آثار نادر ابراهیمی و پرویز کلانتری به دست بچه‌ها می‌رسد

آثار نادر ابراهیمی و پرویز کلانتری به دست بچه‌ها می‌رسد

مسعود گلابی، مدیر انتشارات شهر قلم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: انتشار حدود 200 عنوان کتاب در گروه‌های سنی خردسال، کودک و نوجوان را تا پایان سال جاری در دستور کار داریم که بیش از 70 درصد آنها تالیفی و با تصویرگری ایرانی است.

مسعود گلابی، اضافه کرد: با اینکه بیشتر تمرکز ما روی گروه سنی صفر تا پنج سال است، آثاری هم برای سایر کودکان و نوجوانان منتشر می‌کنیم که از جمله آنها می‌توانم به مجموعه 18 جلدی «فرهنگ» اشاره کنم که مسائل مختلفی را در حوزه‌های علوم، نجوم، طبیعت و ... برای کودکان و نوجوانان بیان می‌کند. این مجموعه ترجمه بخش‌هایی از دانشنامه بریتانیکا است که نخستین بار در سال ۱۷۶۸ در ادینبورگ منتشر شد. این دانشنامه قدیمی‌ترین دانشنامه انگلیسی‌زبان محسوب می‌شود و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و معتبرترین منابع به زبان انگلیسی به شمار می‌رود که تا به امروز ویرایش و انتشار آن ادامه یافته‌است. بریتانیکا توسط ۱۰۰ ویراستار تمام وقت و بیش از ۴ هزار مشارکت‌کننده که خود شامل ۱۱۰ نفر از برندگان جایزه نوبل و ۵ رئیس جمهور است، به رشته تحریر درآمده و در بسیاری موارد، علمی‌ترین و آکادمیک‌ترین دانشنامه دنیا شناخته شده‌است.

وی در ادامه از انتشار 365 قصه روزانه برای کودکان خبر داد و گفت: این مجموعه شامل 12 جلد است که با دبیری نوید سیدعلی اکبر و همکاری 10 نویسنده انجام می‌شود و قرار است شامل 365 قصه باشد یعنی به ازای هر روز یک قصه. 6 جلد نخست این مجموعه تا پایان تابستان و 6 جلد دوم تا پایان پاییز منتشر خواهد شد. همچنین مجموعه‌ای شامل داستان‌هایی از نویسندگان پیشکسوت را در دستور کار داریم که دبیری آن به عهده محمود برآبادی است. در هر کدام از این کتاب‌ها یک داستان به همراه‌ رزومه‌ای از نویسنده منتشر می‌کنیم. تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری 20 عنوان از این آثار را منتشر می‌کنیم.

گلابی با بیان اینکه انتشار تعدادی از کتاب‌های فانتزی همراه با اسباب‌بازی برای بچه‌ها را در دستور کار داریم، افزود: این کتاب‌ها حاوی مطالبی فانتزی برای خردسالان است که به همراه لوازم جانبی عرضه می‌شود و حدود 100 عنوان است که 50 عنوان آن را تا پایان امسال منتشر خواهیم کرد.

وی در ادامه به انتشار آثار نادر ابراهیمی اشاره کرد و گفت: انتشار تعدادی از آثار نادر ابراهیمی در حوزه کودک و نوجوان را در دستور کار داریم. اغلب این آثار دیگر از سوی کانون پرورش فکری یا انتشارات سروش منتشر نمی‌شد و ما بعد از مذاکراتی با همسر ایشان آنها را با تصاویر و طراحی جلد جدید تولید کرده‌ایم که 13 عنوان از آنها را منتشر کرده و 15 عنوان دیگر هم تا پایان سال منتشر خواهیم کرد. از جمله این آثار می‌توانم به «آدم وقتی حرف می زند چه شکلی می شود»، «با من بخوان تا یاد بگیری»، «همه گربه‌های من»، «قصه‌ قالیچه‌های شیری» و «قصه موش خودنما و شتر باصفا» اشاره کنم.

گلابی همچنین بیان کرد: در حال نوشتن داستان‌های مجموعه سریال «هامی و کامی» از نادر ابراهیمی هستیم که توسط نوید علی اکبر انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم تا آخر پاییز چهار جلد از این مجموعه را منتشر کنیم و در صورتی که استقبال خوب باشد 20 جلد دیگر هم تولید خواهیم کرد. علاوه بر این در حال حاضر مشغول کار کردن روی مجموعه 4 جلدی از شکور لطفی هستیم که با همکاری نادر ابراهیمی کار کرده است و شامل داستان‌هایی برای کودکان است و تا پایان تیرماه منتشر می‌شود.

مدیر انتشارات شهر قلم در ادامه سخنانش به انتشار آثار پرویز کلانتری اشاره کرد و گفت: از جمله این آثار می‌توانم به مجموعه پنج جلدی «ما گل‌های خندانیم» اشاره کنم. کلانتری کودکانه‌های داستانی و تصویری‌اش را از ایران به تصویر کشیده و در قالب هر جلد از این مجموعه 5 جلدی به یکی از اقوام ایرانی پرداخته و آداب و رسوم‌شان را با زبانی ساده و کودکانه معرفی کرده است. «خوش آمدی آدم برفی» یکی از این جلدهاست که مربوط به اقوام بختیاری است و خود پرویز کلانتری نوشته و تصویرگری کرده اما امکان تصویرگری بقیه کتاب‌ها به سبب بیماری برایش فراهم نشد و تصویرگری ۳ جلد دیگر این مجموعه به تصویرگران نام‌آشنای دیگری چون فریده شهبازی، نفیسه شهدادی و رویا بیژنی سپرده شد.

به گفته گلابی این آثار به تازگی منتشر شده و کتاب مربوط به اقوام کرد از این مجموعه در دست تصویرگری است که به زودی از سوی انتشارات شهر قلم منتشر خواهد شد.

منبع خبر :  http://www.ibna.ir

یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵


۲۳ خرداد ۱۳۹۵