کتاب‌ مرجع برای هنرجویان انیمیشن ساز منتشر شد

کتاب‌ مرجع برای هنرجویان انیمیشن ساز منتشر شد به گزارش خبرنگار ایرنا ، ناصر گل محمدی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری جشنواره پویانمایی و در آئین رونمایی از دو کتاب «آماده ‌سازی استوری‌ برد» و «آموزه‌های خیال» با حضور احمد سفلایی، فاطمه حسینی شکیب و جمعی از انیمیشن سازان افزود: این کتاب را از میان مقاله‌های زیادی که خوانده بودم ترجمه کردم، چون در این سال‌ها با تدریس برای دانشجویان بازخورد خوبی گرفتم و این مطالب را برای هنرجویان انیمیشن ضروری دیدم.
وی با بیان اینکه، ترجمه خوبی از کتاب‌های انیمیشن وجود ندارد، گفت: تا به حال کتاب‌های زیادی در زمینه انیمیشن سازی ترجمه شده، اما متاسفانه انتخاب درستی از سوی مترجمان صورت نگرفته است.
مترجم کتاب «آماده سازی استوری برد» درباره خصوصیاتی که یک کتاب مناسب برای انیمیشن سازی باید داشته باشد، گفت: برای انتخاب یک کتاب خوب باید به معرفی تکنیکال، معرفی آثار کمپانی‌های معروف و تولید انیمیشن توجه شود.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های خوب این کتاب پرداخت کامل به طرح ایده‌های نو برای تولید یک فیلم انیمیشن است، موضوعی که در ایران با نقاط ضعف فراوانی روبه رو است.
گل‌محمدی با اشاره به کتاب دیگری که قصد ترجمه کردن دارد، گفت: کتاب جامعی درباره «لی اوت‌ها» در انیمیشن وجود دارد که ممکن است ترجمه بعدی من باشد.
در ادامه این نشست، کتاب «آموزه‌های خیال» که از سوی احمد سفلایی و محمدرضا کریمی‌صارمی تالیف شده است، معرفی شد.
کتاب «آموزه‌های خیال» در مورد نقش پویانمایی در آموزش است که بر اساس نظریه‌ها و مدل‌های یادگیری به بررسی کارکرد‌های متنوع پویانمایی آموزشی و نکاتی که باید در آن رعایت کرد، می‌پردازد. از دیگر موارد مطرح شده در کتاب می‌توان به افق‌های جدید آموزشی‌درمانی با استفاده از پویانمایی و همچنین کارکردهای سرگرمی آموزشی آن اشاره کرد.
کریمی‌صارمی یکی از نویسندگان این کتاب درباره انتخاب مطالب آن، بیان کرد: همیشه برای انتخاب مطالبی که قصد ارایه دارم، مسائلی که فضای آموزش نیاز دارد را انتخاب می‌کنم.
وی افزود: از اهداف کانون ارائه ایده‌های نو در آموزش مطالب مختلف است. این موارد دست به دست هم داد تا این کتاب شکل بگیرد و به مرحله چاپ برسد.
مترجم آموزه های خیال با اشاره به یکی از افتخارات جشنواره پویانمایی، افزود: یکی از افتخارات جشنواره ارایه 10 کتاب خلاق در فضای آموزشی است که خوشبختانه جشنواره هر دوره پربارتر از دوره قبلی این کار را انجام می‌دهد.
احمد سفلایی دیگر نویسنده کتاب «آموزه‌های خیال» با اشاره به تفاوت‌های کتاب، گفت: سعی بر این بود تا شیوه جدید آموزشی را در این کتاب بیاوریم تا آموزش، خلاقانه‌ تر و بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
بنابراین گزارش ، در این میان کتاب «انیمیشن و دنیای پیش رو» که به اهتمام علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده، شامل 19 مقاله تخصصی با موضوع سینمای انیمیشن، از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر شده است، معرفی شد. ویرایش علمی مقاله‌های این کتاب از سوی دکتر فاطمه حسینی‌شکیب انجام شده و ساعد وثوقی و فریبا ولی‌نژاد هم ویراش فنی کتاب را انجام داده‌اند.
فاطمه حسینی شکیب درباره مقاله‌‌هایی که در این کتاب گردآوری شده است، عنوان کرد: متاسفانه جوان‌های به خواندن کتاب اهمیتی نمی‌دهند، در صورتی که باید خواند و اطلاعات جدیدی در این زمینه کسب کرد.
وی افزود: بسیاری از هنرمندان انیمیشن فکر می‌کنند که علم به این رشته را باید تصویری به دست بیاورند، در صورتی که اول باید مطالعه کرد و بعد به مرحله یادگیری از روی تصویر برسند.
شکیب درباره مقاله‌هایی که در این کتاب وجود دارد، عنوان کرد: به طور حتم مقاله‌هایی که در این کتاب وجود دارند، نوشته‌هایی است که سر کلاس دانشگاه‌ها به آن‌ها رجوع و در موردشان بحث می‌شود.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز و تا 19 اسفند در تمامی مراکز آفرینش های کانون پرورش فکری کود و نوجوان ادامه دارد.

۱۷ اسفند ۱۳۹۵