محمود آموزگار گفت: رعایت حق کپی رایت می تواند وضعیت اقتصاد نحیف نشر کشور را بهبود بخشد.

محمود آموزگار  گفت: رعایت حق کپی رایت می تواند وضعیت اقتصاد نحیف نشر کشور را بهبود بخشد. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمود آموزگار روز شنبه در نشست خبری با موضوع حضور ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب پکن 2017 افزود: شرایطی که تا پنج سال گذشته برای ارتباط با نشر خارجی وجود داشت، چندان مطلوب نبود، چندین سال در نمایشگاه های بزرگ کتاب مثل فرانکفورت، پاریس و بلونیا حضور داشتیم اما تجربه این حضورها زیاد به نتیجه خوبی منجر نمی ش .
وی ادامه داد: بیشترین کاری که در این نمایشگاه ها انجام می گرفت توزیع جزوه درباره مقررات نمایشگاه کتاب تهران بین ناشران خارجی و همچنین چیدن برخی کتاب ها در تعدادی قفسه ها و پخش گز و پسته بین بازدیدکنندگان بود.
آموزگار با بیان اینکه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در سالهای اخیر به موضوع حضور کتاب ایرانی در بازارهای جهانی توجه کرد، اضافه کرد: نپیوستن ایران به معاهده جهانی کپی رایت یک مانع جدی برای حضور موثر در نمایشگاه های خارجی کتاب بوده است، پس از قانع کردن وزارت ارشاد برای فراهم کردن زمینه حضور بخش خصوصی نشر در این نمایشگاه ها، با همکاران خود برای مجاب کردن آنها برای حضور در بازارهای جهانی وارد گفت وگوهای تنگاتنگ شدیم.
وی اضافه کرد: ناشرانی که امسال از ایران در نمایشگاه کتاب پکن حضور دارند تا همین چند سال قبل حتی حاضر نبودند کتاب های خود را برای ارسال به این نمایشگاه به ما بدهند که این نتیجه حاصل گام های موثری است که در این سالها برداشته ایم.
رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه ایران قائل به رعایت حقوق مولف خارجی نیست، اظهار امیدواری کرد قانونی که در این باره به مجلس رفته و بزودی به تصویب رسد زیرا حق کپی رایت می تواند وضعیت اقتصاد نحیف کشور را بهبود بخشد.
آموزگار درباره انتخاب ناشران و کتابهایی که در نمایشگاه بین المللی کتاب پکن عرضه می شود، توضیح داد: این آثار باید دارای قابلیت عرضه در بازار جهانی بوده و مخاطبان خارجی را جذب کند، هرچند باید دارای مجوز از وزارت ارشاد هم باشند.
وی اضافه کرد: ناشرانی نیز در این نمایشگاه حضور دارند که علاوه بر توانایی پرداخت هزینه های سفر، کاتالوگی از آثار خود را منتشر و چکیده ای از آنها را ترجمه کرده اند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا در این نشست امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی و مدیر غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن نیز توضیحاتی درباره این رویداد فرهنگی ارائه کرد و از تمبر یادبود حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بین المللی کتاب پکن 2017 با حضور شهرام نیا و رئیس پست منطقه 18 تهران رونمایی شد.
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب پکن 2017 از یکم تا پنجم شهریور ماه برگزار می شود.

۲۸ مرداد ۱۳۹۶