حرف‌های طاهره ایبد برای نویسندگان ادبیات کودک

حرف‌های طاهره ایبد برای نویسندگان ادبیات کودک

به گزارش ایسنا، این نویسنده که عصر یکشنبه ۱۶ آبان در کارگاه داستان نویسندگان کودک و نوجوان در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان شرکت داشت گفت: تاثیری که داستان و داستان‌نویس می‌تواند روی ذهن مخاطب به ویژه ذهن کودک داشته باشد، به حدی است که هیچ حوزه هنری دیگری نمی‌تواند با آن برابری کند. وقتی داستانی برای مخاطب کودک خوانده می‌شود تا مدت‌های مدیدی در ذهن او می‌ماند اگرچه ممکن است به لایه‌های پنهان اثر پی نبرده باشد.

او در ادامه تاکید کرد: برای نوشتن هر نویسنده‌ای نیازمند ارتباط با مردم است. حتی وقتی داستان‌های فانتزی نوشته می‌شود این داستان‌ها ریشه در واقعیت‌هایی دارد که نویسنده با آن‌ها مواجه بوده و به مدد و  همیاری تخیل آن‌ها را بازسازی کرده و می‌کند. اگر مخاطب کودک را به عنوان مخاطب اصلی خود انتخاب کرده‌ایم باید ارتباط با او برای ما اولویت اول باشد. هر چه سن مخاطب پایین‌تر می‌رود، کار نوشتن برای آن‌ها پیچیده‌تر می‌شود. در مورد تفاوت نویسنده ادبیات بزرگسال با ادبیات کودک همین بس که به نظر من این تفاوت مثل تفاوتی است که یک پزشک عمومی با پزشک متخصص اطفال دارد.

ایبد آگاهی از روانشناسی کودک و همنشینی با مخاطبان کودک را از ملزومات نویسنده کودک دانست و گفت: کودکان نمی‌توانند داستان غیرخطی را درک کنند. اما تجربه نویسنده و خواندن زیاد او حتی خواندن مطالبی که ربطی به ادبیات ندارد مثل فیزیک و شیمی، زمین‌شناسی و. ... به سبب انباشتگی اطلاعاتی که در ذهن نویسنده ایجاد می‌کند می‌تواند او را در نگارش  داستان خطی پیچیده متناسب با سن کودکان کمک کند.

این نویسنده یادداشت کردن حس‌های مختلف و رفتارهای خاص را از ملزومات کار نویسندگان توصیف کرد و گفت:‌ گاه دیده می‌شود که آثار به لحاظ شکلی مشکلی ندارند و شخصیت‌پردازی، فضاسازی‌  و ... آن‌ها به خوبی انجام شده است اما دلنشین نیستند چون در بیان حس‌های مختلف ناتوان بوده‌اند. در حالی که این یادداشت‌ها می‌تواند این نقیصه را در کار نویسندگان برطرف کند.

 کارگاه داستان نویسندگان کودک و نوجوان که سومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد هر یکشنبه  یک هفته در میان از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ویژه نویسندگان نوقلم و تازه‌کار  برگزار می‌شود و علاوه بر خوانش قصه‌ و نقد داستان قرار است هرازگاهی از حضور چهره‌های  شاخص این عرصه برای انقال تجربیات استفاده شود. طاهره ایبد نخستین مدعو سومین دوره این کارگاه بود.

17 آبان 1395


۱۷ آبان ۱۳۹۵