90 هنرمند عکاس، نقاش و فیلمساز آثار خود را در نمایشگاهی با موضوع عباس کیارستمی به نمایش می‌گذارند.

90 هنرمند عکاس، نقاش و فیلمساز آثار خود را در نمایشگاهی با موضوع عباس کیارستمی به نمایش می‌گذارند.

سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری نمایشگاه فیلم، عکس و نقاشی "30 نما؛ کیارستمی" صبح چهارشنبه 7 مهرماه با حضور احسان نصری کیوریتور این نمایشگاه، نگار اسکندرفر مدیر موسسه کارنامه، اشکان خطیبی مدیر هنری پردیس چارسو، کوروش شاکری مدیر انتشارات مکث نظر و امین بیگی مدیر موسسه فرهنگی هنری پیش رو و جمعی از هنرجویان فیلمسازی موسسه کارنامه به همراه اصحاب رسانه در سالن شماره دو پردیس چارسو برگزار شد. 

در ابتدای این نشست احسان نصری کیوریتور این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه بر مبنای صحبتی بود که پس از فوت آقای کیارستمی با اشکان خطیبی مطرح کردم. ایده ابتدایی ما برگزاری یک نمایشگاه نقاشی بود و حالا مدیاهای دیگری نیز در این نمایشگاه ما را همراهی می‌کنند.

وی ادامه داد: از ابتدا قرار بر این بود که این نمایشگاه در روز سینما برگزار شود اما این امکان فراهم نشد و کیارستمی آن قدر بزرگ است که نیاز به زمان و روز خاصی نداشت، با صحبت با خانم اسکندرفر تصمیم بر این شد تا از 30 فیلمساز نیز در این نمایشگاه بهره بگیریم و هر کدام در یک فیلم یک دقیقه‌ای برداشت خود را از کیارستمی بیان کنند.

نصری عنوان کرد: در نمایشگاه " 30 نما؛ کیارستمی" 30 اثر نقاشی از 30 هنرمند که از سه نسل نقاشان هستند حضور خواهند داشت که آثار خود را روی بوم 30 در 30 سانتی‌متر با نما و یا برداشتی از کیارستمی کار کرده‌اند. این آثار صرفاً پرتره نیستند و برخی بر مبنای فضای رئالیستی آثار کیارستمی کار شده‌اند که همگی بستگی به روایت نقاشان دارد. در هر بخش از دوستان خوبی کمک گرفتم. در بخش عکس نیز دنیا مشرفی بسیار به ما کمک کرد. آثار هنرمندانی چون رضا کیانیان، محمود کلاری، کاوه گلستان، هنگامه گلستان، مریم زندی و... به نمایش درمی‌آیند. آثاری به روی دیوار خواهد رفت که بر اساس نگاهشان به سینمای کیارستمی است و برخی نیز پرتره‌هایی است که در زمان حیات کیارستمی از او به ثبت رسیده است.

نگار اسکندرفر مدیر موسسه کارنامه نیز در این جلسه گفت: موسسه کارنامه موسسه شناخته‌شده‌ای است و نیاز به توضیح ندارد. این موسسه چندبخشی است و یکی از فعالیت‌هایش سینماست. عباس کیارستمی در 11 سال گذشته تنها جایی که کارگاه‌هایش را برگزار می‌کرد در این موسسه بود. در طی این سال‌ها نیز 560 هنرجو در این کارگاه‌ها شرکت کردند و برخی نیز سال‌های متمادی است که حضور فعالی در این موسسه دارند.

وی افزود: به نظر من دانشجویان کیارستمی همانند باقی آثارش هستند، فیلم‌ها، عکس‌ها، کتاب‌ها و آثار به‌جامانده از او یک سمت و دانشجویانش سمت دیگر هستند چرا که آن‌ها پای صحبت‌های کیارستمی ساعت‌ها نشسته‌اند و از او آموخته‌اند. با سفر طولانی کیارستمی دانشجویان او تنها مرجعشان این بود که از سوی موسسه مراسم یادبودی برای او برگزار شود اما من فکر کردم تمام شهر پر از مراسم یادبود برای اوست و چون از نظر من کیارستمی همچنان در بین ما حضور دارد مراسم یادبود را صلاح ندانستم و ترجیح دادم به جای آن آنچه از او آموختند را در آثارشان نشان دهند و یادش را زنده نگه دارند.

مدیر موسسه کارنامه اظهار کرد: بنابراین در گام اول از آن‌ها خواستم فیلمی با سوژه "زندگی و دیگر هیچ" بسازند. آن پروژه همچنان فعال است و ادامه خواهد داشت. وقتی متوجه این نمایشگاه شدم احساس کردم این اتفاق می‌تواند کمی از اندوه بچه‌ها که دچار آن شدند کم کند و به کار کردن برسند.

وی با بیان اینکه از همه طیف‌ها آثار پذیرفته شده است گفت: فیلمسازان جوان بسیاری هستند در سراسر جهان که زیر سایه حضور معنوی کیارستمی حضور دارند. در نهایت این موضوع با هنرجویان کیارستمی مطرح شد و از بین 50 داوطلبی که داشتیم 48 فیلم به دستمان رسید ولی چون ظرفیت انتخاب ما محدود بود مجبور به انتخاب شدیم و از این میان 30 اثر را برگزیدیم. در این جمع 30 نفره برخی فیلمساز هستند، برخی مستندسازند، برخی در این موسسه دوره گذرانده‌اند و برخی نیز مثل من سینماگر نیستند اما جهان کیارستمی را خیلی خوب می‌شناسند.

این فیلمسازان باید طی مدت زمان 60 ثانیه، احساسشان را درباره کیارستمی بیان می‌کردند که این کار بسیار سختی است و بچه‌های کارنامه با عشق این کار را انجام دادند.

در ماه‌های گذشته کارنامه تلاش کرد ارتباطی برقرار کند با گروه‌هایی که در دیگر نقاط دنیا با حضور کیارستمی ورک شاپ برگزار کرده‌ بودند. برخی را در جریان بودیم و برخی از سوی دانشگاه‌ها درخواست داده بودند که همه آن‌ها بررسی شد، در تلاش هستیم تا بتوانیم راهی باز کنیم تا ارتباط خوبی با همه گروه‌های جوان و دانشجویی که با کیارستمی در ارتباط بودند برقرار کنیم و این راه ادامه داشته باشد با دو نهاد یعنی مدرسه سینمایی تولوز در فرانسه و مدرسه فیلم لندن مکاتباتی داشتیم و امیدواریم در تیرماه سال آینده بتوانیم جایزه کیارستمی را داشته باشیم.

برنامه دیگری که در همین زمینه داریم از 2 تیرماه تا 14 تیرماه به مدت 12 روز یعنی از روز تولد کیارستمی تا روز سفر طولانی او قصد داریم برنامه‎هایی برای فیلمسازان فیلم کوتاه داشته باشیم و از آنجایی که در 12 کشور ورک شاپ‌هایی داشته است هر روز به یک کشور اختصاص یابد.

کوروش شاکری مدیر نظر مکث نظر نیز درباره این نمایشگاه و رونمایی از کتاب کیارستمی گفت: ثبت یک نگارش ماندگارتر از هر چیز است و به عنوان مدیر انتشارات مکث نظر کتاب کیارستمی را منتشر می‌کنیم و خوشحالم که در این گروه هستم و کار کوچکی در این زمینه انجام می‌دهیم.

این کتاب در چهار بخش منتشر شده است. بخش اول کتاب اختصاص به مقالاتی دارد که درباره کیارستمی از اصحاب صاحب قلم منتشر شده است، بخش دوم به نقاشی‌ها اختصاص دارد و بخش سوم به عکس‌ها در نهایت در بخش چهارم کتاب نیز در تلاش هستیم تا با کمک اهالی رسانه زحمت این هنرمندان را به دید همگان برسانیم.

امین بیگی مدیر موسسه فرهنگی هنری پیشرو نیز اظهار کرد: خوشحالم که همراه این پروژه هستم و قدم کوچکی در شکل‌گیری آن برداشته‌ام.

اشکان خطیبی مدیر هنری پردیس سینمایی چارسو که میزبان آثار این هنرمندان است نیز طی سخنانی گفت: کیارستمی بسیار مرد شریف و بزرگی است و تأثیر بسیاری داشته و همه ما او را به عنوان یک مؤلف سینماگر می‌شناسیم و فکر می‌کنم چرایی چنین نمایشگاهی در یک پردیس سینمایی نیز مشخص است.

وی ادامه داد: چند ماه پیش به پیشنهاد عرفان برادرم تصمیم گرفتیم در بخش‌های دیگر هم ورود داشته باشیم ولی جنس نگاهمان متفاوت بود تصمیم گرفتیم به مردم عام نزدیک شویم و آثاری از هنرمندان با قیمت معمول در میان مردم عادی به نمایش گذاشتیم که با استقبال خوبی صورت گرفت. پس از آن ایده‌های دیگری شکل گرفت و یکی از آن‌ها نیز این نمایشگاه بود. اصلاً قرار نیست شخص کیارستمی پرتره‌هایش به نمایش گذاشته شود بلکه تأثیری که او بر نگاه و ایدئولوژی و جنس کاری یک هنرمند گذاشته است برای ما مهم بود، چرا که او بیشترین زمانش را صرف تدریس، کمک و مشاوره می‌کرد و مجموعه‌ای که قرار است به نمایش گذاشته شود در واقع تأثیر او بر آرتیست‌های مختلف است و بیشتر باید در این نمایشگاه منتظر تأثیر نگاه هنرمندان باشیم.

این هنرمند ادامه داد: افتتاحیه نمایشگاه برای اولین بار در این طبقه پردیس از ساعت 16 روز یکشنبه 11 مهرماه برگزار خواهد شد. این فیلم‌ها در دو سئانس 18 و 21:30 دقیقه در همان روز به نمایش درخواهد آمد و طبق صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که با آقای علم الهدی در گروه هنر و تجربه داشتیم طبق صلاحدید خانم اسکندرفر این اتفاق در سایر سینماها نیز به زودی رخ خواهد داد و فیلم‌ها به نمایش درمی‌آیند. ضمن اینکه این فیلم‌ها یک بار هم در گالری ثالث به همراه رونمایی از کتاب به نمایش درمی‌آیند.

اسکندرفر در پایان این مراسم گفت: خانواده کیارستمی در صدد هستند بنیاد کیارستمی را راه‌اندازی کنند. چون من به عنوان مدیر موسسه کارنامه در جریان همه کارها و فعالیت‌های آموزشی عباس کیارستمی بودم، در تلاش هستیم تا همه کارهایی که تا راه‌اندازی بنیاد انجام می‌دهیم را پس از آن به بنیاد کیارستمی تقدیم کنیم، اما خانواده کیارستمی در حال حاضر گرفتاری‌های متعددی بعد از این اتفاق دارند و جمع‌آوری این آثار از سراسر دنیا و پیگیری آن‌ها برای ایجاد این بنیاد کار سختی است که به کمی زمان نیازمند است.

پنجشنبه,۸ مهر ۱۳۹۵


۰۸ مهر ۱۳۹۵