)، افغانستان، پاکستان، فلسطین و سوریه تعلق گرفته است. ایران از معدود کشورهایی است که برای بار دوم موفق به دریافت کمک مالی از صندوق حمایتی شارجه شده است. 

۱۸ خرداد ۱۳۹۵