موضوع باستان‌شناسی و موزه برای نخستین‌بار به کتاب تاریخ پایه دهم تحصیلی دبیرستان راه یافت.

موضوع باستان‌شناسی و موزه برای نخستین‌بار به کتاب تاریخ پایه دهم تحصیلی دبیرستان راه یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، لیلا کفاش‌زاده، مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه با اعلام این‌که موضوع باستان‌شناسی و موزه برای نخستین‌بار به کتاب تاریخ پایه دهم تحصیلی دبیرستان راه یافته، گفت: این دفتر از سال‌های گذشته همکاری‌های گوناگونی با وزارت آموزش‌وپرورش داشته است.

وی برنامه‌ریزی‌های هماهنگ با کمیته رشد و تکامل همه جانبه کودکان برای هفته ملی کودک، هم‌اندیشی در نشست‌های تخصصی کودکان و بازدیدهای هدفمند دانش‌آموزان از موزه‌ها را از جمله همکاری‌های به‌عمل آمده میان این دو نهاد اعلام کرد و افزود: آخرین همکاری ما با توجه به نزدیک شدن ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید، همکاری در تالیف کتاب‌های درسی بوده است.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه اظهار کرد: کارشناسان پژوهشگاه جلسات متعددی با همکاران بخش تالیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش داشته‌اند که حاصل این جلسات کارشناسی، اختصاص بخش قابل توجهی از کتاب تاریخ برای نخستین‌بار به موضوع باستان‌شناسی و موزه است.

کفاش‌زاده با اشاره به مطرح شدن مباحثی همچون چیستی و اهمیت تاریخ، پژوهش تاریخی، تاریخچه زمان و انواع گاه‌نگاری و نقشه‌های تاریخی در درس اول و دوم کتاب تاریخ گفت: بخش گاه‌نگاری افزون بر تعریف و تاریخچه گاه‌نگاری معانی اسامی روزها و ماه‌های گاه شماری در اوستا و تقویم جلالی به سادگی تشریح و برای دانش‌آموزان توضیح داده شده است.

به گفته این مقام مسئول، تصاویر بسیار زیبایی از متن سنگ نوشته بیستون به همراه ترجمه فارسی، منشور کوروش و سکه‌های هخامنشی، طاق‌بستان، تخت جمشید و شاه‌چراغ نیز در کتاب چاپ شده است.

این کارشناس کودک عنوان کرد: در درس سوم کتاب تاریخ با عنوان باستان‌شناسی در جست‌وجوی میراث فرهنگی تعریف جامعی از باستان‌شناسی و محوطه‌های باستانی، سن آثار باستانی، موزه‌ها و اهمیت حفظ و مرمت آثار تاریخی در این درس به دانش‌آموزان ارائه شده است.

به گفته وی نقش رستم، محوطه باستانی کنار صندل جیرفت و باستان‌شناسی در حال انجام کار در شهر سوخته تصاویر این بخش از کتاب هستند که به خوبی کودکان را با فرهنگ غنی کشورشان آشنا می‌کند.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: معرفی فرهنگنامه کودکان ونوجوانان به عنوان نخستین فرهنگنامه تالیفی کودکان می‌تواند کمک شایانی برای انجام پژوهش های دانش‌آموزی در حوزه فرهنگ و تاریخ به شمار آید که از دیگر نکات قابل توجه این فصل از کتاب است.

کفاش‌زاده با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی برای سردبیران گروه تاریخ سراسر کشور در ادامه همکاری علمی پژوهشگاه و بخش تالیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش بیان کرد: در این کارگاه آموزشی افزون بر شیوه تدریس این کتاب اهمیت تاریخ و باستان‌شناسی و جایگاه این درس در دوره دبیرستان اشاره و توضیح داده شد که یادگیری این مفاهیم چگونه می‌تواند در حفظ و ترویج هویت ایرانی در نسل آینده تاثیرگذار باشد.

پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵


۱۸ شهريور ۱۳۹۵