لیدا معتمد : تصویرگران به «چشم گفتن» عادت نکنند

لیدا معتمد : تصویرگران به «چشم گفتن» عادت نکنند

لیدا معتمد مدیر گروه تصویرگری «دنیای عجیب» در گفتگو با خبرنگار مهر، تصویرسازی را وابسته به متن دانست و گفت: تصویرگر باید به متن وفادار باشد و در عین حال با توجه به خلاقیت و تکنیک و نوآوری خود در ایده پردازی، متن را کامل کند. به همین خاطر است که تصویرسازی متن‌های خوب که شخصیت پردازی درست و منسجمی‌دارند، زیبا و جذاب است. من با تصویرکردن کتاب احمدرضا احمدی این ماجرا را تجربه کردم که هر چه متن قوی‌تر باشد تصویرسازی هم بهتر است.

به گفته مدیر گروه تصویرگری «دنیای عجیب» اگر تصویرگران ما بخواهند مخاطب را با شعر و داستان درگیر کنند باید نویسنده و شاعر خود را انتخاب کنند نه این که وقتی ناشران تماس می‌گیرند و سفارش می‌دهند بگویند چشم؛ بدون آن که بپرسند نویسنده و شاعر کیست؟ یا حداقل اگر شاعر و نویسنده را نمی‌شناسند اول متن و شعر را بخوانند بعد آن را انتخاب کنند. تصور من این است که نباید به خاطر درامدزایی به هر پروژه «بله» بگوییم.

معتمد در پاسخ به این که گاهی تصویرگرها، کار خودشان را می‌کنند و به متن بی توجه هستند و توجیه شان این است که ما نمی‌توانیم خودمان رو به متنی ضعیف  وابسته کنیم گفت: این ماجرا برای خود من پیش امده؛ به این معنی که متن، این قدر ضعیف بوده که نمی‌دانستم چه کنم. چون کارهای من تلفیقی است و وقتی هیچ المان یا کارآکتر خاصی در داستان یا شعر وجود ندارد، به ناچار خودم چیزی را به من اضافه می‌کنم. اما خوب است که تصویرگران، براساس توانایی‌هاشان، یک پروژه را انتخاب کنند یا این شجاعت را داشته باشند که بگویند این داستان کارآکتر ندارد. شاید رقابتی بین نویسنده‌ها صورت بگیرد و بهتر بنویسند.

لیدا معتمد، تصویرگر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: برای مثال، زمانی، تعداد روستاییان بیش از شهرنشینان بود، از این‌رو درس‌هایی چون «حسنک کجایی، کوکب خانم، چوپان دروغگو» و شعرهایی چون «خوشا به حالت ای روستایی» در کتاب‌ها گنجانده می‌شد اما امروز بسیاری از مردم ما نه تنها شهرنشین که آپارتمان‌نشین هستند و با فضاهای روستایی ارتباط چندانی ندارند پس نمی‌توان با آنها از فضاها و شرایطی سخن گفت که با آن بیگانه‌اند.

به گفته او، تصویرگران باید با روحیه کودک امروز آشنا باشند زیرا دنیای امروز با شتاب به جلو می‌رود و شرایط زندگی و مناسبات آن به سرعت تغییر می‌کند و این جاست که اهمیت کار مولفان و تصویرگران کتاب‌های درسی، دوچندان می‌شود چراکه هم باید روحیه و ذهنیت کودک امروز را بشناسند که با ماهواره و اینترنت و رایانه آشناست و هم هماهنگ با ماشین زمان به جلو بروند.


۱۴ تير ۱۳۹۶