فریبا بروفر همان کودکی که خاطراتش به تجربه کردنها آتش زدنها خلاصه می شود.

فریبا بروفر همان کودکی که خاطراتش به تجربه کردنها آتش زدنها خلاصه می شود.

فریبا بروفر
متولد تهران. 53
دیپلم مجسمه سازی از هنرستان هنرهای زیبا
لیسانس گرافیک از دانشگاه الزهرا
فوق لیسانس تصویر سازی از دانشگاه هنر تهران
هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه آزاد مشهد به مدت چهار سال
همکاری با حیطه نشر و مطبوعات از سال 80 تا کنون


1.آثار تصویرسازی شما بسیار لطیف و کاراکتر ها همگی مهربان هستند اما دربین تمام این لطافت ها ومهربانی ها رنگ های تیره هم به چشم می خورند آیا استفاده شما از رنگ های تیره دلیل خاصی دارد ؟
بیشترین استفاده از تیرگی در کارهای من در مجموعه سری کتابهای تنهایی است که در این تصاویر اسیر شدن انسان در زمین مد نظرم بوده است. در کارهای دیگرم  دلیل خاصی ندارم... البته فکر می کنم به دلیل تکنیک جدید ی که با نخ و کاموا شروع کرده ام  رنگ های بیشتری به زندگیم وارد شده است.


2.چگونه می شود که یک تصویرگر هم عکاسی کند هم مجسمه بسازد و هم مدیر هنری روزنامه باشد ؟
شاید دلیل اصلی آن  علاقه ایست که به یادگرفتن  و تجربه کردن داشته و دارم.همیشه دوست داشته ام آزمایشگاهی بزرگ داشته باشم . تمام خاطرات کودکی من به تجربه کردنها آتش زدنها ترکیب مواد مختلف با هم خلاصه می شود. جراتم در تجربه کردن زیاد هست  که البته خیلی از مواقع به ضررم شده است.


3.در تمام سالهایی که شما به تدریس تصویرسازی مشغول بودید بزرگترین مشکلی که باعث می شود به هنر تصویرسازی و پیشرفت آن لطمه وارد کند از نظر شما چیست ؟
حذف شدن تدریجی کتاب از سبد خرید خانواده ها و دور شدن مردم عادی از فرهنگ و هنر... چیزی که هنر احتیاج دارد دیده شدن و تاثیر گذاری آن بر اجتماع است .این قهر اجتماعی با کتاب ...


4.چندی پیش شما در جشنواره ی نوروزی بهارستان با دو اثر شرکت کردید که یکی از آنها تخم مرغ بود و یکی دیگر حجم هنر شهری بود . نظر شما در مورد این جشنواره چیست و این جشنواره های اینچنینی چقدر می تواند به هنر تصویرسازی کمک کند ؟
مسلما  در این جشنواره هنرمندان آثار ماندگاربهتری را میتوانستند خلق کنند که به دلایل محدودیت زمانی میسر نشد. بیشترین کمک این جشنواره  به هنر تصویرگری نشان دادن هنر به مردم معمولیست که هیچ زمان شوق بردن یک تصویر خوب رو به خانه هایشان ندارند اما الزام پر کردن یخچال رو به صورت هفتگی و عادت دارند . در اکثر خانه ها یخچال "ساید بای ساید "وجود دارد اما کتابخانه های شخصی  تدریجا حذف شده اند. هیچ زمان  تجربه لذت بصری را نداشته اند .وقتی مردم  از زیبایی استقبال کنند یعنی تکلیف کار هنری درست انجام شده.


5.شما در ارائه ی تخم مرغ نوروزی و حجم شهری از چه تکنیکی استفاده کردید ؟ آیا نام خاصی دارد ؟ و از این دو اثر شما برای زیباسازی کدام مناطق تهران استفاده شد ؟
من علاقه داشتم از انواع پارچه استفاده کنم. تجربه ایست که حدودا سه ساله دارم انجام می دهم. در مورد هر دو پروژه از این متریال استفاده کردم . اما چون اولین تجربه حجم  شهری در این اندازه(250 در750 cm) را داشتم خیلی به ایده آل کاری نزدیک نشدم.کار حجمم(سیمرغ) روبروی پارک ساعی نصب شده .در مورد حجم تخم مرغ استقبال مردم از کارم عالی بود. این کار در ورودی پارک ملت قرار گرفته. به تکنیک شخصی خودم(تاپستری) نزدیک تر است.


6.آیا برای tapestry weaving شما الگویی داشتید ؟
نه اما مسلما با مطالعه از نمونه کارها الهام گرفته ام. به نظر من خلاقیت در کار تاپستری اصلا محدودیت نداره. وقتی شروع به کار می کنی همه چیز با هم پیش میرود. ذهنت با دستت هماهنگ می شود و میبینی مثلا تصویر گر شدی یا به سمت مجسمه پیش می ری  یا حتی داری یکجور نقاشی می کنی...


7.آیا هنرمند دیگری را در ایران میشناسید که با tapestry weaving  پروژه ایی را انجام داده باشد ؟ و هنرمندان بین المللی چطور ؟ لطفا نام ببرید.
بله  خانم ندا درزی و حمید شریفیان در ایران کارهای خوبی ارائه داده اند.
در سطح بین المللی  Jagoda Buic | Magdalena Abakanowicz |  sheila-hicks  |  el anatsui  که به نظرم fiber artist هایی هستند که مجسمه های خوبی خلق می کنند.در واقع از این تکنیک برای ساخت مجسمه استفاده می کنند.


8.آیا از این بافت ها و گره ها و نخ ها می شود در تصویرسازی کتاب استفاده کرد ؟ و به نظر شما برای کدام گروه سنی جذاب تر خواهد بود ؟
تمامی تکنیک ها بهانه اند . این هنرمنده که باید توانایی تعریف  تکنیکش را به منظورنشان دادن مفهومی درست انجام بده.


9.توصیه شما برای تصویرگرانی که علاقمند به یادگیری این تکنیک هستند چیست ؟ چه شرایطی لازم است ؟
شرایط ویژه خاصی نداره. من برای شروع با چند تا گلوگله کاموا و یک چارچوب شروع کردم. خیلی هنر پیچیده ای نیست بیشتر خلاقیت شخصی مهمه  برای اینکه از فشردگی گره ها بتونه برنامه ریزی فرمی داشته باشی و البته حساسیت و آلرژی به انواع نخ نداشته باشی.


10.مراحل کارتان از ابتدا و قبل از بافته شدن و گره خوردن و تبدیل به اثر هنری شدن به چه ترتیب است ؟
راستش در کارهای اولیه (چهره ها) که نمونه هاش را به شما نیز ارائه داده ام  بیشتر جذب نشان دادن تکنیک بوده ام. یعنی ایده ها ی کلی توی ذهنم تصویر شده و با یک اتود اولیه شروع به بافت کرده ام. همیشه با اتود دقیق و پیچیده به بیراهه رفته ام. در حین کار تصمیم های بهتری می شود گرفت. قبل کار کلیت چیزی که قراره بافته بشه توی ذهنم ساخته شده و جور کردن رنگها برام اهمیت داره..اما الان روی پروژه ی خاصی کار می کنم  که مسلما تحقیقات اولیه و مطالعه ، ابتدایی ترین مرحله  آن است.


11.این تکنیک همان هنر قالیبافی خودمان نیست ؟ آیا این دو هنر با هم فرق دارند ؟
نه نیست. گره های فرش تفاوت داره و قالیبافی سنتی ما طبق یک نقشه از قبل تعیین شده بافته میشود. در مورد تاپستری نقش، حرف اول رو به صورت محض نمی زنه و بافت بصری و تلفیق متریاله که اهمیت پیدا می کنه. تلفیق متریالی غیر از نخ هم کاملا مجازه.مثلا خانم ثمری کاری دارند که با شلنگ های نوری انجام شده.


12.بازار کار برای کسانی مثل شما که در حال حاضر در این حرفه فعالیت می کنید از نظر مالی رضایت بخش است ؟
اولین حضور نمایشگاهی کارهای تاپستریم  درجشنواره هنرهای تجسمی فجر 94 بود که  در همون روزهای اول اثرم  فروش رفت.اقدام جدی برای فروش آثارم تا کنون نداشته ام . دوستانی هم که می شناسم درآمد مشخصی از این کار ندارند.


13.از تکنیک tapestry weaving برای تولید چه چیزهایی می توان استفاده کرد ؟
مسلما با این تکنیک نمی شه غذا پخت اما در  اکثر هنرها حتی"هنر مد" هم حضور دارد ... دقیقا مثل اینه که بگویید با "عناصر بصری - بافتtexture " چه آثاری می شه خلق کرد اونوقت می گویم در تمامی رشته های تجسمی میتوان گسترشش داد.


14.لطفا چند مورد از تبلیغات و پروژه و یا نمایشگاه هایی که توسط شما با این تکنیک ارائه شده است را نام ببرید .
پروژه های اولم مربوط به چهره پادشاهان ایرانی است.آخرین کارم شرکت در تخم مرغ های بهاری تهران به  همت زیباسازی شهرداری تهران است .در پروژه ها و سفارشات گرافیکی که معمولا به صورت معمول دارم هنوز نتوانستم این تکنیک  را وارد کنم اما خوب امیدوارم بتوانم راه حلی برایش پیدا کنم.


15.و سخن آخر ؟ از اینکه کارهای بافتم برایتان جذاب بود خوشحالم...

Instagram: f.boroufar

طرح مصاحبه از لیدا معتمد

تمامی تصاویر و مطالب مصاحبه با اجازه فریبا بروفر در سایت دنیای عجیب قرار داده شده است.

برای بزرگ تر دیدن تصاویر لطفا بر روی هر کدام کلیک کنید.




آدرس وب سایتF.boroufar@gmail.com