رحمان‌دوست: شادی و نشاط در زمره نیازهای اساسی کودک و نوجوان امروز است

رحمان‌دوست: شادی و نشاط در زمره نیازهای اساسی کودک و نوجوان امروز است

به گزارش ایسنا، این نویسنده و شاعر کودکان و نوجوانان در پیام نوروزی خود که به مناسبت نوزدهمین دیدار نوروزی اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان قرائت کرد، اظهار داشت: تا آنجا که من دریافته‌ام بچه‌های ما به چهار عنصر اساسی نیاز دارند تا فردای بهتری پیش‌رو داشته باشند. بچه‌های ما به نشاط و شادی، به تمرین روی پای خود ایستادن و به خلاق‌تر بودن نیازمندند و مهم‌تر از همه به سهم این که هیچ کس برتر از دیگری نیست و تفاوت‌های طبیعی و اجتماعی کسی را برتر از دیگری نمی‌کند و به رسمیت شناختن تفاوت‌ها و اتکا به داشته‌ها و ویژگی‌های مشترک راه را برای بهتر زیستن هموار می‌کند.

این شاعر تاکید کرد: ما می‌توانیم با آثارمان همه این نیازها را پاسخ‌گو باشیم. پاسخ گفتن لذت آفرین به این نیازها فقط به ما مربوط می‌شود و مسلما با گرته‌برداری از آثاری که برای بچه‌های دیگر فراهم آمده امکان پذیر نیست. تا اینجای کار به ما مربوط می‌شود و آنچه به ما مربوط نمی‌شود دعا می‌کنیم که هیچ کودک بی سواد، بی سفره، بی سر پناه و درمانده نباشد.

شاعر صد دانه یاقوت تصریح کرد: هستی ادبی و هنری ما به قبول بچه‌ها وابسته است. بچه‌ها هستند که ما هستیم و هویت داریم. اگر با تیزبینی، نیازها و باورهای آنان را نبینیم و نشناسیم دیگر نخواهیم بود. واقعیت این است که وضعیت مطالعه در کشور ما خوب نیست. حتی آنهایی هم که سیاست مدارانه آمار می ساختند تا اوضاع را بهتر نشان دهند دست از این بازی احمقانه شسته‌اند.

وی افزود: شمار اندک کتابها در نسبت به جمعیت کشور چهره سیاه این واقعیت را نشان می‌دهد. این سیاهی ریشه در عوامل پیچیده‌ای دارد که جای طرح‌شان در این مجال نیست. حرف من این است که ما به عنوان پدید آورندگان آثار فرافکنی نکنیم و مثلا همه گناه‌ها را به گردن حاکمیت و گرانی کتاب و گسترش فضای مجازی نیندازیم. به ویژه که ما خودمان نیز اسیر این فضا شده‌ایم. بسیاری از کشورهایی که فضاهای مجازی گسترده‌ای دارند سطح مطالعه شان نیز بالاست. اگر به توان خود تکیه کنیم و آثار جذاب و تاثیرگذار بیافرینیم ماموریتی را که هستی بر عهده ما نهاده است انجام داده‌ایم.

محمود برآبادی نیز با حضور در مراسم دیدار نوروزی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که در محل این تشکل غیر دولتی برگزار شده بود به عنوان یکی از سخنرانان گفت: انجمن از لحاظ توان هنری، علمی و ادبی معتبر است و تنها نهاد صنفی مدنی ادبیات کودک و نوجوان است که تعداد قابل توجهی از فعالین این حوزه را در بر می‌گیرد. گذشت ۲۰ سال از عمر این تشکل در شرایط جامعه ما موضوع کمی نیست.

وی افزود: انجمن فعالیت‌های زیادی را بر عهده داشته و دارد. امروز بسیاری از کارها به این تشکل ارجاع می‌شود ولی علی رغم این ارجاعات و حضور افرادی که علاقمند به کار هستند به وابسته فاصله و گپی که میان این تشکل و اعضایش وجود دارد ما نتوانسته‌ایم از فعالیت و توانایی های تک تک اعضای خود بهره ببریم.

وی با برشمردن برخی از توافق نامه‌های این تشکل غیر دولتی در شهرها و با سازمان‌های مختلف از اعضای انجمن خواست تا حضور فعال‌تری را عهده‌دار شوند و تصریح کرد: انجمن یک نهاد مدنی است که هر چه قدرتمندتر باشد جدی‌تر تلقی شده و غیر قابل هضم‌تر خواهد بود.

بیان بخشی از خاطرات، اجرای موسیقی و ... از دیگر برنامه‌های این دیدار نوروزی بود.

هوشنگ مرادی کرمانی، مصطفی رحمان دوست، فریدون عموزاده خلیلی، محمود برآبادی، مصطفی خرامان و ... از چهره‌های شناخته شده حوزه ادبیات کودک و نوجوان در این مراسم بودند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بزرگترین نهاد مدنی ادبی این گروه سنی است که در حال حاضر قریب پانصد عضو را در دل خود دارد.


۲۵ فروردين ۱۳۹۶