کتاب کودک جایی در سبد خانوار ایرانی ندارد

کتاب کودک جایی در سبد خانوار ایرانی ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، دومین همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعه کودکی» با عنوان «کودکی، ادبیات و لذت‌های خواندن» به همت شورای کتاب کودک و با حمایت و میزبانی موسسه خانه کتاب و همچنین با مشارکت ۲ سازمان مردم نهاد نروژی در حوزه ادبیات کودک و همچنین حضور قابل توجه کارشناسان و علاقه مندان به این حوزه، صبح امروز چهارشنبه ۵ آبان در سرای کتاب در تهران گشایش یافت.

مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در مراسم افتتاح این دوسالانه با اشاره به سه محور اصلی چرخه تولید و مصرف کتاب یعنی تولید، توزیع و ترویج، گفت: طی دو سال گذشته بالغ بر ۷۰ میلیون جلد کتاب کودک در ایران تولید شده که به نظر می آید ما در این زمینه نه تنها اوضاع بدی نداریم، بلکه اوضاع خوبی داریم چرا که به ازاء هر کودک دو جلد کتاب تولید می شود.

وی افزود: در زمینه توزیع کتاب کودک اصلا وضعیت رضایتبخش نیست چرا که تعداد کتابفروشی‌ها بسیار کم است و حتی اگر کتابخانه ها را هم به آمار شبکه توزیع اضافه کنیم، باز هم وضعیت مناسب نخواهد بود.

مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه آمار واقعی کتابفروشی‌ها در کشور کمتر از هزار باب است، به خروجی طرح‌هایی مانند عیدانه کتاب و تابستانه کتاب که با هدف کمک به رونق گرفتن کتابفروشی‌ها در سراسر کشور اجرا شده است، گفت: در طرح تابستانه کتاب از مجموع ۶۰۰ کتابفروشی طرح پوشش طرح، متاسفانه کمتر از ۵۰ کتابفروشی به صورت تخصصی در حوزه کتاب کودک فعالیت می کردند.

وی در عین حال گفت: البته در زمینه توزیع کتاب کودک در سال جاری شاهد اتفاقات خوبی بودیم؛ به‌عنوان مثال امسال در نمایشگاه کتاب برای اولین بار بن دانش آموزی خرید با تخفیف کتاب میان حدود ۳۰ درصد از دانش‌آموزان کشور توزیع شد. همچنین در طرح تابستانه کتاب، آثار حوزه کودک با ۲۵ درصد تخفیف در اختیار خریداران قرار گرفت که باعث شد ۲۵ درصد کل خرید صورت گرفته در آن طرح، به این حوزه اختصاص پیدا کند. البته این آمار در طرح عیدانه کتاب تنها ۱۲ درصد از کل میزان خرید کتاب از آن طرح بود.

جلیسه ادامه داد: اما در حوزه ترویج کتاب متاسفانه اوضاعمان خوب نیست و به مراتب بدتر از دو بخش قبلی است. به رغم ۵-۶ جشنواره‌ای که در این حوزه در زمینه کتاب کودک برگزار می شود، به جرات می‌توان گفت فعالیت‌های ترویجی در این زمینه بسیار اندک است.

وی افزود: اگر به دنبال این هستیم که لذت مطالعه و خواندن کتاب را میان بچه ها افزایش دهیم، باید توجه داشته باشیم که مشکلات زیادی داریم که باید آنها را حل کنیم که مهمترین آنها بحث تقاضای کتاب کودک است که اگر این مشکل حل شود، بخش زیادی از معضل مربوط به نخواندن کتاب در میان بچه ها از بین می رود.

مدیرعامل خانه کتاب گفت: متاسفانه کتاب در سبد خانوار تقریباً هیچ جایی ندارد و با اینکه قیمت متوسط کتاب کودک طی دو سال گذشته ۵۷۰۰ تومان بوده، با این وجود خانواده ها سهم زیادی برای خرید کتاب برای کودکان خود کنار نگذاشته اند.

جلسه ادامه داد: البته ما در حوزه تولید کتاب کودک هم مشکلاتی داریم که قطعاً در شبکه تقاضا برای این کتاب‌ها بی‌تاثیر نیست؛ ۶۰ درصد داستان های حوزه کودک تالیفی و حدود ۴۰ درصد هم ترجمه‌ای است که این نشان از رغبت رو به ازدیاد ناشران به انتشار کتاب‌های ترجمه است. باید تصمیم گیری های جدی برای رفع این مشکلات صورت گیرد.

وی گفت: امیدوارم ماحصل همایش هایی مانند دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی این باشد که تصمیم گیری های خوبی در سطح کلان برای کتاب در حوزه کودک انجام شود و از اینکه به عنوان مدیرعامل خانه کتاب در کنار شورای کتاب کودک قرار گرفته ایم تا این همایش را برگزار کنیم بسیار خوشحالم.

 جمعه,۷ آبان ۱۳۹۵


۰۷ آبان ۱۳۹۵