ابتکار یک ناشر برای اعلام فهرست سیاه بازار نشر ایران

ابتکار یک ناشر برای اعلام فهرست سیاه بازار نشر ایران به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مدیر نشر نارنج که خود از قربانیان بدحسابی ها و رفتارهای سودجویانه برخی از ناشران، کتابفروشان و پخش کنندگان کتاب است، هدف از راه اندازی این گروه را جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ می داند و به ایرنا می گوید: چرا باید سرمایه ای که می تواند به صنعت و اقتصاد نشر کمک کند، با بدحسابی و سوء استفاده عده ای در دست آنها جا خوش کند؛ سرمایه ای که می تواند صرف تولید و انتشار کتاب شود.
کاوه کرباسی می افزاید: فهرستی که توسط هم صنفی ها و ناشران در این گروه قرار می گیرد، شامل مشخصات و میزان بدهی افرادی است که یا به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته اند به تعهدات مالی خود عمل کنند و یا با قصد و نیت قبلی اقدام به خرید میلیونی کتاب کرده بدون اینکه وجه آن را بپردازند و اکنون با بدهی های سنگین روبرو هستند.
به گفته وی، یکی از بازخوردهای مثبت این حرکت در فضای مجازی این است که وقتی افراد سودجو متوجه شوند، نام آنها در فهرست سیاه بازار نشر ایران منتشر می شود، سعی می کنند از ادامه چنین رفتاری پرهیز کنند.
کرباسی می گوید: تا قبل از راه اندازی این گروه مجازی، افراد بدحساب و بدهکار پاسخ تلفن های خود را هم نمی دادند اما این اقدام باعث شده تا جوابگو باشند زیرا بی توجهی به این مساله به اعتبار آنها خدشه وارد خواهد کرد.
به گفته مدیر نشر نارنج، نام افرادی که بدهکاری خود را پرداخت کنند از فهرست سیاه خارج می شود.
وی با تاکید بر این مساله که نباید با کتاب مانند دیگر کالاها رفتار شود زیرا تجارت آن سودآور نیست، می افزاید: به اعضای این گروه مجازی، تاکید شده در معرفی افرادی که بدحسابی کرده اند، رعایت احتیاط شود تا ضمن جلوگیری از هتک حرمت و خدشه به آبروی افراد، از مسائل حاشیه ساز هم جلوگیری شود.
به گفته کرباسی، از آنجا که بردن نام افراد بدون دلیل، بار حقوقی و حتی کیفری دارد، تمام مسئولیت این کار فقط بر عهده فردی است که اسامی را در این گروه مجازی اعلام می کند.

۲۳ خرداد ۱۳۹۶