مدیرعامل کانون پرورش فکری تأکید کرد اکران فیلم کودک نباید به کانون محدود شود

 مدیرعامل کانون پرورش فکری تأکید کرد اکران فیلم کودک نباید به کانون محدود شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برگزاری برنامه‌های تابستانی کانون با شعار محوری «تابستانی به یاد ماندنی در کانون» خبر داد و گفت: در تابستان امسال چندین جشنواره برگزار خواهد شد که نخستین آن جشنواره مهر و نیایش در ماه مبارک رمضان است.
کانون پرورش
به گزارش ایسنا، جشنواره مهمانی مهر و نیایش از ۲۶ خردادماه تا چهارم تیرماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برپاست. همچنین برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره مطبوعات کودک که ۲۸ تیرماه نتایج آن اعلام خواهد شد، دومین جشنواره است و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی از ۱۸ تا ۲۲ مردادماه، چهاردهمین دوره جشنواره ملی امام رضا (ع)، جشنواره نمایش عروسکی و جشن‌های هفته ولایت از عید قربان تا عید غدیر جزو این جشنواره‌ها هستند.
علیرضا حاجیان‌زاده که در نشستی خبر سخن می‌گفت، تأکید کرد:‌ اوقات فراغت برابر با بی‌کاری نیست و بهترین فرصتی است که خانواده‌ها در کنار کودکان و نوجوانان‌شان می‌توانند لحظات جذاب و ماندگاری را در فضایی آزاد برای شکوفایی خلاقیت‌های‌شان ایجاد کنند.
او ادامه داد: ما تأکید می‌کنیم که برنامه‌ریزی در این زمینه اهمیت دارد. کانون با ۵۰ سال تجربه‌ی خدمت‌رسانی در این زمینه، در حوزه اوقات فراغت برنامه‌هایی غنی دارد که با رویکرد غیرمستقیم نسبت به انتقال آموزه‌های مورد نیاز کودکان و نوجوانان به شیوه‌ای خلاق و جذاب فعال بوده است.
حاجیان‌زاده گفت: توسعه دانش و مهارت‌آموزی برای کانون اهمیت دارد. در این راستا، کتاب و کتاب‌خوانی از عمده‌ترین فعالیت‌های کانون از گذشته تا کنون بوده است. امروز کانون با هشت میلیون جلد کتاب، پذیرای کودکان و نوجوانان است. این کتاب‌ها در زمینه‌های مختلف مانند علوم، مذهب، جغرافیا، داستان و روان‌شناسی هستند و می‌توانند کودکان را با کتاب مأنوس کنند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد: محوری‌ترین فعالیت‌های کانون در مراکز ۹۴۰ گانه‌ی فرهنگی و هنری آن و با بهره‌گیری از ۱۱۶ کتابخانه سیار و ۱۰۹ مرکز فراگیر ویژه کودکان، با نیازهای ویژه دنبال می‌شود. در این ۹۴۰ مرکز، ۴۲ فعالیت فرهنگی و هنری از جمله نشریه‌نگاری، شعرخوانی، قصه‌گویی، نمایش خلاق و ... دنبال می‌شود و بچه‌ها می‌توانند متناسب با استعداد و علاقه خود، آن‌ها را دنبال کنند.
حاجیان‌زاده در بخش دیگری از سخنانش به تولیدات کانون در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: تهیه فیلم سینمایی بلند «پایان رویاها» که بناست در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک شرکت کند، جزو تولیداتی است که امسال کودکان و نوجوانان می‌توانند از آن استفاده کنند. سریال انیمیشنی «جان جانی‌ها» در ۲۰ قسمت آماده شده و تابستان امسال از یکی از شبکه‌های تلویزیونی در اختیار کودکان قرار می‌گیرد. حقوق کودکان، هویت ملی ایرانی و ... جزو مفاهیمی است که این سریال در شهری خیالی به آن‌ها می‌پردازد. تولید چهار تئاتر و نمایش آن‌ها در تابستان امسال ویژه کودکان و نوجوانان از دیگر فعالیت‌های کانون است. «دوست من آدم برفی» و «ماه پیشونی» نیز جزو این تئاترها هستند.
این نشست با پرسش و پاسخ‌هایی نیز همراه بود و حاجیان‌زاده درباره این‌که تولید یک فیلم در مدت یک سال، برای مرکزی مثل کانون بسیار کم است، گفت: فیلم سینمایی که به آن اشاره شد، فیلم بلندی است که در کنار فیلم‌های کوتاه و چند انیمیشن در کانون تولید شده و به شخصه فکر می‌کنم، تولید فیلم سینمایی بلند کاری مشکل است.
او درباره وجود هشت میلیون جلد کتاب در کانون، تأکید کرد: تمام این کتاب‌ها منحصر به کانون نیستند و کانون دارای شورایی است که کتاب‌های مختلف را خریداری و برای تجهیز کتابخانه‌های خود به مدد این شورا، از آن‌ها استفاده می‌کند.
وی در زمینه فعالیت‌ها و پروژه‌های سابق کانون و احتمال ادامه آن‌ها، گفت: ما در طول سال، ۱۵۰ عنوان کتاب چاپ اولی داریم و همین مقدار کتاب تجدید چاپ‌شده. پروژه‌های قبلی مثل رمان و شعر نوجوان امروز کماکان ادامه دارند و کار در جریان است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره همکاری کانون با آموزش و پرورش در راستای تجهیز کتابخانه‌های مدارس، بیان کرد: امسال تفاهم‌نامه‌ای با معاونت پرورشی آموزش و پرورش بسته و بنا شده است که از امکانات کانون در مدارس استفاده شود و علاوه بر کتاب‌ها، محصولات دیگری فرصت ورود به مدارس را داشته باشند و این امکانات در قالب نمایشگاه‌ها راهی مدارس می‌شوند.
حاجیان‌زاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور کانون در جشنواره بین‌المللی پویانمایی، گفت: ما مجری این جشنواره هستیم و در آن اکرانی نخواهیم داشت. اکران فیلم کودک نباید فقط به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محدود شود. کارهای مناسب حتی کارهای خارجی می‌توانند دوبله شوند و در مراکز نمایشی کانون در معرض دید کودکان و نوجوانان و خانواده‌های‌شان قرار گیرند. به هر صورت برنامه امسال ما تجهیز سالن‌ها برای نمایش فیلم‌ها و آماده‌سازی برخی فیلم‌ها بوده است.
این نشست خبری با حضور برخی معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

منبع خبر : ایسنا

9 تیر 1395


۰۹ تير ۱۳۹۵