موسویان : تغییرسرفصل کتاب های درسی متناسب با ارتباطات و فناوری

موسویان  : تغییرسرفصل کتاب های درسی متناسب با ارتباطات و فناوری

«سیدمرتضی موسویان » روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: تغییر سرفصل های آموزشی، کتاب ها و مطبوعات متناسب با این زیست بوم باید در دستور کار قرار گیرد تا جامعه از روند پرسرعت تغییر عقب نماند.
وی با بیان این که مهاجرت به زیست بوم جدید مدت ها است که شروع شده و هر روز سرعت این مهاجرت از روز پیش بیشتر می شود، این امر را لاجرم توصیف کرد.
منظوراز زیست بوم، محیط متشکل از همه موجودات جاندار و غیرجاندار فیزیکی مانند هوا، آب، خاک و نور خورشید است که در یک مکان خاص بر یکدیگر اثر متقابل گذاشته و در نهایت منجر به رشد و پرورش گونه‌های خاص از موجودات در طی زمان می‌شوند.
متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات این مفهوم را به خدمت گرفته اند تا نوع جدید زندگی مبتنی بر فناوری های اطلاعات و ارتباطات را بر پایه آن تعریف کنند.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زیست بوم جدید را زیست بومی با قوانین و مقررات خاص خود برشمرد که با آنچه که ما با آن آشنایی و عادت داریم ، متفاوت است.
موسویان افزود: مردم در این زیست بوم جدید برای ارتباط خود در جوامع جدیدی به نام شبکه های اجتماعی مشارکت می کنند.
وی شبکه های اجتماعی را جوامع کوچکی توصیف کرد که جامعه بزرگی به نام فضای دوم را بوجود می آورند و افزود: اکنون جامعه ما از یک جامعه اطلاعاتی به یک جامعه شبکه ای مهاجرت کرده و زندگی می کند.
این مقام مسوول، جامعه آینده را جامعه ای دانست که در قالب شبکه های اجتماعی قابل تعریف است.
موسویان در تعریف جامعه مبتنی بر شبکه های اجتماعی گفت: در شبکه های اجتماعی برخلاف آنچه که در مطبوعات و نشریات متداول است، همان زمان که تولید کننده اقدام به تولید محتوا می کند، همان زمان نیز انتظار دریافت دارد و نظریه دروازبانی خبر اینجا دیگر قابل استفاده نیست.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به زیست بوم جدید بر بازنگری نظریاتی که از دهه 1970 میلادی برای بحث ارتباطات شروع به تدوین شد، تاکید کرد و افزود: نظریات مذکور اگر دوباره باز تعریف نشوند قابلیت خود را از دست خواهند داد.
به گفته موسویان، مردم ایران مردمی هستند که علاقه دارند زودتر از دیگران با نوآوری های روز آشنا شوند و این علاقه سبب شده است سرعت مهاجرت به زیست بوم جدید دو چندان شود.
این مقام مسوول به آغاز گفتمان جدید در قشر جوان اشاره کرد که زبان را نیز دستخوش تغییر کرده است و افزود: زبان، رفتار و عادات این افراد متناسب با زیست بوم جدید درحال شکل گیری است.
موسویان ارتقای سواد زندگی را در این زیست بوم جدید ضروری توصیف کرد و گفت: مطبوعات وظیفه سنگینی در ارتقای این سواد دارند و باید همه تلاش خود را در این جهت بکار گیرند.
وی تاکید کرد:باید آماده باشیم در این زیست بوم جدید متناسب با قوانینی که به ما تحمیل می شود، زندگی کنیم .
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت تغییر ماهیت کار مطبوعات منطبق با زیست بوم جدید تاکید و خاطر نشان کرد: ارتباط دو طرفه حداقلی است که در زیست بوم جدید تعریف شده و اگر مطبوعات نتوانند خود را با این حداقل منطبق کنند از رده خارج خواهند شد .
به گفته موسویان، مطبوعات در این فضای جدید باید مخاطب محور باشند، زیرا نبود این فرآیند موجب از بین رفتن آنها خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی سوم آبان ماه امسال در مراسم افتتاح نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در مصلای تهران گفت: «چند سالی است که کشور شاهد تحول بزرگ در رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی است. در کشور ما شاخص‌ها خوب و امیدوار کننده است. ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال نسبت به کشورهای مشابه بالاست. در یک پیام رسان تنها ١٠٠هزار کانال وجود دارد و هر روز حدود ١میلیون مطلب در این کانال‌ها منتشر می‌شود.»
وی افزود: « بیش از 1.3 درصد محتوا ویکی‌پدیا برای ایرانیان است که نشان می‌دهد مردم ما در فضای مجازی حضور موثر دارند. این آمار تعداد صفحات ما را از عرب‌ها بالاتر برده است. هر چه قدر میزان تولید محتوایی در فضای مجازی بیشتر شود مانند سربازان زیاد در ارگان‌های نظامی است و باید به دنبال لجستیک و پشتیبانی باشیم.»
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین گفت که 18 درصد دانشجویان کشور در یکی از رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات تحصیل می‌کنند.

22 آبان 1395


۲۲ آبان ۱۳۹۵