ناصر کشاورز: شعر کودک ساده و پر پیچ و خم است

ناصر کشاورز: شعر کودک ساده و پر پیچ و خم است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این شاعر کودکان که در قالب برنامه «دو پنجره» با اعضا و مربیان کانون استان اردبیل گفت‌و‌گو می‌کرد به اهمیت نگاه، تفسیر و برخورد کودک با جهان در آفرینش شعر پرداخت و گفت: یکی از موضوع‌هایی که شاعران کودک را دچار اشتباه می‌کند، قضیه جاندارپنداری در شعر است که خیلی از افراد فکر می‌کنند اگر هر پدیده یا شی بی‌روح را جاندار تصور کنند، شعر کودک نامیده می‌شود.
کشاورز با تأکید بر این‌که کودکان با توجه به نوع نگاهشان خود را محور جهان دانسته و تمام اجزای آن‌را جاندار تصور می‌کنند، اظهار کرد: اولین کار برای شعر کودک، تنظیم زاویه دید شاعر است؛ شاعر باید از نگاه کودک به جهان بنگرد. یک شاعر بزرگسال وقتی می‌خواهد برای کودکان شعر بسراید، باید فرض کند که از دنیای دیگری آمده و هیچ اطلاعاتی نسبت به جهان ندارد و به‌گونه‌ای در مورد اشیا صحبت کند که همه‌چیز برای او مانند یک کودک، کشف جدید است.
شاعر و پژوهشگر خلاق حوزه ادبیات کودک، ابزار کار شاعر کودک را استفاده از حواس پنج‌گانه دانست و افزود: شاعر باید با حواس پنجگانه خود درگیر جهان شود تا بتواند در زاویه دید کودک قرار گرفته و با او ارتباط برقرار کند.
وی در همین زمینه پیشنهاد کرد: شاعر برای وارد شدن به دنیای کودکان، همواره به تقویت و تربیت حواس توجه کرده و جهان را از دید کودک تفسیر کند.
کشاورز همچنین در تشریح نگاه سنتی و دیدگاه امروزی، گفت: این‌طور نیست که هر شعری به زبان ساده بیان می‌شود، الزاما شعر کودک است؛ شعر کودک متغیرهای متفاوت و مشخصی دارد که بعضی از آن‌ها حتی ناشناخته‌اند و شاعران کودک بعد سالیان سال در تلاش‌اند که آن نکته‌ها و ظرایف را کشف کنند.
در همین نشست، کودکان و نوجوانان عضو کانون توجه به مخاطب روز را ویژگی اصلی آثار ناصر کشاوز برشمردند.
اعضای کارگاه‌های ادبی، معرفی مضامین نو و خلاقانه، پرورش حواس پنجگانه، تنوع موضوع، خاطره‌انگیز بودن و به‌کارگیری تشبیه‌های متناسب را از ویژگی‌های کتاب شعر «از این ‌طرف لطفا فقط هیس» دانستند و بر این عقیده بودند که شاعر واقعیت‌ها را با تیزبینی برای مخاطب آگاه‌سازی کرده و تضادهای موجود در شعر را به زیبایی و ظرافت تمام به تصویر کشیده است.
این مخاطبان مجموعه شعر «قد سر سوزن» را نیز به لحاظ آموزنده بودن و داشتن لحن کودکانه تحسین کرده و اذعان کردند که شاعر در سرودن شعرهایش به مخاطب امروزی توجه کرده و روح خود را با عالم کودکان به پرواز درآورده است؛ شعرها دارای تنوع موضوعی بوده و در نتیجه، استفاده از عنصر خیال، شعر را برای کودکان قابل ‌فهم کرده است.
ناصر کشاورز همچنین نشستی صمیمانه نیز با اعضای انجمن ادبی و کتابخوانان برتر کانون این استان داشت.
دور جدید سلسله نشست‌های «دو پنجره» به مناسبت بیست و چهارمین هفته کتاب و کتابخوانی و با حضور نویسندگان کانون در سراسر کشور طی روزهای 24 آبان تا 1 آذر 1395 برگزار شد. 

دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵


۰۱ آذر ۱۳۹۵