علی بلبلی فرزند مکرمه قنبری : شاید مجبور شویم موزه را موقتا تعطیل کنیم

 علی بلبلی فرزند مکرمه قنبری : شاید مجبور شویم موزه را موقتا تعطیل کنیم

علی بلبلی، درباره وضعیت موزه مادرش بعد از آسیب‌هایی که براثر طوفان شهریورماه امسال دید، اظهار کرد: سقف موزه براثر طوفان به‌طور کامل از بین رفته و دچار تخریب شدیدی شده است. سازمان میراث فرهنگی یک مرحله به وضعیت مرمت سقف خانه رسیدگی کرده و فعلا یک سقف برای آن ساخته شده است، اما با توجه به شیروانی بودن سقف قبلی، هنوز خطر سقوط آن وجود دارد. با توجه به این‌که موزه این روزها بازدیدکننده دارد باید فکری به حال این وضعیت کنیم.
او ادامه داد: علاوه بر آسیب‌هایی که به خانه وارد شده، برخی نقاشی‌های مادرم نیز صدمه دیده که باید یک کارشناس برای مرمت آن‌ها بفرستند، اما گویا میراث فرهنگی بودجه کم آورده و فعلا شرایط مرمت نقاشی‌ها فراهم نیست. این نقاشی‌ها دچار رطوبت‌زدگی شده‌اند که باید این رطوبت از آن‌ها گرفته شود.
بلبلی همچنین گفت: هنوز به یک تصمیم قطعی درباره وضعیت موزه مادرم نرسیده‌ایم، اما اگر سازمان میراث فرهنگی نتواند کمک کند شاید مجبور شویم موزه را موقتا تعطیل کنیم. در مجموع، خانه - موزه ننه مکرمه شرایط خوبی ندارد.
مکرمه قنبری معروف به «ننه مکرمه» در سال ۱۳۰۷ در شهرستان بابل متولد شد. ازدواج ناخواسته در ۱۴ سالگی و گذراندن زندگی سخت، تاثیر عمیقی بر روحیه‌ی او گذاشت. این درد و رنج بعدها در نقاشی‌های او نمود پیدا کرد. علاقه‌ به هنر از همان دوره‌ی کودکی در مکرمه وجود داشت، اما سرانجام این علاقه در ۷۰ سالگی این زن به‌صورت تابلوهایی از نقاشی نمود پیدا کرد.
نقاشی‌های این زن هنرمند دارای عناصری از زندگی واقعی و همچنین خیالات او هستند. او علاوه‌ بر نشان دادن بخش‌هایی از زندگی واقعی روستایی، تابلوهایی را خلق کرده که در آن‌ها، انسان‌ها از دنیای رئال و واقعی فاصله گرفته‌اند، اما حالات آن‌ها برگرفته از همان رویدادهای زندگی مکرمه هستند. دیوارهای خانه‌ی مکرمه که مملو از نقاشی‌های او هستند، علاوه‌ بر نشان دادن دغدغه‌ها و رنج‌های این زن، به نوعی بیانگر تاریخ شفاهی منطقه‌ی زندگی او هستند.
مکرمه قنبری در دوم آبان‌ماه سال ۱۳۸۴ براثر عوارض ناشی از سکته‌ی مغزی در بیمارستان یحیی‌نژاد بابل درگذشت. خانه‌ی مکرمه قنبری در روستای دری‌کنده شهرستان بابل اکنون به موزه و جایی برای بازدید علاقه‌مندان از هنر این هنرمند نقاش تبدیل شده است.

یکشنبه,۲۱ آذر ۱۳۹۵


۲۱ آذر ۱۳۹۵