اخبار کتاب و نویسندگان به نقل از سایت ایبنا

اخبار کتاب و نویسندگان به نقل از سایت ایبنا به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات افق، کتاب «جوجه تیغی‌های پسرعمو» نوشته مجید راستی با تصویرگری عطیه بزرگ سهرابی را برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده‌است.
در پشت جلد این کتاب نوشته‌شده است: «جوجه‌تیغی‌های پسر عمو با یک بغل تیغ راه افتادند. آنها دور تپه خاکی می‌چرخیدند اما به هم نمی‌رسیدند. آن‌قدر چرخیدند که خسته شدند. این جوجه تیغی گفت: «نکند پسرعموی من گم شده باشد؟» آن جوجه تیغی گفت: «نکند پسرعموی من گم شده باشد؟»
در بخشی از این کتاب نیز می‌خوانیم: «شب شد و تصمیم گرفتند. کنار یک تپه خاکی بخوابند. این جوجه تیغی به آن جوجه تیغی گفت: «خیلی وول می‌خوری، خوابم نمی‌برد.» آن جوجه تیغی به این جوجه تیغی گفت: «خیلی وول می‌خوری، خوابم نمی‌برد.» جوجه تیغی‌های پسرعمو خوابشان پرید، هر دو عصبانی شدند و به هم گفتند: «بیا بجنگیم.» آن وقت یکی رفت آن طرف تپه خاکی. یکی هم ماند این طرف تپه خاکی...»
واحد کودک و نوجوان انتشارات افق، کتاب «جوجه تیغی‌های پسرعمو» را در قالب 20 صفحه با شمارگان سه‌هزار نسخه و قیمت 50 هزار ریال منتشر کرده است.
.
مهدی رجبی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: در حال حاضر مشغول نوشتن مجموعه «نامه‌های نیلی» برای کودکان هستم. این مجموعه با الگوگیری از مجموعه «نامه‌های فیلیکس» که چندی پیش از سوی نشر زعفران منتشر‌شده بود، نوشته‌شده است و به معرفی شهرهای مختلف ایران، مناطق تاریخی، پوشش گیاهی، پوشش جانوری، فرهنگ، آداب‌ورسوم و پوشش مردم در مناطق مختلف می‌پردازد.
این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: در‌واقع هرجلد از این مجموعه شامل دو بخش است. بخش اول نامه‌هایی است که گربه‌ای به نام «نیلی» به صاحبش که پسر کوچکی به نام «سورنا» است، می‌فرستد. بخش دوم نیز شامل زندگی خانوادگی سورنا است که با بخش اول ارتباط مستقیم دارد. مرحله نگارش نخستین جلد این مجموعه را به‌پایان رسانده و به انتشارات زعفران تحویل داده‌ام و در حال حاضر در مرحله تصویرگری است.
وی در ادامه به سایر آثارش اشاره کرد و گفت: کتاب تصویری هم در ژانر وحشت با عنوان «وسط راهروی تاریکی» برای کودکان و نوجوانان نوشته‌ام که توسط غزاله بیگدل‌لو تصویرگری شده است و به‌زودی از سوی نشر هوپا منتشر می‌شود.
رجبی درباره تجدید چاپ آثارش نیز بیان کرد: رمان نوجوان «لولو شب‌ها گریه می‌کند» نیز اثر دیگری از من است که چندی پیش از سوی نشر چکه منتشرشده بود. این کتاب در حال حاضر با طرح جلد جدید و در قطع جدید تجدید چاپ‌شده است. همچنین کتاب «کنسرو غول» نیز تا پایان امسال با طرح جلد جدید چاپ سوم خود را تجربه می‌کند. این کتاب در سال 2015 به‌عنوان کتاب برگزیده کتابخانه مونیخ معرفی شد.
مهدی رجبی، نویسنده کودک‌و‌نوجوان، در سال 1359 در خمین متولد شد. وی در دارای مدرک لیسانس فیلم‌سازی و فوق‌لیسانس ادبیات نمایشی است. تابه‌حال 15 اثر از وی در حوزه کودک و بزرگسال منتشرشده است. از آن‌جمله می‌توان به «فراموشان این زمستان»، «معمای دیوانه‌ کله‌آبی»، «یوناتارا گم‌ شده»، «گریه نکنید مثل ابر باهار»، «خاطرات چوپان چاق»، «لولو شب‌ها گریه می‌کند»، «کنسرو غول» و «کابوس اسب» اشاره کرد.
.
حسین تولایی، شاعر حوزه کودک و نوجوان از تولید تعدادی اثر جدید برای بچه‌ها خبر داد و گفت: تعدادی کتاب شعر برای کودکان و نوجوانان در دست چاپ دارم که امیدوارم تا برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
وی ادامه داد: دو عنوان از این کتاب‌ها که به‌زودی از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر می‌شود «بفرما کرم تازه» و «قهرهای خوشمزه» نام دارند که هرکدام از آنها دارای 6 شعر در قالب آزاد و منثور است. اثر دیگر من «حرف آبی آخر» نام دارد که مجموعه شعر سپید است و به‌زودی از سوی انتشارات سروش برای نوجوانان منتشر می‌شود. این کتاب شامل 20 شعر در قالب سپید با موضوعات متنوع مانند خودکار آبی و سایه‌ها است و به‌طور کلی محیط پیرامون زندگی نوجوانان را به تصویر می‌کشد.
تولایی درباره دیگر آثارش نیز توضیح داد: مجموعه شعر دیگری هم با عنوان «احتیاط کنید، پرنده‌ها پای سفره صبحانه‌اند» دارم که به‌زودی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی برای نوجوانان منتشر می‌شود. این کتاب شامل 24 شعر کوتاه برای نوجوانان است که در قالب شعر سپید سروده شده و غالب موضوعات آن عاشقانه یا درباره محیط پیرامون است.
این شاعر حوزه کودک و نوجوان گفت: کتاب دیگری هم درباره محیط‌زیست دارم که به‌زودی از سوی انتشارات فنی ایران با عنوان «زبان‌درازی زباله‌ها» منتشر می‌شود. این کتاب که کاندیدای جایزه سپیدار هم شده بود، شامل 10 شعر در قالب منثور و آزاد است که درباره زباله‌ها و قطع کردن درختان سروده شده است.
حسین تولایی از شاعران حوزه کودک و نوجوان، تابه‌حال آثار زیادی را برای بچه‌ها سروده است. ازجمله آثار وی می‌توان به «پشت‌ صحنه دلم»، «شماره تلفن پرندگان»، «ساندویچ قطار» و «دمپایی خورشید» اشاره کرد.
.
کتاب «چه کسی آقای صورتی را می‌شناسد؟» نوشته مژگان کلهر با تصویرگری رضا دالوند را برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده است. این کتاب برنده پلاک طلایی دوسالانه تصویرگری قلم طلایی (بلگراد-2013)، برنده جایزه تشویقی دوسالانه بین‌المللی تصویرگری (کره جنوبی-2015)، نامزد بهترین کتاب آسیایی از شورای ملی کتاب (سنگاپور-2013) و نامزد دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا (اسلواکی-2015) شده است.
در بخشی از پشت جلد این کتاب نوشته‌شده است: «پشت پنجره بودم که یک دفعه چیز عجیبی دیدم. یک مرد صورتی! دویدم بیرون. اما توی کوچه فقط آقای میوه‌فروش و خانم خانه‌دار بودند و یک عالمه رد‌پای صورتی!»
در بخشی از این کتاب نیز می‌خوانیم: «سر چهارراه آقای پلیس داشت سوت می‌زد و ماشین‌ها را راهنمایی می‌کرد. پرسیدم: «شما آقای صورتی را می‌شناسید؟ همان که لباس صورتی پوشیده بود.» پلیس محکم توی سوتش فوت کرد و گفت: «نه!»
یکهو چشمم افتاد به یک ماشین صورتی صورتی. حتی چرخ‌هایش هم صورتی بودند.
داد زدم: «شاید ماشین صورتی مال آقای صورتی باشد.»
آقای پلیس پرید تو ماشین پلیس و ماشین صورتی را تعقیب کرد...»
واحد کودک و نوجوان انتشارات افق، کتاب «چه کسی آقای صورتی را می‌شناسد؟» را در قالب 24 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه و قیمت 50 هزار ریال منتشر کرده است.

۱۴ بهمن ۱۳۹۴