علی باباجانی: نویسنده‌ها بی‌انگیزه شده‌اند

 علی باباجانی: نویسنده‌ها بی‌انگیزه شده‌اند

علی باباجانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وضعیت نشر همچون وضعیت اقتصادی دچار رکود است و اگرچه نویسندگان همچنان به کار خود ادامه می‌دهند ولی انگیزه آنان به شدت کاهش پیدا کرده است، چرا که کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی در سبد خانوار وجود ندارد و هنوز نیازی به استفاده از این کالا در خانواده‌ها احساس نمی‌شود.

او افزود: این در حالی است که بسیاری از کشورهای منطقه و حتی کشورهای جهان سوم به مطالعه بهای ویژه‌ای می‌دهند. شاید یکی از دلایل این بی‌اعتمادی به کتاب وجود شبکه‌های مجازی اجتماعی است که این تصور را در اذهان ایجاد کرده که می‌توانند از طریق چنین فضاهایی به آن‌چه مورد نیاز آن‌هاست دسترسی پیدا کنند. البته بسیاری از ناشران هستند که تلاش کرده‌اند با افزایش جذابیت‌های آثارشان به رقابت با چنین فضاهایی بپردازند اما تعداد آن‌ها بسیار نادر و توان آن‌ها با توجه به وضعیت نشر بسیار کم است.

این نویسنده و شاعر کودکان و نوجوانان تأکید کرد: از سوی دیگر موضوع توزیع کتاب در جامعه شکل مناسبی ندارد. برخی ناشران قدرتمندند و در حوزه پخش از توانایی ویژه‌ای برخوردارند. اگر از این معدود ناشران بگذریم بسیاری از ناشران خرده‌پا و کوچک اگرچه ممکن است آثار بسیار شاخص و وزینی را تولید کنند اما نمی‌توانند در عرصه پخش رقابت کنند و کالای خود را به دست مخاطبان خود برسانند.

باباجانی به موضوع آموزش و پرورش هم پرداخت و گفت: آموزش و پرورش هم به سبب تراکم اطلاعات مفید و غیرمفید که بسیاری از آن‌ها جنبه محفوظاتی در ذهن بچه‌ها دارند جایی را برای خواندن آزاد بچه‌ها نگذاشته است. در واقع خواندن ادبیات نیازمند انگیزه است. برخی از مدارس در این زمینه وارد عمل شده‌اند ولی بسیاری از آن‌ها همچنان از روش‌های گذشته تبعیت می‌کنند. شاید تخصیص زنگ مطالعه برای خوانش کتاب‌های ادبی بتواند به عنوان راهکاری برای گریز از این مسئله شناخته شود.

او در ادامه تاکید کرد: ویترین کتاب‌ها باید در مدرسه‌ها وجود داشته باشد اما مشکل اصلی ما این است که حتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که آثار خوبی را منتشر می‌کند در زمینه توزیع آثارش به کتابخانه‌های خود اکتفا می‌کند. در واقع هر کس و هر نهاد فرهنگی در جامعه صرفا به خودش فکر می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از جشنواره‌های ادبی مثل جشنواره «سلام بچه‌ها» و «سروش» طی سال‌های گذشته به طور کامل برچیده شده‌اند در حالی که این جشنواره‌ها که به معرفی بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان می‌پرداختند می‌توانستند بهترین معرف کتاب برای بچه‌ها باشند.

سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵


۲۳ آذر ۱۳۹۵