دکتر مجید بلالی از تولد دوباره مجله سروش نوجوان خبر داد

دکتر مجید بلالی از تولد دوباره مجله سروش نوجوان خبر داد

به گزارش ایسنا، دکتر مجید بلالی - مدیر عامل موسسه انتشارات سروش - در زادروز قیصر امین‌پور، بنیانگذار نشریۀ سروش نوجوان از انتشار دوباره این نشریه پس از وقفه‌ای ۱۰ ساله خبر داد.

به گزارش روابط‌ عمومی انتشارات سروش، بلالی مهمترین دلیل این اقدام را خلأ و شکاف بزرگ در کشور در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری فرهنگی برای این گروه سنی دانسته که یکی از پرتلاطم‌ترین و حساس‌ترین برهه‌های زندگی است و شخصیت و مسیر آینده افراد جامعه در آن شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دلیل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی امروز ناتوانی یا ضعف نهادهای اصلی جامعه چون خانواده، مدرسه و رسانه در هدایت فکری نوجوانان است. کودکان دیروز که امروز به بلوغ جسمی رسیده‌اند، تا حدی استقلال اقتصادی و اجتماعی دارند، به‌ صورت کامل زیر چتر خانوده نیستند و در مدرسه و جامعه هم مسیرهای ناهموار فراوان آنها را سردرگم می‌کند. در چنین شرایطی احتمال انحراف بیشتر می‌شود و ابزارهای ارتباطاتی چون موبایل و ماهواره امکان تربیت و پرورش در نهادهای رسمی و مطمئن جامعه را سخت‌تر کرده است و این شکاف برای آبنده نوجوان بسیار خطرناک است. بر همین اساس سیاستگذاران فرهنگی در سازمان صدا و سیما اقدام به تأسیس شبکه امید و مجله سروش نوجوان گرفته‌اند.

سروش نوجوان، ماهنامۀ ادبی هنری بود که در فروردین ماه ۱۳۶۷ با سردبیری قیصر امین‌پور، منتشر شد و توانست نسلی جدید از نویسندگان و شاعران را در بین خوانندگان نوجوان پرورش دهد.

این نشریه به‌ دلیل برخی مشکلات در اسفند ۸۵ از انتشار بازماند و طی ۱۸ سال فعالیت یکی از تأثیرگذارترین نشریه‌های کشور بود و توانست نه تنها بر میلیون‌ها نوجوان کشور تأثیر گذارد بلکه چندین نسل از شاعران و نویسندگان و روزنامه‌نگاران با الهام از آن و در تعامل با وی به جامعه فرهنگی کشور معرفی شده و خوش درخشیدند.

به گفته بلالی مهمترین دلیل موفقیت سروش نوجوان توجه جدی به نوجوانان اهل قلم بود.

همچنین در روز شنبه، دوم اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح، مراسم جشن تولد قیصر امین‌پور با حضور نویسندگان و همکاران این شاعر فقید و علاقه‌مندان به ایشان در ساختمان انتشارات سروش برگزار می‌شود.

دکتر قیصر امین‌پور، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در روز ۲ اردیبهشت سال ۱۳۳۸ در گتوند دزفول به دنیا آمد و در ۸ آبان سال ۱۳۸۶ پس از هشت سال بیماری ناشی از یک تصادف شدید، درگذشت.


۳۰ فروردين ۱۳۹۶