سریزدی : وضعیت نشر کتاب کودک خراب است.

سریزدی : وضعیت نشر کتاب کودک خراب است.

سریزدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وضعیت نشر کتاب کودک خراب است. مهمترین مشکل آن هم نبود ویترین مناسب برای این کتاب‌هاست. در واقع هیچ ویترینی به این کتاب‌ها اختصاص ندارد؛ چرا که تخصیص ویترین با توجه به این‌که این کتاب‌ها باید در سطح چیده شوند، برای ناشران مقرون به صرفه نیست.

او در ادامه گفت:‌ در بحث چینش، کتاب‌های بزرگسال به عطف چیده می‌شوند بنابراین در متراژ یک‌متری می‌توان کتاب‌های زیادی را در قفسه‌ها دید اما درباره کتاب کودک این موضوع صدق نمی‌کند و این کتاب‌ها باید الزاما در سطح چیده شوند. بدین ترتیب در فضای یک متری نهایتا شاید بتوان قریب به ۵۰ هزار تومان کتاب را قرار داد و این از نظر اقتصادی برای کتاب‌فروشی‌ها مقرون به صرفه نیست. البته متولیان دولتی می‌توانند در همکاری با شهرداری مکان‌هایی را برای ارائه کتاب‌های کودک و نوجوان تخصیص دهند و تسهیلاتی را برای عرضه این کتاب‌ها توسط ناشران و عرضه‌کنندگان در نظر بگیرند.

سریزدی همچنین درباره قیمت کتاب‌های کودک و نوجوان بیان کرد:‌ به شخصه فکر می‌کنم قیمت کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان در قیاس با کتاب‌های کمک‌آموزشی که یک دنیا حرف پشت آن‌ها وجود دارد و اگر نظام آموزشی ما نظام کارآمدی بود نیازی به چنین کتاب‌هایی دیده نمی‌شد، بسیار پایین است. در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها حاضر هستند قریب به ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان از پول خود را صرف کتاب‌های کمک‌آموزشی کنند و سالانه معادل ۱۰۰ هزار تومان صرف خرید این کتاب‌ها می‌کنند در حالی که همین خانواده‌ها اگر قرار باشد هفت‌هزار تومان بابت خرید کتاب ادبی اختصاص دهند از گران بودن کتاب حرف می‌زنند. این در حالی است که کتاب‌های ادبی عمدتا همراه با تصاویری است که کار را گران‌تر می‌کند در حالی که کتاب‌های درسی اغلب تک‌رنگ هستند و با قیمتی بالا عرضه می‌شوند.

چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵


۱۰ آذر ۱۳۹۵