جزئیات سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد

جزئیات سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد

داود موسایی (مدیر کمیته ناشران خارجی) با ابراز رضایت از روند واسپاری‌ها و همچنین ابراز امیدواری برای دوام و قوام آنها درباره فعالیت‌های کمیته ناشران خارجی گفت: نقطه آغاز فعالیت‌ها در بخش ناشران خارجی به گمرک مربوط می‌شود به همین دلیل با توافقی که با مدیرکل گمرک جمهوری اسلامی ایران آقای کرباسچی داشتیم؛ محقق شد تا محوله‌های ناشران خارجی نیاز به بازبینی و بازنگری در مبدا ورودی به کشور نداشته باشند و این مسئولیت را کمیته اختصاصی حاضر در نمایشگاه برعهده گرفته است.

مدیر کمیته ناشران خارجی سپس آماری از تعداد ناشران و عناوین کتاب‌های بخش لاتین و عربی ارائه و بیان کرد: 94 ناشر عربی و 45 ناشر لاتین در این دوره از نمایشگاه‌های کتاب تهران ثبت‌نام کردند که البته برخی از آنها نمایندگی چند نشر خارجی را برعهده دارند. همچنین 47 هزار و 234 عنوان کتاب در بخش عربی و 150 هزار و 144 عنوان کتاب در بخش لاتین به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود. دو هزار و 333 متر مربع نیز فضا در اختیار بخش بین‌الملل قرار گرفته است. در مجموع 204 موسسه لاتین و 150 موسسه عربی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند. امسال همچنین تلاش کردیم جانمایی ناشران عربی و لاتین به صورت جدا انجام شود و این دو بخش از یکدیگر تفکیک شده باشند. تمام درخواست‌های ناشران و موزعان خارجی به جز دو سه مورد که تخلف داشته‌اند؛ پاسخ داده شده است.

موسایی ادامه داد: در سرای اهل قلم بخش بین الملل نیزبرنامه‌های متعددی در چهار حوزه موضوعی آسیب‌شناسی ترجمه، تحلیل و نقد کتاب‌ها، کارگاه‌های حوزه بین‌الملل و چندین و چند رونمایی تدارک دیده شده و در تمام روزهای برگزاری نمایشگاه سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برنامه دارد.

هومان حسن‌پور (مدیر کمتیه ناشران داخلی نمایشگاه) نیز در این نشست اظهار داشت: کمیته ناشران داخلی از بهمن‌ماه و با صادر شدن احکام کار خود را آغاز کرد و تاکنون کارت‌های مدیران و متصدیان غرفه‌ها نیز تحویل شده است. ما 2643 ثبت‌نام کننده و متقاضی داشتیم و 1803 غرفه از این تعداد 2266 متقاضی مستقل و 378 مورد نمایندگی بودند. در مجموع نیز 240 هزار عنوان کتاب توسط ناشران داخلی بخش‌های مختلف به بازدیدکنندگان نمایشگاه عرضه می‌شود. در بسیاری از بخش‌ها سالن‌های موقت اضافه کردیم ولی باتوجه به حجم بالای درخواست‌ها بازهم نتوانستیم پاسخگوی همه باشیم. سال گذشته تعدادی از ناشران به دلیل انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب شرکت نکرده بودند یا در روزهای اول و دوم انصراف دادند ولی امسال آنها نیز برای حضور در نمایشگاه کتاب اعلام آمادگی کردند و همین مساله تعداد درخواست‌ها را بالا برد.

حسن‌پور در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای عدم راه‌یابی کتاب‌های منتشر شده از راه‌های غیرقانونی به نمایشگا ه کتاب تهران اندیشیده شده، گفت: واقعا مساله قاچاق کتاب برای نشر کشور ما به معضلی دردناک تبدیل شده است. برای حل این مشکل هم گروه نظارت کمیته ناشران داخلی و هم کمیته ارزشیابی و نظارت نمایشگاه کنترل دقیقی بر این مساله دارند تا سلامت فضای نمنایشگاه را حفظ کنند. اتفاقا برخی از اعتراضات در حوزه عدم تخصیص غرفه‌ها به این دلیل بود که وقتی فضای کافی برای پاسخگویی به همه نداشتیم به ناچار غربالگری دقیقی انجام شد و سعی کردیم ناشران فعال و فرهنگی بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. همچنین در طی روزهای نمایشگاه نیز چنانچه تخلفی دیده شود؛ به آن رسیدگی می‌شود.

او در پایان تاکید کرد: 30 سال برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تنها سه دوره حضور اجرایی صنف نشر را تجربه کرده است. این یعنی 27 سال نهادسازی و پرسنل‌سازی روند انتقال را نیازمند مرور زمان و انتقال تجربه می‌کنند.


۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶