سید عباس حسینی نیک : در صورت رعایت استانداردها و اصول و قواعد حاکم بر بازار، مشتریان به طور قطع از خرید کالای ایرانی استقبال خواهند کرد.

سید عباس حسینی نیک : در صورت رعایت استانداردها و اصول و قواعد حاکم بر بازار، مشتریان به طور قطع از خرید کالای ایرانی استقبال خواهند کرد. سید عباس حسینی نیک روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: اقتصاد سالم هر کشوری رابطه مستقیم با تولید دارد و مهمترین شاخص برای سنجش پیشرفته بودن کشورها، تولید ملی است.
وی با بیان اینکه کشورهای دارای ذخایر غیرتولیدی از منابع طبیعی خود فقط به عنوان پشتوانه استفاده می کنند، افزود: کشورهای پیشرفته درآمد ناشی از این منابع را به هیچ وجه داخل بازار نمی کنند و بدین ترتیب، ‌ارزش پول خود را بالا نگه می دارند.
بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه این نوع برخورد با منابع طبیعی باعث افزایش تولید ملی و سپس اشتغال آفرینی می شود، ادامه داد: اقتصاد سالم هر کشور وابسته به تولید است؛ تولیدی که ارزش افزوده ایجاد می کند.
به گفته وی، جامعه ای که بیکاری در آن وجود داشته باشد، بیمار است از این رو اشتغال، فعالیت و نشاط اجتماعی، هدف بسیاری از نظام های موفق دنیا بوده است.
مدیر انتشارات مجد اضافه کرد: کشورهای عقب مانده و یا در حال توسعه از همین ناحیه آسیب دیده اند زیرا دوره استعمار و استثمار به سر آمده اما امروز آنها بدون دخالت بیگانگان همچنان عقب مانده هستند و دلیل آن نداشتن برنامه ای برای افزایش تولید ملی است.

** وجود منابع عظیم نفتی و کاهش تولید ملی
حسینی نیک، با بیان اینکه ایران نتوانسته از منابع طبیعی نفت به صورت مثبت و بهینه استفاده کند، گفت: وجود منابع بزرگ نفتی باعث شده تا تولید ملی کاهش یابد و کیفیت آنها نیز پایین باشد، زیرا نیازی به آنها وجود نداشته است.
وی افزایش تجمل گرایی و بیکاری را حاصل پولی دانست که از ناحیه نفت بدست آمده است.
مدیر انتشارات مجد خاطرنشان کرد: شرکت های صنعتی نفت را تولید کرده، سپس فروخته و پولی به ما می دهند که این حکایت تلخ در طول تاریخ نفت در کشور ما وجود داشته است.

** دولت به تولید اهمیت دهد
بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: مهمترین مساله این است که دولت به تولید اهمیت دهد و درآمدهای غیر تولیدی را به هیچ وجه وارد چرخه اقتصاد کشور نکند، در این صورت قدرت و ضعف دولت مشخص می شود.
وی با بیان اینکه سیاستگذاران در این حوزه مسئولیت اصلی را دارا هستند نه مردم، افزود: مردم و حتی اشخاص حقوقی هر یک کاری دارند و زیاد در این مساله تاثیرگذار نیستند.
حسینی نیک با تاکید بر افزایش تولیدات غیر نفتی ادامه داد: وقتی تولید باشد، همه چیز شفاف است و از رانت و فساد اقتصادی خبری نخواهد بود، از این رو تولید ملی اشتغال بدنبال خواهد داشت.
این فعال عرصه نشر اضافه کرد: مردم باید توجیه شوند و به سیاست خرید و مصرف کالای ایرانی اقبال نشان دهند هرچند کیفیت کالا در این باره حرف اول را می زند زیرا کالای بی کیفیت داخلی و خارجی در این شرایط مشتری نخواهد داشت.
وی افزود: باید تولیدکنندگان کالا را به گونه ای تولید کنند که میل و رغبت استفاده از آن وجود داشته باشد و در شرایط مساوی برای کالای ایرانی در برابر کالای خارجی تبلیغ شود.
مدیر انتشارات مجد موفق بودن برخی کالاهای ایرانی را کیفیت بالای آنها دانست و گفت: تولیدکنندگان این کالاها قواعد و استانداردهای لازم را رعایت کرده اند و در کنار آن توزیع و تبلیغات خوب را هم مورد توجه قرار دادند زیرا تولید یک کالای خوب کافی نیست.
به گفته وی، اطلاع رسانی به مشتریان درباره کالای خوب عامل مهم دیگری برای استقبال از خرید آن است.
حسینی نیک با بیان اینکه با رعایت مسائل یاد شده کارخانه های تولید این کالاها رونق یافته و سپس رونق اقتصادی ایجاد می شود، افزود: این روند منجر به اشتغال زایی شده ضمن آنکه مانع خروج ارز از کشور هم می شود.
وی مسئولیت مجلس، دولت و قانونگذاران را در این حوزه برای طرح لوایح و اجرای قوانین مهم دانست و اظهار کرد: باید سرمایه هایی طبیعی مانند نفت و گاز را قدر بدانیم و آنها را برای آیندگان حفظ کنیم زیرا از دست دادن این سرمایه ها غیرقابل جبران است.

۱۷ اسفند ۱۳۹۵