بانو توران میرهادی جاودانه ماند

بانو توران میرهادی جاودانه ماند

توران میرهادی از جمله نویسندگان پیشکسوت حوزه کودک و نوجوان است. او متولد 1306 است که بیش از شصت سال در گسترهٔ آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان کوشیده و در این روند یکی از چهره‌های تاثیرگذار سدهٔ کنونی ایران بوده است.
او یکی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک است که در دوره 1389 - 1391 عضو هیات مدیره این شورا بوده است.

 مراسم بدرقۀ این بانوی فرهیخته توران میرهادی ساعت 8:30 صبح روز جمعه ۲۱ آبان، از مقابل خانۀ هنرمندان برگزار شود و پس از آن پیکر وی برای خاکسپاری به امامزاده عبدالله منتقل خواهدشد.

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت توران میرهادی پیشکسوت حوزه ادبیات کودکان را تسلیت گفت. متن پیام سید‌رضا صالحی‌امیری به شرح زیر است:
«درگذشت شخصیت ماندگار عرصه فرهنگ و پیشکسوت حوزه ادبیات کودک و آموزش و پرورش ایران، بانوی سختکوش، مرحومه توران میرهادی موجب تألم و تأسف عمیق شد. آن فقیده سعیده، در طول عمر پربار خویش، بیش از شش دهه در راه خدمت به فرهنگ این مرز و بوم، به‌ویژه در عرصه‌های تعلیم و تربیت و ادبیات کودک و تألیف آثار مکتوب از عمق جان کوشید و از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. آثار و خدمات زنده‌یاد میرهادی آنچنان پرمعنا و ژرف و اثرگذار بود که هر یک به سرمایه‌ای بی‌بدیل و مانا و تجربه‌ای ارزشمند و آموزنده تبدیل شد. تأسیس مدرسه فرهاد با روش تربیتی نوین، بنیانگذاری شورای کتاب کودک و فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان که همگی با همراهی و مشارکت جمع ارزشمندی از فرهیختگان معاصر تحقق یافت ازجمله نقاط برجسته کارنامه درخشان آن مرحومه است. باور عمیق زنده‌یاد میرهادی به نقش آموزش و تربیت از عنفوان کودکی در نهادینه شدن فضایل و ارزش‌های انسانی به عنوان یک باور درونی و همچنین اعتقاد به خرد جمعی و کار گروهی، رمز موفقیت و ماندگاری خدمات آن بانوی ارجمند است. اینجانب ضمن عرض تسلیت فقدان این سرمایه کم‌نظیر فرهنگی به اصحاب دانش و فرهنگ و عموم هموطنان، از خداوند متعال برای آن مرحومه رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان محترم ایشان صبر و شکیبایی مسألت دارم.»

پیام تسلیت «مجید رجبی معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران
با اندوه فراوان درگذشت بانو توران میرهادی، چهره برجسته فرهنگی و کوشنده گرانقدر ادبیات کودک، را تسلیت عرض می‌نمایم. تلا‌ش‌های بی‌دریغ ایشان در راه اعتلای فرهنگ ایران و به ویژه ادبیات و آموزش و پرورش کودکان، تاثیرات ماندگاری بر ذهن و جان جامعه ایران داشت که نسل‌های آتی نیز بدون شک از آن بهره خواهند گرفت. این امر اگرچه بر دریغ از دست رفتن این شخصیت بزرگوار می‌افزاید، اما مهر تاییدی بر حضور همیشگی ایشان در میان دوستداران فرهنگ و ادب این سرزمین به شمار می‌آید.
از درگاه خداوند برای روح ایشان آرامش ابدی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

پیام تسلیت مدیر عامل خانه کتاب
خبر درگذشت توران میر هادی، استاد ادبیات کودکان موجب ناراحتی و تالم فراوان شد، وی یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی بود که بیش از 60سال از عمرش را در حوزه آموزش و پرورش کودکان و فعالیت های فرهنگی برای آنها صرف کرد.
وی در این پیام یادآور شد: او برای ارتقای آموزش و پرورش کودکان ایران، ده ها کتاب به رشته تحریر درآورد که «دو گفتار درباره کتابخانه‌های آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه»، «کتاب کار مربی کودک»، «برنامه کار سالانه مربی در مهد کودک و کودکستان» از جمله این کتاب ها است.
جلیسه ضمن تسلیت به جامعه ادبی برای ضایعه درگذشت توران میرهادی برای بازماندگان صبر و برای او رحمت واسعه الهی مسئلت کرد.

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت درگذشت توران میرهادی، در پیام تسلیتی گفت
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در این پیام اظهار کرد: درگذشت تاثرانگیز پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان، «توران میرهادی» شخصیت برجسته فرهنگی، نویسنده توانا و استاد نامی کودکان که بیش از 60 سال از عمر با برکت خود را در راه اعتلای ادبیات و تعالی آموزش وپرورش صرف کرد، را به خانواده معزا و فرهنگ دوستان و فعالان ادبیات کودکان ونوجوانان تسلیت وتعزیت عرض می کنم.
وی در این پیام یادآورشد: از درگاه خداوند غفار، برای آن فقیده‌ سعیده،‌ غفران الهی و برای بازماندگان معزز، صبر و شکیبایی مسئلت دارم.
توران میرهادی مادر آموزش و ادبیات کودک ایران بعد از ظهر سه شنبه - هجدهم آبان ماه - در سن 89 سالگی درگذشت.
مرحومه میرهادی از 28 شهریور ماه در پی سکته مغزی در بیمارستان بستری بود.
وی استاد ادبیات کودکان، نویسنده و متخصص آموزش و پرورش و یکی از شخصیت های برجسته فرهنگی کشور بود که بیش از 60 سال در گستره آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان کوشید و به مدت 25 سال مجتمع آموزشی تجربی فرهاد یا مدرسه فرهاد را از سال 1334 تا 1359 اداره کرد.
همچنین او یکی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک بود و از سال 1358 سرپرستی تدوین و تالیف 16جلد «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» را برعهده داشت.

طاهره ایبد

ما آدم‌ها توی یک دایره زندگی می‌کنیم. فرقی نمی‌کند اهل کجا باشیم، پدر و مادرمان چه کسی باشد و کار و بار و جایگاهمان چه باشد.... همگی دور خودمان یک دایره‌ می‌کشیم و توی دایره‌مان زندگی می‌کنیم. تنها فرق ما این‌جاست که قطر دایره‌هایمان با هم فرق می‌کند؛ قطر دایره‌ی یکی به اندازه‌ای است که فقط خودش توی آن زندگی کند و یکی به ‌اندازه‌ای که خانواده‌اش هم توی آن جا بگیرد و یکی به اندازه‌ی خانواده و فامیل و یکی به اندازه‌‌ی خانواده و فامیل و همسایه و...
اما بعضی آدم‌ها، دایره‌شان خیلی بزرگ است. توی دایره‌شان، خانواده و فامیل و همسایه که هیچ، همشهری‌ها هم جا می‌گیرند. اصلا برای بعضی‌ها این دایره، خیلی بزرگ‌تر است، خیلی بزرگ! آن قدر که از مجموع انسان فراتر می‌رود و به دغدغه‌های انسانی می‌رسد و وقتی دایره‌ای به این دغدغه رسید، زمین را درمی‌نوردد؛ زمین را که هیچ، زمان را درمی‌نوردد و آن‌گاه انسان جاودانه می‌شود. و توران میرهادی، جاودانه خواهد ماند.


چهارشنبه، 19 آبان 1395


۱۹ آبان ۱۳۹۵