هدی حدادی در براتیسلاوا از هنر علیه تجارت می‌گوید

هدی حدادی در براتیسلاوا از هنر علیه تجارت می‌گوید به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بیست و نهمین جشنواره تصویرگری براتیسلاوا در حالی برگزار خواهد شد که در این دور از نمایشگاه، ایران نقش پررنگی را در این رویداد هنری ایفا خواهد کرد.
با اعلام نام علی بوذری به عنوان یکی از اعضای هیات داوران این جشنواره و زهرا محمدنژاد به عنوان تصویرگر راه یافته به کارگاه تصویرگری این نمایشگاه؛ امور بین‌الملل کانون با انتخاب یک تصویرگر و یک نویسنده و پژوهش‌گر برای شرکت در سمینار این رویداد هنری خبر از حضور درخشان ایران در این دور از جشنواره داد.
بر این اساس، حدادی که پیش از این موفق به دریافت سیب طلای براتیسلاوا شده است درباره‌ی حضور دوباره‌ی خود در این جشنواره سخن گفت: موضوع مقاله‌های امسال «هنر علیه تجارت» است. در همین راستا من نیز با بررسی اولین کتاب‌های کودک در ایران و بررسی هنری و تجاری بودن آن‌ها؛ مقدمه و تاریخچه‌ای را ارایه داده‌ام.»
این نویسنده و تصویرگر ادامه داد: «موضوع اصلی مقاله‌ی من بررسی کتاب طوطی و بازرگان است. اشکال مختلف انتشار این اثر در ایران از ابتدا تاکنون را بررسی کرده‌ام. آثار تجاری و هنری را دسته‌بندی کرده‌ام و به این مساله پرداخته‌ام که کدام دسته موفق‌تر عمل کرده‌اند. در بخشی از این مقاله نیز به آثار موفق و ساختارشکن پرداخته‌ام که یکی از نمونه‌های آن طوطی و بازرگان با تصویرگری مرجان وفاییان است.»
هدا حدادی که برنده‌ی جوایز بلگراد، براتیسلاوا و بولونیا بوده است در پاسخ به این سوال که چرا در سال‌های اخیر ایران نقش پررنگی در جوایز جهانی نداشته است به مشکل سوء مدیریت اشاره کرد: «در هفت هشت سال اخیر نقش ایران به دلیل سو مدیریت کمرنگ شده است. داوری جشنواره‌ها را از دست داده‌ایم و افرادی که در سمینارها و کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند ضعیف عمل کرده‌اند و بی‌تردید نگاه جامعه‌ی جهانی هنر به ما تغییر می‌کند.»
او درباره‌ی این دور از جشنواره براتیسلاوا گفت: «گمان می‌کنم امسال با توجه به این‌که یک داور از ایران در این جشنواره حضور دارد بتوانیم آینده‌ی بهتری ترسیم کنیم. ضمن آنکه معمولاً وقتی کشوری در یک جشنواره داور دارد، جایزه هم دارد. قرار است من و حسین شیخ‌رضایی نیز مقاله‌هایی ارایه کنیم که امیدوارم بتواند جایگاه  ایران را تقویت کند. ضمن آن‌که امسال تصویرگر خوبی از کشورمان در کارگاه براتیسلاوا شرکت می‌کند. زهرا محمدنژاد تصویرگر خوبی است و امیدواریم با رفتار حرفه‌ای ایشان هم، جایگاه ایران بهتر شود.»
این هنرمند درباره‌ی تاثیر حضور ایران در کارگاه تصویرگری این جشنواره هم سخن گفت. وی معتقد است که این اتفاق یک فرصت شخصی است و اگرچه در بعد هنری آثار ایران چندان موفق نبوده اما در بعد حرفه‌ای تاثیرهای به سزایی بر وجهه‌ی کشور دارد.»
حدادی افزود: کارگاه تصویرگری براتیسلاوا فرصتی شخصی است و در جریان هنری تصویرگری تاثیر ندارد. اما تجربه نشان داده در گروه تصویرگرهایی که در کارگاه شرکت کرده‌اند، کسانی بوده‌اند که چند سال بعد در همین فستیوال برنده‌ی جایزه شده‌اند. پس کارگاه جهشی برای شخص شرکت کننده است. او در معرض اساتید خوب و جمع متفاوتی قرار می‌گیرد و تجربه انسانی و زیستی متفاوتی دارد. با این حال حضور ایران در این بخش مهم است چرا که ایران نمایندگی این رویداد را دارد و هر بار ضعف نشان داده از شانس خود برای حضور محکم و داشتن سهم در تصمیم‌گیری‌های جشنواره محروم شده است.»
تصویرگر مجموعه کتاب «کوتی کوتی» در انتهای سخنان خود از مدیران کانون و شورای کتاب کودک به عنوان نمایندگان فستیوال براتیسلاوا در ایران خواست تا از این قدرت حرفه‌ای بهره‌ی بیشتری ببرند. وی گفت: «نماینده بودن یک معنایی دارد یعنی ما به شما اعتماد داریم و شما می‌توانید از طرف ما آثار را انتخاب کنید و داور بفرستید. اما ما گاهی نشان داده‌ایم نماینده‌ی خوبی نیستیم، اما وقتی هم که خوب عمل کردیم جایزه برده‌ایم. سهم ایران این است: جایزه.»
مولف رمان «دلقک» ادامه داد: «برای اینکه نماینده‌ی خوبی باشیم باید چه کار کنیم؟ وظیفه‌ی ما این نیست که صرفاً آثاری را ارسال کنیم. باید از براتیسلاوا بخواهیم که نمایشگاه خود را به ایران بیاورد یا نمایشگاهی از آثار برنده‌ی اصلی خود در ایران بگذارد. باید اجازه بدهیم تصویرگرانی که نمی‌توانند به جشنواره سفر کنند یا قدرت خرید کاتالوگ و امکانات خرید آن را ندارند با این جشنواره آشنا شوند. وقتی نماینده‌ی جایی هستیم ما خوراک هنری به آنها می‌دهیم؛ پس باید از آن‌ها چیزی بگیریم و اتفاقی سه جانبه رخ بدهد. یا اگر فردی در براتیسلاوا موفق می‌شود باید روی او سرمایه‌گذاری کرد. می‌شود بعدها این افراد می‌توانند در جهت ارتقا هنر ما قدم بردارند.»
حدادی با اشاره به این‌که کانون بایستی نقش حمایتی خود را گسترش دهد سخنان خود را این‌طور پایان داد: «جا دارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت‌های خود را گسترش دهد و این البته معطوف به جشنواره‌ی براتیسلاوا نمی‌شود. مهم است کارهای ایرانی در شرق اروپا منتشر شود و کانون باید نیروی انسانی و هزینه‌ای را برای این امر در نظر بگیرد. ما وام‌دار بلوک شرق در تصویرگری هستیم اما در بازار آن‌ها کتابی نداریم یا اگر هم داریم کم است. به طور مثال همین جشنواره‌ی براتیسلاوا برای ما تنها یک دوسالانه است. چرا در بین این دو سال اتفاقی حرفه‌ای بین کانون و براتیسلاوا یا بین شورا و براتیسلاوا نمی‌افتد و راس دو سال چراغی روشن می‌شود؟ ما باید بتوانیم بازارهای آن‌ها را در دست بگیریم؛ حتی اگر بدانیم بازار آنجا از لحاظ سرمایه‌گذاری خوب نیستند اما این بازار همچنان جان دارد و جای ما در این بازار خالی است و کسی که می‌تواند قدم‌هایی را در این امر بردارد کانون است.»
قرار است این سمپوزیوم از 18 تا 19 شهریور در براتیسلاوا پایتخت کشور اسلواکی برگزار شود.

۰۸ شهريور ۱۳۹۶