مایکل مرپورگو جایزه‌‌ی خالق «پیتر پن» را از آن خود کرد

مایکل مرپورگو جایزه‌‌ی خالق «پیتر پن» را از آن خود کرد

مایکل مرپورگو، رئیس بوک‌تراست، ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶ جایزه‌ی «جیمز بری» خالق کتاب «پیترپن» را به پاس تلاش و کوشش‌اش برای ادبیات کودکان دریافت کرد.

مایکل مرپورگو دراین‌باره می‌گوید: «جیمز متیو بری و یا همان «پیتر پن» به ما گوشزد می‌کند: «لحظه‌ای که در پرواز کردن شک می‌کنی، لحظه‌ای است که دیگر نمی‌توانی پرواز کنی.» قصه نویسان و قصه‌گویان مانند بری و مانند باقی برندگان پیشین این جایزه به ما امید و باور پرواز کردن را داده‌اند که هم کودکان و هم خودمان برای آن که از زمان‌های تیره‌وتار گذر کنیم به آن نیاز داریم. با زندگی کودکان سروکار داشتن، شاهد خواندن و شنیدن آن‌ها بودن، خود جایزه است و مانند مزه کردن خامه‌ی روی کیک است. به سادگی می‌توان گفت جایزه‌ای دوچندان است. حتی همان موقع که کیک را درست می‌کنیم و مایه‌ی آن را می‌چشیم خوشمزه است. امروز هم از همان روزهاست. برای جایزه بسیار سپاسگزارم. جیمز متیو بری عزیز، از تو و پیتر هم متشکرم. من به پرواز کردن ادامه می‌دهم.»

مرپورگو بیش از ۱۴۰ کتاب نوشته است که از رمان‌هایش برای فیلم و تئاتر اقتباس شده است؛ از جمله‌ی آن‌ها کتاب اسب جنگی است که در سال ۲۰۰۷ اکران شد. او به تازگی سخنرانی با عنوان زمانی برای خواندن را آغاز کرده است. این نویسنده صلح‌جو به کمک سخنرانی تلاش می‌کند آموزگاران را ترغیب کند تا با دانش آموزان به قصه‌خوانی بپردازند و برای قصه‌خوانی وقت بگذارند.

مایکل مرپورگو سفیر ادبیات کودک از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بود. ایده‌ای سفیر ادبیات کودک، ایده‌ای بود که از مایکل و دوست خوب و شاعرش تد هیوز در سال ۱۹۹۷ شکل گرفت و این ایده هنوز هم پابرجاست و آثار نویسندگان و تصویرگران کودک را برجسته می‌کند. در سال ۲۰۰۶ مایکل برای آثارش در ادبیات کودک نشان «ا بی ایی» Most Excellent Order of the British Empire را که نشانی سلطنتی است، دریافت کرد.

بهترین داستان مایکل همان‌طور که خود می‌گوید، پایه‌گذاری مزرعه خیریه برای کودکان شهری است که آن را به همت همسرش کلر انجام داده است. این کار چهل سال پیش آغاز شد. مایکل و کلر برای خدمت و تلاشی که در آموزش‌وپرورش داشته‌اند نشان «ام بی ای» Most Excellent Order of the British Empire را دریافت کردند. در حال حاضر روی سه مزرعه کار می‌کنند و این مزرعه خیریه سالانه میزبان سه هزار کودک مدارس شهری است که می‌تواند به مدت یک هفته زندگی روستایی را تجربه کنند و در یک مزرعه‌ی واقعی کار کنند.

برگردان: 

بهار اشراق

دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵


۰۸ آذر ۱۳۹۵