کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان تاکید کردند: آموزش به کودکان، قدم اول برای حفظ محیط زیست

 کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان تاکید کردند: آموزش به کودکان، قدم اول برای حفظ محیط زیست
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی گلشن و عباس جهانگیریان نویسنده و پژوهش‌گر حوزه کودک و نوجوان در شصتمین نشست ترویج خواندن در کتاب‌خانه مرجع کانون که با موضوع «محیط زیست و ترویج خواندن»، برگزار شد، هر دو بر این باور بودند که خوانش کتاب، نمایش فیلم، اجرای نمایش‌نامه‌خوانی به صورت گروهی، حس تعلق خاطر به محیط زیست را در کودکان ایجاد می‌کند و این آموزش‌ها اولین قدم برای حفظ محیط زیست خواهد بود.
نویسنده مجموعه «پستانداران ایران» با اشاره به این که در زمانه‌ای که ما زندگی می‌کنیم به واسطه شرایط خاص زندگی روزمره، ارتباط کودکان با دنیای طبیعی قطع شده است، گفت: کودکان و نوجوانان درگیر فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری شده‌اند و بیشتر وقت خود را صرف بازی‌ می‌کنند. خیلی از خانواده‌ها فرصت ندارند بچه‌ها را به طبیعت ببرند تا آنان را با محیط زیست و طبیعت آشنا کنند.
علی گلشن ادامه داد: کودکان و نوجوانان گروهی هستند که باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی آن‌ها بشود و ایجاد انگیزه و شوق لازم در بچه‌ها برای شناخت طبیعت ضروری است. آشنایی با جانوران باعث ایجاد دوستی و محبت آن‌ها به طبیعت می‌شود.
وی توصیه کرد: معلمان، مربیان و کتابداران و خانواده‌ها کمک کنند تا این علاقه در کودکان ایجاد شود؛ این علاقه با ایجاد یک موقعیت آموزشی فراهم خواهد شد.
برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اثر «سگ‌سانان و کفتارها»، در ادامه به بیان تجربه‌هایش در طول نوشتن این کتاب اشاره کرد و گفت: برای نوشتن داستان‌های این کتاب سفرهایی را به مناطق مختلف کشور مانند زابل و سیستان‌وبلوچستان داشتم و در آن‌جا با بچه‌ها دیدار و گفت‌وگو کردم. با سفر به استان‌های مختلف و ارتباط با مخاطبان، این امکان برای نویسنده فراهم می‌شود تا با مخاطبان بومی ارتباط برقرار کرده و به نیازهای آنان پاسخ دهد.
عباس جهانگیریان نویسنده و پژوهش‌گر حوزه کودک و نوجوان نیز در این نشست گفت: نقش مدارس برای آشنایی کودکان با محیط زیست بسیار زیاد است آن‌ها می‌توانند کتاب‌های با موضوع محیط زیست را شناسایی کنند و در اختیار بچه‌ها قرار دهند.
نویسنده رمان «سایه هیولا» با موضوع پلنگ ایرانی گفت: در سفر به مناطق حفاظت‌شده متوجه شدم که شکارچی‌ها همان بچه‌های پاک و معصومی هستند که در روستاهای مناطق حفاظت‌شده درس خوانده‌‌اند و بعد از چند سال شکارچی شده‌اند زیرا در طول دوران تحصیل‌شان درباره محیط‌ زیست و حفاظت از آن صحبت نشده و علاقه‌مندی در آنان ایجاد نشده است این فرهنگ‌سازی، جلوی شکار بی‌رویه و غیرقانونی را خواهد گرفت.
وی با اشاره به این که معماران فرهنگ در ایران فراموش شده‌اند؛ گفت: باید در قدم اول به پدیدآورندگان کتاب و معماران فرهنگی توجه کنیم تا در قدم‌های بعدی کتاب‌خوانی در مدارس و مناطق مختلف رواج پیدا کند. وقتی ما به کودکان‌مان اطلاعاتی درباره شاملو، دولت‌آبادی، حافظ و سعدی و ... نمی‌دهیم، ذهن آن‌ها با اطلاعات دیگری پر می‌شود و فرهنگ غربی را الگوی خود قرار می‌دهند.
وی گفت: مسوولان یک روز از سال را به عنوان مدرسه و محیط‌ زیست اعلام کنند و در آن روز با بچه‌ها صحبت کنند و با نمایش فیلم، خوانش گروهی کتاب و... بچه‌ها را به خواندن کتاب درباره محیط‌ زیست و حفاظت از آن علاقه‌مند کنند و در آن روز دانش‌آموزان را به مناطق حفاظت‌شده ببرند تا با نویسنده‌ها و محیط‌بان‌ها دیدار و گفت‌و‌گو کنند.
هم‌چنین این دو کارشناس به کانون پیشنهاد کردند این کتاب‌ها را فقط در مراکز عرضه فروش کانون سراسر کشور توزیع نکنند و امور بازرگانی کانون می‌تواند این کتاب‌ها را در اختیار کتاب فروشی‌های بیرون هم بگذارد.
جهانگیری گفت: تیراژ کتاب‌های رمان نوجوان امروز خیلی کم شده است برای ترویج خواندن باید تیراژ کتاب‌ها را بالا ببریم.
گلشن نیز گفت: تبلیغات کتاب‌ها خیلی کم است با وجود این که کتاب‌های تالیفی هزینه و زحمت زیادی برای‌شان می‌شود، دیده نمی‌شوند و به خوبی پخش نمی‌شود. کانون مجموعه‌ای از فروشگاه برای عرضه محصولات فرهنگی‌اش در اختیار دارد و کتاب‌هایش را خودش می‌فروشد در حالی که می‌توان علاوه بر این، کتاب‌های کانون را به کتاب‌فروشی‌های سطح شهر هم برای فروش ارایه کرد. این کار باعث می‌شود تا مخاطبان کتاب را از دست ندهیم.

۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶