مصطفی رحماندوست: والدین باید قصه‌گویی یاد بگیرند

 مصطفی رحماندوست: والدین باید قصه‌گویی یاد بگیرند مصطفی رحماندوست می‌گوید: والدین باید قصه‌گویی یاد بگیرند زیرا با استفاده از این فن، خواندن شعر و قصه برای کودکان یا جمع خانواده راحت و تاثیرگذارتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این شاعر کودکان و نوجوانان شامگاه پنجشنبه (ششم دی‌ماه) در جشن امضای کتاب نمایشگاه کتاب کاشان، با تاکید بر فراگیری فن داستان‌گویی، گفت: اگر می‌خواهیم فرزندان کتاب‌خوانی داشته باشیم باید کتاب بخریم و برای آن‌ها بخوانیم، چرا که ما انسان‌ها تمایل بیشتری برای شنیدن داریم.

او همچنین متذکر شد: طی تحقیقات صورت‌گرفته مشخص شده مطالعه بر روی جنین تاثیر دارد و این موضوع اهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی را نشان می‌دهد.

رحماندوست با بیان این‌که قصه‌خوانی برای کودکان موجب می‌شود تا آن‌ها کتاب‌خوان پرورش پیدا کنند، افزود: بیش از ۸۰ درصد شخصیت کودکان، پیش از دبستان شکل می‌گیرد و در صورتی که با داستان‌گویی به مطالعه علاقه‌مند شوند در بزرگسالی کتاب خواندن آن‌ها استمرار می‌یابد.

این شاعر کودکان با بیان این‌که خانواده‌های ایرانی برنامه‌ریزی مشخصی برای زندگی کودکان ندارند، بیان کرد: متاسفانه شیوه زندگی و رفتار ما در ایران مشکل دارد؛ والدین بیشتر سرگرم تلویزیون و موبایل هستند، در حالی که در کشورهای خارجی برای تمام ساعت‌های زندگی کودکان مانند خوردن، خوابیدن، فیلم دیدن و مطالعه برنامه‌ریزی می‌کنند.

مصطفی رحماندوست فرهنگ استفاده از فضای مجازی را بسیار بااهمیت دانست و گفت: اگر ما فرهنگ استفاده از فضای مجازی را در خود پرورش و سپس به فرزندان خود انتقال دهیم، تهدیدهای این محیط به حداقل می‌رسد.

او تصریح کرد: بسیاری از رسانه‌ها درباره تاثیرات منفی موبایل و تکنولوژی در میزان مطالعه ایرانی‌ها می‌پرسند، اما واقعیت این است در کشورهای خارجی که فیلترینگ نیست و وسایل پیشرفته در دسترس است، سطح مطالعه آن‌ها بالاتر از ایران است.

این شاعر کودکان تاکید کرد: اگر به شعر و قصه ضعیف توجه شود، آموزش و یادگیری اتفاق نمی‌افتد، در حالی‌که بهترین کار برای کمک به کودکان خواندن و قصه‌گویی آن‌هاست.

برنامه جشن و امضای کتاب و نشست  قصه‌گویی مصطفی رحماندوست  برای کودکان و نوجوانان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و موسسه فرهنگی نمایشگاه‌های کشور در دومین روز سومین نمایشگاه کتاب کاشان برگزار شد. 

۰۷ دى ۱۳۹۷