مدیران فرهنگی از سیاست‌گذاری کتاب کودک گفتند

مدیران فرهنگی از سیاست‌گذاری کتاب کودک گفتند

به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب عنوان شده است: در کتاب «سیاستگذاری کتاب کودک» احمد مسجدجامعی، مرحوم محمدعلی شجاعی، محسن پرویز، دکتر محمدرضا وصفی و علی‌اصغر سیدآبادی در گفت‌وگو با سیدعلی کاشفی خوانساری به بحث درباره سیاست‌های کلی و برنامه‌های رشد و توسعه کتاب کودک پرداخته‌اند.

احمد مسجدجامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گفت‌وگو ضمن مرور عملکرد هیات نظارت بر کتاب کودک و نوجوان در زمان تصدی او و برپایی منظم جلسات هیات به شکل هر دو هفته یک‌بار، از هیات نظارت بر کتاب کودک به عنوان اتاق فکری یاد می‌کند که توانست اتفاقات و تحولات مثبتی را در آن دوره در عرصه کتاب کودک رقم بزند. وی همچنین حمایت از تاسیس نهادهای مدنی و صنفی کتاب کودک و راه‌اندازی نشریه «کتاب ماه کودک و نوجوان» را از تحولات مثبت دوره تصدی خود ارزیابی می‌کند.

مرحوم محمدعلی شعاعی معاون فرهنگی دولت‌های هشتم و نهم، سهم کتاب و برنامه‌های فرهنگی کودکان را در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی ناکافی می‌داند و تاکید می‌کند باید نیمی از بودجه، برنامه‌ها و توان حوزه فرهنگ بر کودکان متمرکز شود چرا که تحول و پیشرقت در تمامی حوزه‌های کتاب وابسته به رشد کتاب کودک است.

محسن پرویز معاون فرهنگی وزارت ارشاد در دوره وزارت محمدحسین صفارهرندی، نقطه شروع و کلید برنامه‌های کتاب کودک را تشکیل «هیأت نظارت بر کتاب کودک و نوجوان» به شکلی قدرتمند و تأثیرگذار می‌داند و از دولت فعلی بابت بی‌توجهی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر تشکیل منظم هیأت نظارت کودک و دخالت دادن نظرات هیات در همه برنامه‌ریزی‌های فرهنگی انتقاد می‌کند.

مجموعه مصاحبه‌های سیدعلی کاشفی خوانساری با مدیران فرهنگی را مهدی شعبانی گردآوری کرده و نشر حوا آن را با قیمت ۸۸۰۰ تومان منتشر کرده است.

28 مهر 1395


۲۸ مهر ۱۳۹۵