ولف ارلبروخ برگزیده جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۷ شد

ولف ارلبروخ برگزیده جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۷ شد

ولف ارلبروخ، در سال ۱۹۴۸ در ووپرتال آلمان متولد شد. او تا کنون در حدود ده کتاب خلق و نزدیک به ۵۰ عنوان کتاب از سایر نویسندگان، تصویرگری کرده است. با این حال شهرت اصلی ولف به سبب تصویرگری داستان «موش کور کوچک Little Mole» در سال ۱۹۹۴ است؛ اثری که به موفقیتی جهانی دست یافته است.

بنا بر نظر هیئت داوران، ولف ارلبروخ، پرسش‌های درپیوند با هستی را برای خوانندگان در هر سنی دست‌یافتنی و قابل کنترل می‌کند. کار او با شوخ‌طبعی و ملایمتی که ریشه‌هایی عمیق در آرمان‌های انسان‌گرایی دارد، جهان را در مقیاس ما ارائه می‌کند. او استاد هنر تصویرگری است؛ کسی که سنت را محترم می‌شمارد درحالی‌که درهایی رو به خلاقیت‌هایی نو می‌گشاید. ولف ارلبروخ، رویاگرایی محتاط است.

ارلبروخ، تصویرگری نوآور و خلاق است. سبک بصری او از درون سنتی طولانی‌مدت رشد کرده و با خطوطی نیرومند و دقتی گرافیکی مشخص شده است. او اغلب تکنیک‌های مختلف را با هم ترکیب می‌کند: تکنیک کلاژ، نقاشی با مداد و گچ، تکنیک‌های گرافیکی و آبرنگ.

ولف ارلبروخ درباره‌ی خلق اثر برای کودکان می‌‎‌گوید: «مهم‌ترین چیز در نقاشی کشیدن یا نوشتن برای کودکان این است که درباره‌ی احساسات خود صادق باشید و همچنین درباره‌ی خودتان بگویید.»

ارلبروخ همچنین پس از اینکه به عنوان برگزیده جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۷ شناخته شد نظر خود را درباره‌ی این انتخاب اینگونه بیان کرد:

«آسترید لیندگرن من را نمی‌شناخت اما من او را مدت طولانی‌ای به خاطر کتاب‌هایش می‌شناختم؛ کتاب‌هایی که به خاطر هشیاری و شوخ‌طبعی‌ نویسنده به آنان عشق می‌ورزیدم. این شوخ‌طبعی برای همه بود. نوعی از شوخ‌طبعی که هر کسی می‌تواند آن را احساس کند. من هرگز باور نمی‌کردم که این جایزه را دریافت کنم اما اکنون می‌دانم که این واقعی است. من هنوز شوکه هستم و برای مدت‌زمانی هم شوکه خواهم ماند. این اتفاقی شگفت‌انگیز است.»

از دیگر نامزدهای دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۷ می‌توان به زنده‌یاد توران میرهادی، برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» و فرهاد حسن‌زاده اشاره کرد که از سوی ایران نامزد دریافت این جایزه معرفی شده بودند.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن، بزرگ‌ترین جایزه‌ی جهان در حوزه‌ی ادبیات کودکان و نوجوانان است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران داده می شود، بلکه قصه گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می توانند به آن دست یابند. این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند صرف نظر از زبان و ملیت آن ها اعطا می شود. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش های انسانی ای باشند که آسترید لیندگرن به آن ها باور داشت. این جایزه از سال ۲۰۰۲ از سوی دولت سوئد پایه‌گذاری شده است که شورای ملی سوئد در امور فرهنگی آن را سرپرستی می‌کند.


۲۵ فروردين ۱۳۹۶