تحول بنیادین در دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان

تحول بنیادین در دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان

به گزارش ایسنا، نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک در مراسم اهدای لوح افتخار جایزه هانس کریستن اندرسون ۲۰۱۶ به پژمان رحیمی زاده و دیگر فعالان حیطه ادبیات کودک و نوجوان ایران که سال گذشته توانستند بار دیگر نام ایران را در عرصه‌های جهانی به خوبی نشان دهند، گفت: خیلی خوب است که ایران جزو فعال‌ترین و بهترین‌های IBBY است و خوشحالم که زهره قائینی در هیأت داوران دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان قرار دارد چون با حضور این چهره جهانی می‌توان امیدوار بود که تحول فکری در دفتر IBBY ایجاد خواهد شد.

وی افزود: ایران صاحب یک قدرت و اندیشه خاص است و قائینی با کوله‌باری از تجربه و فرهنگ می‌تواند منتقل‌کننده تجربیات خوبی از ایران در این دفتر بین‌المللی باشد.

مرجان فولادوند، یکی دیگر از افتخارآفرینان حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز با حضور در این مراسم در هنگام دریافت جایزه خود گفت: مروجان کتاب همانند کسانی هستند که در سونامی حوادث اخیر می‌توانند ستاره‌های دریایی را از غرق شدن نجات دهند. مروجان کتاب چه حکایت‌ها در ذهن نویسندگان و کسانی که با آنان کار می‌کنند می‌توانند ایجاد کنند.

وی افزود: من به عنوان سه نویسنده سه بار در طی روز ناامید می‌شوم. صبح، ظهر و شب اما شما مروجان و کسانی که در نام‌آشنایی به سر می‌برید و پیوسته از قصه و قصه‌گویی برای بچه‌ها در جامعه‌ای که بچه‌ها و دنیای آن‌ها اصلاً دیده نمی‌شوند، کار می‌کنید نقش بزرگی را بر عهده دارید. همیشه عده‌ای هستند که می‌توانند این حس را در ما ایجاد کنند که به رغم سونامی‌های سهم‌گیری که در طی روز با آن‌ها مواجه‌اید هنوز کسانی هستند که می‌توانند ستاره‌های دریایی را حفظ کنند.

شهره یوسفی که در انتخابات آثار برگزیده دفتر بین المللی برای نسل جوان ۲۰۱۶ نقش فعالی را داشته است نیز با حضور در این مراسم گفت: از این پس انتخاب آثار برتر بر اساس PDF هایی خواهد بود که از سوی دفاتر این نهاد بین‌المللی ارسال خواهد شد.

وی گفت: اگرچه که من در همان زمان هم گفتم چنین انتخابی در مورد متن‌ها می‌تواند در چارچوب عدالت صورت گیرد ولی در مورد تصاویر دقت کارها را به شدت کاهش می‌دهد.

پیش‌تر اعلام شده بود زهره قائینی به مدت دو سال به عضویت هیئت مدیره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸) رسیده است.

در این مراسم ضمن اهدای دیپلم افتخار هانس کریستین اندرسون به پژمان رحیمی‌زاده که در سال ۲۰۱۶ اسم او در short list منتخبان تصویرگری قرار داشت اهدا شد.

همچنین نوش‌آفرین انصاری جوایز مرجان فولادوند به خاطر بازنویسی کتاب «آرش حکایت تیرانداختن مرد قصه‌گو» را به او اهدا کرد.

در این مراسم از فرزاد فربد به خاطر ترجمه کتاب «مترسک و خدمتکارش» و از مانلی منوچهری به سبب تصویرگری کتاب «آرش حکایت تیرانداختن مرد قصه‌گو» تقدیر شد.

همچنین از سه ناشر برگزیده یعنی انتشارات افق، پنجره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خاطر افتخاراتی که در دفتر بین‌امللی کتاب برای نسل جوان در سال ۲۰۱۶ به دست آورده بودند تقدیر شد.

پیش‌تر کمیته جوایز شورای کتاب کودک از میان آثار برتر سال گذشته، کتاب‌های «آرش حکایت تیرانداختن مرد قصه گو» نوشته مرجان فولادوند از انتظارات افق را در بخش تألیف، «مترسک و خدمتکارش» ترجمه فرزاد فربد از نشر پنجره را در بخش ترجمه و «زال و سیمرغ» با تصویرگری مانلی منوچهری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در بخش تصویرگری برای معرفی در فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان ۲۰۱۶ برگزیده بود.

فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان فهرستی برای آثار برگزیده و تازه منتشر شده‌ای است که هر دو سال یکبار به منظور تجلیل از نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کشورهای عضو IDBY ارائه می‌شود.

گزینش این آثار تنها از سوی شعبه‌های ملی صورت می‌گیرد.

پنجشنبه,۲۵ شهریور ۱۳۹۵


۲۵ شهريور ۱۳۹۵