مریم خلیل زاده برنده ی تندیس سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران

مریم خلیل زاده برنده ی تندیس سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران

مریم خلیل زاده ..... اسمی که این روزها به شدت در فضای مجازی شنیده شد . می شود و خواهد شد . هنرمند توانایی که مدت هاست او را میشناسم و با دنیای انیمیشن های او آشنا هستم ... به تازگی برنده تندیس سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش متحرک سازی در آثار پویانمایی شد و من را غرق در شادمانی کرد ... به همین مناسبت ضمن تبریک مجدد به او گفتگویی با او انجام داده ام که با هم می خوانیم :

مریم خلیل زاده
کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشکده ی سینما تئاتر  و کارشناسی گرافیک از دانشگاه هنر تهران
نویسنده ، طراح ،  کارگردان  و انیماتور فیلم های :
چیزی مثل  ( 1385) ، عکس  (1387)، زنی زیر یخ ها آواز می خواند (1390)،  کبوتر سفید

کنار آینه (1391)،  مثل یک پروانه روی یک قلب  (1395)



اولین تجربه شما در دنیای انیمیشن به چه شکل آغاز شد ؟

اولین تجربه ی انیمیشن من ، به صورت حرفه ای  فیلم انیمیشن ِ  " چیزی مثل "  به عنوان ِ  پایان نامه ی   کارشناسی ارشد دانشگاه بود  و به دلیل اینکه من به غیر از آموخته های دانشگاه  ، مدتی  به صورت حرفه ای در یک شرکتِ  انیمیشن به عنوان انیماتور و طراح بک گراند  کار کرده بودم  ،  تا حدودی با ساخت انیمیشن ِ حرفه ای در آنجا آشنا  بودم و وقتی  اولین کارم را ساختم  در همان سال در جشنواره ها  مورد توجه قرار گرفت ،  اما شاید  اولین تجربه ی انیمیشن من به خیلی قبل تر از ورود به دانشگاه  بر گردد ، زمانی که هنوز هیچ تجربه ا ی  در کار هنری نداشتم ،  در دوران  بعد از دبیرستان ، در کلاس های انیمیشنِ آقای هرمز حقیقی که در موسسسه صبا برگزار می شد ،  برای اولین بار با تکنیک های ساختِ انیمیشن آشنا شدم و اولین بار انیمیشن را از ایشان یاد گرفتم .

آیا کسی که انیمیشن می سازد و کارگردانی می کند لزوما باید یک تصویرگر باشد ؟

نه این طور نیست ، ممکن است در کارهای انیمیشنِ  کوتاه  و هنری یک کارگردان ،  تصویرساز هم باشد و  سبکِ  شخصی خودش را برای تمام فیلم هایش داشته باشد و از نظر تصویری تمام ِ  کارهایش با همان سبکِ  تصویرسازیش  شناخته شود      ( که من این طور کار می کنم )  و یا  اینطور نباشد و یک کارگردان با یک گروه  کار کند و تصویرساز،  جزئی از عوامل فیلم باشد  ، بیشتر انیمیشن یک کار گروهی است و هر کس براساس ِ توانایی های خود بخشی از کار را انجام می دهد ، در انیمیشن های  بلند که به صورت تیمی ساخته می شوند  ،  تخصص ها بین اعضای گروه تقسیم می شود و  وقتی پشت صحنه   و مراحل ِ ساخت فیلم ها  را  می بینیم متوجه می شویم که   برای رسیدن به کانسپت و فضای تصویری و گرافیک ِ کار   از تصویر سازهای معروف هم استفاده می کنند و طی مراحلی از طرح های اولیه ی   کانسپت  که ممکن است چند تصویر ساز کار کرده باشند به سبک بصری فیلم می رسند و حتی در مرحله های بعد طراح ِ رنگ وارد می شود و  رنگِ  کلی فیلم را طراحی می کند  وطراحِ  بک گراند فضاها را نقاشی می کند .

شما نویسندگی را به صورت آکادمیک فراگرفتید ؟

خیر ،  من علاقه ی  زیادی به قصه  دارم و براساس علاقه مندی و تجربه ،  قصه ی  فیلم های خودم را  می نویسم ، البته برای این کار  باید ،  اصول فیلمنامه نویسی ِ  انیمیشن را بدانیم  که ما  در دانشگاه واحد هایی برای آن  داشتیم ، اما اگر  در زندگی بیشتر وقت داشته باشم خیلی دوست دارم داستان هایی برای کودکان بنویسم .


آیا فضاها و کاراکترهای تصویرسازی های شما شبیهه فضاها و کاراکترهای انیمیشن هایتان می باشد ؟

بله ، هیچ فرقی بین تصویر سازی و انیمیشن های  یک طراح  وجود ندارد ، یک طراح بعد از مدتی کارکردن سبک شخصیِ  خود را پیدا می کند و در هر اثری از او  ، چه انیمیشن و چه کتاب ، این سبک  نمود پیدا می کند 

کدامیک از انیمیشن های شما برگزیده جوایز بین المللی شده اند ؟

انیمیشن های من در جشنواره های بین المللی زیادی نمایش داده شده اند ، اما در جشنواره های داخلی جایزه گرفته اند،  جشنواره ی قیلم کوتاه  تهران ، جشنواره ی کودک و نوجوان اصفهان ، جشنواره ی زنان ( پروین اعتصامی) ، جشنواره ی پویانمایی تهران ، جشنوار ه ی ملی جوان و ..


داستان هایی که برای ساخت انیمیشن های خود می نویسید اغلب دارای چه فضا و موضوعاتی است ؟

من تا به حال   انیمیشن های سفارشی  با موضوعات  خاص کارنکرده ام ، داستان های انیمیشن هایم  بیشتر  به علاقه های شخصی و حس و حالِ  زمانی که آنها  را نوشته ام  برمی گردد ،
توجه به جزئیات و چیزهایی که در دنیای اطرافمان وجود دارند و خیلی از آدم ها در شتاب ِ روزمره ی  زندگی  آنها را نمی بینند ، بسیار مهم است ،  همیشه در  اتفاق های روزمره  ،  موضوعات ، خبر ها و مقاله ها ، رفتارها و حرف های ساده ی مردم و  یا گاهی تنها یک عکس  و  یا در میان  کلمه های یک داستانی که می خوانم   ایده ها  شکل می گیرند و وقتی دنبال  ِ ایده ای  برای کار جدیدم  می گردم ، به ذهنم میرسند و یا می دانم آنها را جایی یادداشت کرده ام  ، ایده ها از همین جا  آغاز می شوند ، اگر کمی آرام تر راه برویم و با دقت تر،  به احساس ها ،  رفتار و حرف های آدم ها و اشیا ء و طبیعت نگاه کنیم .


اولین بار چگونه برای ساخت انیمیشن خود اسپانسر پیدا کردید ؟

ساخت ِ انیمیشن ، اولین بار برای کسی که هنوز کارش دیده نشده  ، خیلی سخت است ، چون مراکزِ  محدودی در ساختِ  انیمیشن به یک کارگردان کمک می کنند و بیشتر براساس ارتباط و آشنایی و شناخت  می باشد ،  در اینجا مرکز گسترش سینمای مستند  تجربی ،  کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ، حوزه هنری ، مرکز صبا و  سینمای جوان و ..  مراکز دولتی هستند که  از  فیلمسازانی  که می خواهند کار هنری و کوتاه  بسازند  حمایت  می کنند ،  شرکت های خصوصی برای تولید انیمیشن های هنری خیلی کم پیدا می شوند و ممکن است شرکت های تبلیغاتی و موسسسه ها  برای تبلیغ محصول ِ  خود انیمیشن سفارش بدهند که بیشتر در حیطه موشن گرافیک و  انیمیشن های تبلیغاتی است  ،  همانطور که گفتم اولین کارِ  من ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاهم بود و  با هزینه ی  شخصی و دانشجویی ساخته شده بود و  به دلیل اینکه این  فیلم در جشنواره ها مورد توجه قرار گرفت و جوایزی کسب کرد ، کارشناسانی که در  مرکز گسترش و بعدتر در کانون بودند ، طرح های انیمیشن من رو قبول کردند و تهیه کننده ی کارهای من شدند .

آیا از تمامی تکنیک های تصویرسازی میتوان برای ساخت یک انیمیشن استفاده کرد ؟

بله ، انیمیشن بسیار به تصویر سازی نزدیک است و  ازمجموعه ی  تصویرها و نقاشی ها  شکل می گیرد و همان تصویرها حرکت می کنند و جان می گیرند ،  بنابراین هر تصویر ی که بتوان حرکت داد  با هر تکنیکی می تواند  تصویرهای یک انیمیشن باشد .

از تجربیاتتان در زمینه تصویرسازی کتاب بگویید ؟

من به دلیل اینکه در این چند ساله ،  هر سال درگیرِ  ساختِ  یک انیمیشن بودم  و انیمیشن بسیار کار زمان گیری است،  کمتر به تصویرسازی کتاب پرداخته ام ، اما به دلیل ِ علاقه  ی  زیادی که  به تصویرسازی کتاب دارم ، در بین کارها و یا بعد از تمام شدن هر کار،  سعی می کنم تصویرسازی کتاب هم انجام بدهم  و تا به حال چند تصویرسازی کتاب و یا تصویرسازی مجله کودک کار کرده ام .

اگر کسی علاقمند به دیدن انیمیشن های شما باشد چگونه و کجا می توان آنها را تماشا کرد ؟ 

به دلیل اینکه انیمیشن ها همیشه تهیه کننده دارند و تا زمانِ  اکران فیلم ها در جشنواره ها،  اجازه انتشار آنها در اینترنت نیست ،   مدتی طول می کشد تا یک انیمیشن در اینترنت گذاشته شود  ، بله ، فیلم های قدیمی تر من را می توانید به آدرس ِ اینترنتی  که لینک آن را در انتها آورده ام ، تماشا کنید 

تا کنون اکران عمومی داشتید ؟

فیلم ها و انیمیشن های کوتاه  اکران گسترده ی عمومی ندارند و بیشتر در جشنواره ها و یا هفته های فیلم نمایش داده می شوند ، فیلم های من هم در جشنواره های داخلی وخارجی و گاهی نمایش های خاص و هفته های فیلم ،  در بین فیلم های دیگر اکران شده است .

تصویرسازی فضاها و کاراکترها ی فریم به فریم انیمیشن آسان تر است یا کارگردانی آن ؟  

نمی توان گفت کدام آسان تر است ، هر کدام یک بخش ِ تخصصی از  انیمیشن هستند که با هم یک کار  را شکل می دهند  ،   اما شاید از نظرِ  حجم کار و طولانی بودن زمان،  بتوان گفت مرحله فضاسازی و انیمیت از سخت ترین قسمت های ساخت انیمیشن است ،  اما لذت بخش ترین ، بخش  هم ا ست ، وقتی یک کار تمام می شود و شخصیت داستان راه می رود وحرکت می کند .

شما چند تصویرگر در ایران می شناسید که در کنار تصویرسازی انیمیشن هم می سازند ؟ لطفا نام ببرید.

 بیشتر کسانی که انیمیشن کار می کنند  گرافیک و تصویرسازیِ  کارِ خود را هم انجام می دهند و اغلب  تصویرساز هم هستند  مثل خانم راشین خیریه ، خانم فاطمه گودرزی ، خانم آزاده معزی ، آقای امیرهوشنگ  معین ، خانم ساره شفیع پور ، خانم نازنین سربندی ، خانم سعادت رحیم زاده ، خانم مریم کشکولی ، خانم لیدا فضلی  و..  گاهی کارگردان های انیمیشن از تصویرسازهای مطرح در کارشان استفاده می کنند

اگر مشکلات ساخت یک انیمیشن خوب را بخواهید در چند جمله خلاصه کنید چه می گویید ?

به غیر از مشکلات همیشگی  تصویبِ  طرح و فیلمنامه و شروع یک کار ، شاید مهمترین مشکل ِ ساخت یک انیمیشن ، طولانی
بودن پروسه ی تولید آن  باشد ، به دلیل اینکه یک انیمیشن فریم به فریم و به کندی تولید می شود ،  اما  وقتی یک کار تمام
می شود اگر به نتیجه ی دلخواه برسد ، تمام سختیِ  راهِ  ساختِ  آن فراموش می شود


و سخن آخر ؟

خیلی ممنون از سایت دنیای عجیب و مخصوصا خانم لیدا معتمد که زحمت بسیاری برای معرفی و شناخت هنرمندان می کشند  



Maryamkhalilzade_95@yahoo.com                                  ایمیل
www.maryamkhalilzade.com                                            سایت
https://www.behance.net/maryamkhal2b24
https://vimeo.com/maryamkhalilzadeh               لینک فیلم ها

طرح مصاحبه از لیدا معتمد /  سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵

تمامی تصاویر و مطالب مصاحبه با اجازه مریم خلیل زاده  در سایت دنیای عجیب قرار داده شده است.

برای بزرگ تر دیدن تصاویر لطفا بر روی هر کدام کلیک کنید.


آدرس وب سایتmaryamkhalilzade_95@yahoo.com