«یار مهربان» را به دلالان نسپاریم

«یار مهربان» را به دلالان نسپاریم

بسیاری از جوامع توسعه یافته، موفقیت و ‌پیشرفت خود را در سایه توجه به کتاب و کتابخوانی، مطالعه و پژوهش و تولید اندیشه به دست آورده اند، در این میان جایگاه آثار مکتوب نظیر کتاب و توجه به صنعت نشر برای دستیابی به این هدف به خوبی قابل درک است.
کتاب های زیادی در منازل همه وجود دارد که برخی آنها پس از خوانده شدن دیگر کاربردی ندارد، اما علیرغم فضای محدود آنها را نگهداری می کنیم و برای آن هم چاره ای نیاندیشیده ایم.
حتی فکر نکرده ایم که آیا مکانی برای انتقال این کتاب های مازاد و بدون استفاده وجود دارد و می توان از این کتاب ها که برخی دارای ارزش مادی و برخی دیگر ارزش معنوی هستند، استفاده کرد.
شاید اولین راهکار برای حل این مساله که به ذهن افراد خطور می کند، فروش کتاب ها باشد؛ فروشی که در ازای پول اندک، سود زیادی را به جیب دلالان و واسطه گران سرازیر می کند.
یادآوری این مطلب ضروریست که افراد به دلیل ناآگاهی از ارزش برخی کتاب ها، آنها را در ازای دریافت وجهی نازل،‌ در اختیار افرادی سودجو قرار می دهند و بدین ترتیب این کالاهای فرهنگی و ارزشمند دست به دست با قیمت بالاتر به افراد بعدی فروخته و در این چرخه آسیب های جدی به صنعت نشر و کاغذ وارد می شود.

** نه به دلالان کتاب
مدیر مرکز تبادل کتاب درباره این پدیده ناهنجار فرهنگی به خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: متاسفانه تعدادی پاساژ در پایتخت وجود دارد که بطور رسمی در آنها دلالی کتاب می شود، وجود این تعداد مرکز نشان می دهد پول زیادی در آنجا در جریان است که مکان بزرگی را به آن اختصاص داده اند.
سید محمد بحرینیان یکی از اهداف راه اندازی مرکز تبادل کتاب را حذف چرخه دلالی و خرید و فروش کتاب دانسته و می افزاید: این پدیده به صنعت نشر و کتاب آسیب می رساند، در این چرخه، دلال کتابی را با قیمتی بسیار اندک از فروشنده خانگی کتاب که قصد واگذاری کتابخانه شخصی خود را دارد، خریداری می کند سپس این کالا را با بهایی بسیار بالا و سود فراوان به نفر بعدی می فروشد.
وی با بیان اینکه مرکز تبادل کتاب مجموعه ای است که بدون سود کتاب های خوانده شده و بدون استفاده افراد را به قیمت واقعی خریداری می کند، ادامه می دهد: وقتی یک فرد کتاب خود را به دست دلال می سپرد، دیگر صاحب آن نیست، در واقع آن دلال مالک کتاب است اما مرکز تبادل کتاب نه تنها مالک کتاب های مردم نمی شود بلکه حلقه وصل میان افرادی است که کتاب های خود را به این مرکز تحویل داده و آنهایی که با مراجعه به این مکان، آنها را خریداری می کنند.
مدیر مرکز تبادل کتاب با بیان اینکه این مرکز سود 300 تا 400 درصدی از کتاب های افراد نمی برد، اضافه می کند: کتاب های موجود در این مرکز ارزان و به آسانی به مخاطبان عرضه می شود، تاکنون نیز پیش نیامده یک خریدار از قیمت کتاب ها گلایه کند زیرا آنها بر اساس نظر کارشناس قیمت گذاری می شوند، بنابراین این نوع فعالیت به نفع آورنده و خریدار کتاب است.
به گفته وی، آورنده بر اساس قیمت کارشناسی دارای اعتبار می شود که می تواند به اندازه آن کتاب خریداری کند و خریدار هم با قیمت ارزان کتاب های مورد نیاز را تهیه می کند.
بحرینیان می گوید: در جریان تبادل کتاب هیچ پولی جابجا نمی شود بلکه فردی که کتاب خود را به این مرکز تحویل می دهد به اندازه اعتبار کسب کرده، می تواند کتاب خریداری کند هرچند خریدار هم می تواند به دو روش نقدی و اعتباری این کار را انجام دهد.
بحرینیان با بیان اینکه برخی افراد زمان واگذاری کتاب های خود به مرکز تبادل کتاب از قیمت واقعی آنها بی اطلاع هستند، می افزاید: برخی هم قیمت هایی بالا برای کتاب های خود در نظر می گیرند که درباره هر دو مورد در این مرکز مشورت داده می شود.
وی با اعلام آمادگی برای دریافت کتاب های خوانده شده و مازاد مردم از آنها خواست با هزینه و زمان کمتر تمام کتاب های مورد نیاز خود را در حوزه های مختلف نظیر مهندسی پزشکی، ادبیات، رمان و روانشناسی تهیه کنند.
به گفته بحرینیان، مرکز تبادل کتاب به عنوان اولین مرکز رسمی تبادل کتاب در کشور، دارای 150 هزار جلد، 147 عنوان و زیر عنوان کتاب و محلی مناسب برای مبادله کتاب های خوانده شده است.
ساعت کار مرکز تبادل کتاب همه روزه از ساعت 9 تا 21 است، به علت افزایش تعداد مراجعان بتازگی روزهای جمعه هم از ساعت 14 تا 20پذیرای علاقه مندان کتاب و کتابخوانی است.

15 آبان 1395


۱۵ آبان ۱۳۹۵