محمدعلی بنی اسدی: یافتن لحن نویسنده پیش از تصویرگری اهمیت بسیاری دارد

محمدعلی بنی اسدی: یافتن لحن نویسنده پیش از تصویرگری اهمیت بسیاری دارد محمدعلی بنی‌اسدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از تالیف کتاب جدیدی در حوزه تصویرگری خبر داد و گفت: در حال حاضر مشغول جمع‌آوری نوشته‌هایم درباره تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان هستم که در زمان گذشته نوشته بودم. همچنین مدتی است درباره اردشیر محصص و آثار و فعالیت‌هایش تحقیق می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سعی کرده‌ام همه یادداشت‌های قدیمی‌‌ و مطالبم را جمع کنم و در قالب کتابی منتشر کنم.

این نقاش و تصویرگر، درباره سایر آثار در دست تولیدش نیز توضیح داد: همچنین قرار است تصویرگری دو مجموعه از کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» اثر مهدی آذریزدی را انجام دهم و امیدوارم بتوانم تصویرگری آنها را تا پایان تابستان امسال به نشر امیرکبیر تحویل دهم. احتمالا یکی از این مجموعه‌ها «قصه‌های 14 معصوم» باشد که قرار است آن را به صورت سیاه و سفید تصویرگری کنم. البته چندسال پیش نیز یکی از مجموعه‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را تصویرگری کرده بودم که به زبان فارسی و روسی منتشر شد. همچنین تصویرگری مجموعه «قصه‌های شیخ عطار» را نیز قبلا کار کرده‌ام.

نویسنده کتاب «تصویرگری کتاب کودک» افزود: البته در کنار این‌ها به صورت جدی نقاشی کار می‌کنم و در حال جمع‌آوری و نهایی کردن حجم‌هایم هستم. امیدوارم بتوانم این آثار را در نمایشگاهی عرضه کنم.

بنی‌اسدی تصریح کرد: در این سال‌ها چیزی که بیشتر از همه در تصویرگری کتاب برایم اهمیت دارد پیداکردن لحن نویسنده و کتاب است تا بتوانم به تصویر درست برسم و حس کار را در تصاویرم به مخاطبان منتقل کنم.

نامزد جایزه هانس کریستین آندرسن 2012 در ادامه از صفحه‌آرایی کتاب‌های «شب یلدا» و «سفال» از آثار احمدرضا احمدی که زمستان سال گذشته از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان منتشر شده بود اظهار نارضایتی کرد و گفت: من تصویرگری این کتاب‌ها را انجام داده و به انتشارات کانون تحویل داده بودم. در ابتدا صفحه‌آرایی این آثار از سوی کوروش پارسانژاد انجام شد و به من نشان داده شد که خیلی خوب و رضایت‌بخش بود. اما متاسفانه وقتی کتاب‌ها منتشر شد به علت تغییر مدیرهنری، کتاب‌ها با صفحه‌آرایی کاملا متفاوت و نامناسب منتشر شده بود. همچنین سه تصویر نیز بدون مشورت با من حذف شده بود. این مساله برای من ناراحت‌کننده بود چون تصویرگری این کتاب‌ها را با عشق و علاقه انجام داده بودم و مشتاقانه منتظر چاپ این آثار بودم.

محمدعلی بنی‌اسدی، نقاش، تصویرگر و کاریکاتوریست ایرانی، در سال 1334 در سمنان به دنیا آمد. او عضو هیأت علمی دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و در رشته‌های طراحی، گرافیک، مجسمه‌سازی و انیمیشن نیز فعالیت دارد. بنی‌اسدی از اعضای هیأت مؤسس (و رئیس هیئت مدیره نخستین دوره) انجمن تصویرگران کتاب کودک و نوجوان است. وی در سال ۲۰۱۲ نامزد جایزه هانس کریستیان آندرسن شد.

بنی اسدی تا کنون بیش از ۸۰ عنوان کتاب ویژه کودکان و نوجوانان تصویرگری کرده است که از این میان می‌توان به کتاب‌های «بادبادک و کلاغه»، «خدا با دوستان خود صمیمی است»، «قصه‌های شیرین موش و گربه» اشاره کرد. او علاوه بر تصویرگری کتاب، به تصویرگری در مجله‌های باران، کیهان بچه‌ها و سروش کودکان و نوجوانان نیز مشغول است و جوایز مختلفی را در کارنامه‌اش دارد