میثم شلویری هنرمندی که به چوب جانی تازه می دهد

میثم شلویری هنرمندی که به چوب جانی تازه می دهد

میثم شلویری را در اینستاگرام پیدا کردم . هنرمندی که با استفاده از چوب کاراکترهایی را خلق میکند که در هیچ قصه ایی تا به حال ندیده اید . عکس های او کاملا از فضای تصویرسازی برخوردار است و همین امر زیبایی هنرش را دو چندان کرده است . همه ی حیوانات و آدم هایش آنقدر زنده خلق شدند که ناخودآگاه در ذهن بیننده داستانی را شکل می دهند و هر کسی می تواند با آنها ارتباط برقرار کند که همین امر می تواند یکی از نقاط مثبت هنر او باشد . در اینجا این سوال ذهن من را به خودش مشغول کرد که آیا می شود از عکس هایی اینچنین با این کاراکترهای چوبی برای تصویرسازی کتاب کودک و نوجوان استفاده کرد ؟ با هم می خوانیم.

میثم شلویری به دنیای عجیب می گوید : آشنایی من با این حرفه برمیگرده به کارتن دهه شصت که از تلویزیون پخش میشد و داستان دو کودک بود به نام های آنت و لوسین که در کوهستانی زندگی می کردند و با مرد پیری دوست بودند که در جنگل زندگی می کرد و از چوب حیوانات کوچک می ساخت . من از همان سنین کودکی با رجوع کردن به ذهنم تصاویری از حیوانات می کشیدم که هرکسی می دید بسیار متعجب میشد به همین دلیل علاقه من به کنده کاری روی چوب از همان زمان آغاز شد .

من این حرفه را از هیچ استاد یا کلاسی به طور مستقیم یاد نگرفتم بلکه با تجربه و سوال کردن و مشاهده کردن به اینجا رسیدم .


1.  چرا شما از چوب استفاده کردید برای خلق آثارتان ؟ آیا تکنیکی که شما در خلق آثارتان استفاده می کنید از نظر تخصصی اسم خاصی  دارد ؟

 من به جز چوب از مواد دیگری همچون سنگ . فلز و استخوان هم استفاده میکنم ولی بیشترین استفاده من از چوب است به این دلیل که حس خوبی به من میدهد. از مجسمه سازی و پیکره تراشی که بگذریم فکر کنم بهترین اسمی که بشه روش گذاشت کنده کاری روی چوب است .


2.  چرا در اغلب کاراکتر هایی که شما خلق کردید از حیوانات استفاده کردید ؟ آیا دلیل خاصی دارد ؟

به حیوانات همیشه علاقه داشتم . فرم اندام حیوانات که با طبیعت سازگارند بسیار زیباست و در واقع این سازگاری با طبیعت و زیبایی با هم ارتباط مستقیم دارند . این فرم طبیعی اونقدر زیباست که می شود با مختصر اشاره و ایجاد شباهت یک اثر خوب خلق کرد .


3.  در برخی از کارهای شما که به صورت عکس هایی با تم تصویرسازی و روایت گری ارائه دادید این سوال را به وجود می آورد که آیا شما به تصویرسازی آشنایی دارید ؟

با هنر تصویرسازی آشنایی دارم به عنوان یک مشاهده گر غیر حرفه ایی.


4.  مراحل ساخت یک کاراکتر از ابتدا تا انتها به چه ترتیب هست ؟ آیا شما ابتدا کاراکتر مورد نظر خود را طراحی می کنید و بعد می سازید ؟ ممنون میشم یک توضیح مختصر بدهید .

بله گاهی در ابتدا طراحی میکنم اما بیشتر  اوقات تصاویر را در ذهنم تصور میکنم و بر روی چوب پیاده میکنم .


5.  در رابطه با استفاده از رنگ ها در آثارتان برای ما بگویید ؟

رنگ ها را در کارهایم بسیار دوست دارم . ولی به شرایط درونی خودم بستگی دارد گاهی دلم می خواهد از رنگ استفاده کنم و گاهی از رنگ خود چوب البته این مورد را اضافه کنم به خود کار هم بستگی دارد که رنگ لازم داشته باشد یا نه .


6.  شما درهنرهای دیگری هم تخصص دارید ؟ و آیا این هنرهای شما در خلق این کاراکترها به شما کمک می کند ؟

خیر . به جز کنده کاری روی چوب به حرفه ی دیگری مشغول نیستم در حال حاضر .


7.  آیا به نظر شما می شود عکس های شما را برای تصویرسازی کتاب استفاده کرد ؟ و آیا اصلا از این هنر به طور کل میشود در تصویرسازی کتاب ومجلات استفاده کرد ؟

من فکر میکنم که می شود اما بهتر است کسانیکه در این زمینه صاحب نظر هستند به این سوال پاسخ بدهند .


8.  شما از درآمد خود راضی هستید ؟ و کلا بازار کار برای اینگونه هنرها به چه ترتیب است ؟

تقریبا خوب است اما اگر به طور کلی بخواهم بگویم کلا وضعیت صنایع دستی از شرایط خوبی برخوردار نیست هم از نظر کیفیت محصولات هم از نظر بازار عرضه ی آنها .


9.  پیشنهاد شما برای کسانیکه می خواهند هنر شما را بیاموزند چیست و از کجا باید شروع کنند ؟

توصیه میکنم که رجوع نکنند به این حرفه چون بسیار سخت است و از درآمد خوبی برخوردار نیست ... شوخی کردم البته .... خب هر حرفه و شغلی جوانب متفاوتی دارد و در خصوص این حرفه به عقیده من راحت ترین مرحله اش آموختن تکنیک است و بعد از این مرحله که مهم ترین بخش هست داشتن ذوق و سلیقه و خلاقیت است و در مرحله آخر عرضه ی محصولات است که باید با مدیریت درست صورت بگیرد .



 جهت برقراری ارتباط با آقای میثم شلویری شما می توانید به صفحه ایشان در اینستاگرام مراجعه کنید به لینک زیر:

https://www.instagram.com/meysamshalviri/

طرح مصاحبه از لیدا معتمد

تمامی تصاویر و مطالب مصاحبه با اجازه میثم شلویری در سایت دنیای عجیب قرار داده شده است.

برای بزرگ تر دیدن تصاویر لطفا بر روی هر کدام کلیک کنید.
آدرس وب سایتtelegram : 09019161322