علیرضا اسدی متضرعی : کار تصویر گری را از نشریه کیهان بچه ها در سال 1379 شروع کردم

علیرضا اسدی متضرعی : کار تصویر گری را از نشریه کیهان بچه ها در سال 1379 شروع کردم علیرضا اسدی متضرعی / متولد 1358 از لاهیجان / 

فارغ التحصیل از هنرستان صدا وسیما در رشته هنر های تجسمی در سال 1376 /

فارغ التحصیل از دانشگاه تهران در رشته کارشناسی ارتباط تصویری سال 1382 /

کار تصویر گری را از نشریه کیهان بچه ها در سال 1379 شروع کردم
تا کنون با نشریات کیهان بچه ها،رشد،سروش کودکان،پوپک،قلک،همشهری بچه ها
چشمه،چکه،سوره مهرو با فرزندان همکاری داشته ام .
کار طراحی کاراکتر و فضاسازی برای انیمیشن را از سال 1384 و با تیزرهای
نوروزی در شرکت رای آوین شروع کردم.
کار طراحی برای اپلیکیشن و بازی های کامپیوتری را از سال 1389 با شرکت
رویاگران نرم افزار شروع کردم و تا کنون این همکاری ادامه دارد.
.
1.تصویرسازی برای اپلیکیشن ها و بازی های اندرویدی آسان تر است یا تصویرسازی برای شعر وداستان ؟
به نظرمن تصویرگری برای اپلیکیشن و بازی کمی پیچیده تر است نه سخت تر چون که مقداری دست و بال
تصویرگر برای کشیدن تصاویر بسته است.


2.آیا برای تصویرسازی بازی های کامپیوتری تصویرگر قواعد خاصی را باید بداند و رعایت کند ؟
مهمترین مساله ای که تصویرگر در تصویرسازی بازی های کامپیوتری باید بداند این است که وارد تیم می شود
و باید قوائد کار گروهی را بداند.یعنی آمادگی مواجه شدن با نظرات بقیه اعضای تیم سازنده را داشته باشد در بسیاری اوقات هم خروجی کار شاید تصویرگر را راضی نکند چون که افراد مختلف در نتیجه کار دخیل هستند، پس بهتر است قبل از شروع کار ببیند که آیا می تواند با بقیه اعضای گروه تعامل برقرار کند یا خیر . ورود من به این بازار با پیشنهاد به کار دوستان قدیمم بوده وبه خاطر شناخت قبلی که نسبت به آن ها داشتم ، از خروجی کارها نسبتا راضی بوده ام.


3.آیا کتاب های تصویری دیچیتال و اپلیکیشن های آموزشی می توانند جای کتاب را برای کودکان و نوجوانان پر کنند؟
به نظر من این اتفاقیست که متاسفانه افتاده و این به خاطر استفاده بی رویه والدین از فضای مجازی و موبایل و تبلت
است و کودکان هم دنباله رو والدین هستند . به این خاطر میگم متاسفانه که تصویر گران حرفه ای و صاحب سبک  وارد این بازار نشده اند و بازار را به اپلیکیشن های ضعیف و تصویرگران ناشی سپرده اند.در زمینه کتاب های تصویری هم من توی بازار کتاب های تصویری که تولید داخل باشند ندیده ام چند محصولی که دیدم از داستان های دیزنی بوده.


4.لطفا نام چند نمونه از اپلیکیشن ها و بازی های اندرویدی را که برایشان تصویرسازی کردید بگویید ؟
اپلیکیشن آموزشی ( قطار شادی ) که برای آموزش اعداد پرورش هوش کودکان طراحی شده.
اپلیکیشن آموزشی ( مدرسه شادی ) که بر پایه دروس کلاس اول ابتدایی طراحی شده و سعی میکنه در غالب بازی دروس فارسی ، ریاضی و علوم را به بچه ها بیاموزد.
اپلیکیشن ( بازی رنگ ها ) که به واسطه بازی های ساده سعی میکنه که رنگ ها را به خردسالان بیاموزد.
اپلیکیشن ( آکادمی موسیقی ) که شامل ساز های مختلف ایرانی و غربی میشود و برای کودکان طراحی شده تا با سازهای مختلف ، صداهای آن ها و تاریخچه آن ها یک آشنایی مختصری پیدا بکنند.
اپلیکیشن ( باغ حیوانات ) که در غالب بازی های ساده سعی میکنه که حیوانات مختلف را به خردسالان معرفی کنه و این که کجا زندگی میکنند و چی میخورند.
بازی ( جورینو ) که یک بازی جورچین هست و برای موبایل و تبلت طراحی شده و بازیکن باید دکمه های همرنگ را در راستای همدیگر قرار بده . این بازی مراحل مختلف و جذابی دارد .
بازی ( گوسفندان بازیگوش ) که برای کامپیوتر طراحی شده و یک مزرعه در اختیار بازیکن قرار میگیره که میتونه اون را ارتقا بده و ساختمان های جدید به دست بیارد و تعداد گوسفندانش را بیشتر بکند.
بازی ( آرمان شهر ) که یک بازی استراژِی بود و شامل تمدن های مختلف میشد که بازیکنان به صورت آن لاین اون را بازی میکردتد که متاسفانه در حال حاضر این بازی در دسترس نیست.
بازی ( باغ وحش من ) که یک باغ وحش در اختیار کاربر قرار میده و با گذشت زمان کاربر میتونه باغ وحش خودش را ارتقا بده و حیوانات کمیاب و گاهی اوقات عجیب و غریب به دست بیاره . این بازی مراحل پایانی تکمیل خودش را طی میکند.
بازی ( مار و پله مدرن ) ، این بازی برای موبایل طراحی شده .همون مار و پله کلاسیک است ولی کاربر به صورت آن لاین هم میتونه با دوستان خودش بازی کند.


5.چگونه یک تصویرگر می تواند وارد بازار کار برای اپلیکیشن های اندرویدی بشود ؟
من به واسطه دوستان برنامه نویسی که داشتم وارد این بازار شدم ولی اگر کسی علاقه دارد که وارد این بازار بشود به نظر من باید اول کارش رو به شرکت هایی که کار بازی سازی انجام میدن معرفی کنه و این کار از طریق تماس با این شرکت ها امکان پذیر هست .

6.شما در زمینه تصویرسازی برای انیمیشن هم تجربیاتی دارید . آیا هر تصویرگر با هر تکنیکی می تواند وارد دنیای انیمیشن بشود ؟
قطعا ، برای هر سبک تصویری مخاطب وجود دارد.پس هر تصویرگری با هر تکنیکی میتونه وارد دنیای انیمیشن بشود فقط انیمیشن هم یک کار گروهی است پس سبک تصویری تصویرگر باید با سبک کاری گروه همراه باشد.

7.آیا انیماتور همان تصویرگر است ؟ این دو با هم فرق دارند ؟
در بیشتر مواقع خیر ولی تصویرگرانی هستند که توانایی انیمه کردن را هم دارند.راجع به سوال دوم هم بله با هم متفاوت هستند.انیماتور ها باید توان تجسمی بالایی داشته باشند که همه تصویر گران این توان را ندارند و وارد شدن به این مقوله بسیار زمان بر و طاقت فرسا است.

8.بهترین کتابی که تا به حال تصویرسازی کردید کدام است و چرا برای شما بهترین بوده است ؟
کتاب ( زنگوله پا ) نوشته استاد احمد شاملو. این کتاب را برای نشر چشمه طراحی کردم و در مراحل پایانی نشر می باشد.برای من بهترین بوده چون به نویسنده علاقه زیادی دارم و نشر چشمه هم زمان کافی در اختیار من گذاشت تا روی کتاب اتود کنم به نتیجه برسم این اتفاقی هست که توی کار با اکثر ناشرین برای من به وقوع نپیوسته است.

9.موفق ترین انیمیشنی که تولید کردید را نام ببرید. آیا این انیمیشن در جایی به نمایش درآمده است ؟
بهتره بگیم موفق ترین انیمیشنی که من در اون مشارکت داشتم ، انیمیشن های ( عروسک گمشده ) و ( ناصر الدین  شاه ) است . بله در چندین جشنواره ایرانی و خارجی به نمایش درآمده اند.

10.تصویرگر مورد علاقه شما کیست و چرا ؟
من در روز تصاویر تصویرگران مختلف و زیادی را دنبال میکنم و این اعتقاد را دارم که یک تصویرگر از تصاویری که در نگاه اول حتی ضعیف به نظر می رسند میتونه درس های زیادی بگیره البته اگر کمی عمق نگاهمون را بیشتر بکنیم.اگر قرار باشه تصویرگری را نام ببرم ازLisk Feng  به خاطر تکنیک قدرتمندانه و نوع استفاده از رنگش و Daniel Miyares  به خاطر قدرتش در استفاده از آب مرکب و سادگی تصاویرش نام میبرم.

11.نظر شما در مورد کتاب هایی که در حال حاضر برای کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است چیست ؟ نقاط ضعف و نقاط قوت را بگویید.
سوالتون به نظرم خیلی کلی میاد من هم به طور کلی میگم که در چند سال گذشته به خاطر وضعیت تحریم و قیمت بالای کاغذ و هزینه بالای چاپ ، ناشرین چندان تمایلی به چاپ کتاب های جدید نداشتند و فقط به تجدید چاپ کتاب های گذشته اون هم در تیراژ پایین می پرداختند ولی الان حس میکنم که بازار نشر یک حرکتی را شروع کرده که کتاب های متنوعی توی بازار دیده میشه . نقطه ضعف بازار کتاب هم به نظر من تمایل بسیار زیاد ناشرین به آثار ترجمه است.

12.برای تصویرگرانی که می خواهند انیمیشن تولید کنند چه پیشنهادی دارید ؟ چه مراحلی را باید طی کنند ؟
همون طور که توی سوالات قبلی گفتم انیمیشن یک کار پر هزینه و طاقت فرسا است و به واسطه دوستانم که در کار انیمیشن هستند میگم که چندان کار سود آوری نیست پس من توصیه ای نمیکنم که کسی وارد این کار بشود.اگر کسی واقعا عاشق این کار هست توصیه میکنم که با شرکت هایی که تولید انیمیشن دارند تماس بگیرند و نمونه کارهاشون را و یا اگر ایده ای دارند ارائه بدهند.

13.آیا برای کتاب هایی که تا به حال از آثار شما به چاپ رسیده است جوایز بین المللی و یا داخلی کسب کرده اید ؟
خیر تا به حال در هیچ جشنواره یا نمایشگاهی شرکت نکرده ام . به طور کلی کتاب هایی که تصویر گری کردم در این سال ها کمتر از بیست جلد بوده اند.

14.شما برای بازی های اندرویدی تصویرسازی کردید . آیا خودتان هم علاقمند به این بازی ها هستید ؟
گاهی اوقات فر آیند تولید بازی آن قدر طولانی و طاقت فرسا میشود که بعد از اتمام بازی اغلب چشم دیدنشون را ندارم.به طور کلی اگر بگویم من به تصویر سازی برای بازی و اپلیکیشن به عنوان یک شغل در آمد زا نگاه میکنم نه به عنوان عشق و علاقه.من شخصا تصویرگری کتاب را ترجیح میدهم.

15.گام بعدی در جهت خلق ایده های نو برای تصویرگران به جز کتاب و مجلات و روزنامه ها و انیمیشن و اپلیکیشن ها چه چیزی می تواند باشد ؟ اگر ایده ایی دارید بگویید .
کتاب های تصویری دیجیتال به نظر من جای کار بسیار زیادی دارند ولی متاسفانه توی ایران زیاد ندیدم که توجهی بهشون بشه.به نظر من اگر تصویرگران حرفه ای وارد این بازار بشوند رونق خوبی در آینده پیدا خواهند کرد.

16.و سخن آخر ؟
حرف دیگه ای ندارم فقط میخواستم تشکر کنم از شما که این فرصت را به من دادید.


ایمیل علیرضا اسدی متضرعی : alireza_asadi229@yahoo.com

اینستاگرام علیرضا اسدی متضرعی : alirezaasadi.artworks

طرح مصاحبه از لیدا معتمد / یکشنبه,۱۰ مرداد ۱۳۹۵

تمامی تصاویر و مطالب مصاحبه با اجازه علیرضا اسدی متضرعی در سایت دنیای عجیب قرار داده شده است.

برای بزرگ تر دیدن تصاویر لطفا بر روی هر کدام کلیک کنید.
آدرس وب سایتalireza_asadi229@yahoo.com