عقیل حسینیان و ایده های مقوایی و رنگارنگ

عقیل حسینیان و ایده های مقوایی و رنگارنگ

1.تمام کارهای شما با استفاده از مقوا و نورپردازی و رنگ خلق شده است . نام این تکنیک چیست ؟
در دنیا تصویرسازهای زیادی با این روش فعالیت می کنند که به آن Tactile Design گفته می شود که نه تنها از مقوا بلکه از متریال های متنوعی برای ساخت احجام و تصاویرشان استفاده می کنند و در نهایت از کارشان عکاسی می کنند.


2.آیا شما اولین نفری هستید که در ایران با این تکنیک کار میکنید ؟
این موضوع را هیچ وقت نمی توان صراحتاْ مدعی شد حتما کسانی هستند که این کار را انجام می دهند اما من  به صورت حرفه ای ندیدم. در ایران راجع به این زمینه پژوهش منسجمی انجام نشده است در کشورهای غربی هم، مقالات  و پژوهش های پراکنده ای که بعضا کوتاه و مختصر هستند نیز به چاپ رسیده اما هیچ یک حاصل یک کار پژوهشی نیستند. به همین علت من این موضوع را برای پروژه نهایی و رساله ی ارشد انتخاب کردم که امیدوارم به نتیجه خوبی برسد.


3.آیا تا کنون با این شیوه و تکنیک آثار شما در جایی تا به حال به نمایش گذاشته شده است ؟
در گالری به عنوان یک نمایشگاه هنوز نه اما در سال جدید ممکن است به نمایش گذاشته شود.
ولی در فضا های مجازی انتشار پیدا کرده است.


4.شما به صورت فردی این آثار را ارائه می دهید یا به صورت گروهی ؟
قاعدتاْ گروهی و این از مزیت های این نوع از کار است.


5.شما در چه پروژه هایی تا کنون از این تکنیک استفاده کرده اید ؟
بنا به حوزه فعالیتم در تبلیغات معمولا در پروژه هایی که از طریق مجموعه ای سفارش داده می شود از این تکنیک استفاده کرده ام.


6.آیا برای این تکنیک شما الگویی داشتید یا ایده ها مستقیما توسط خود شما خلق شده اند ؟
همانطور که در ابتدا عرض کردم هنرمندان زیادی هستند که هر کدام به نوعی با این روش فعالیت می کنند و مطالعه تصویری آثاراشان در کار من بی تاثیر نیست.


7.چه کسانی تا به امروز در این راه شما را یاری کرده اند ؟
الگوهای هنری من استودیوهایی نظیر«مایسترو والش» و استودیو «والی و دوهامل» هستند.
فعالیت من در استودیو چپ چین نقطه ی عطفی در زندگی حرفه ای من بود که بتوانم کار دستی را تجربه کنم در فضاهای عمومی هم کسانی هستند که مشوقم هستند و کسانی هستند که مخالف این نوع از کار هستند اما به نظره من مهم ترین موضوع این است که انسان از کاری که می کند لذت ببرد و مسیر زندگی خودش را روشن کند.


8.به نظر شما آیا می شود از این تکنیک برای تصویرسازی کتاب کودک استفاده کرد ؟
صد در صد چرا که از مزیت های این تکنیک فانتزی بودن آن است همچنین کاری که با دست ساخته می شود برای مخاطب ملموس تر و حس پذیر تر خواهد بود.


9.توصیه شما برای تصویرگرانی که علاقمند به یادگیری این تکنیک هستند چیست ؟ چه شرایطی لازم است ؟
خوب این یک کاره تیمی است. طراحان صنعتی در کنار تصویر سازانی که علاقه به این تکنیک دارند می توانند کمک زیادی به اجرای آثارشان بکنند. همچنین به نظر من هنرمند همیشه باید در حال تجربه کردن باشد و از آزمون های خطا ترسی نداشته باشد.


10.آینده ی این هنر را در ایران چگونه ارزیابی می کنید ؟
به نظره من اگر هنرمندان ایران روی این روش کار کنند موج جدیدی در حوزه های مختلف هنرهای تجسمی باز می شود چرا که ایرانیان به شدت انسان های خلاقی هستند.


11.مخاطبین این هنر چه کسانی هستند ؟
مخاطب خاصی ندارد هر کس در هر سنی و هر قشری می تواند مخاطب این روش باشد بسته به  موضوع و نوع پرداخت هنرمند دارد.


12.آیا بازار کار برای کسانی مثل شما که در حال حاضر در این حرفه فعالیت می کنید از نظر مالی رضایت بخش است ؟
هنوز نه چون سفارش دهنده های معدودی هستند که به این روش اهمیت می دهند.


13.چرا شما برای خلق این آثار از نرم افزارهای سه بعدی استفاده نمی کنید ؟
در ایران بعضی از کسانی که در حوزه هنر فعالیت می کنند بر این باورهستند که کار دستی نشان دهنده ضعف هنرمند در تسلط بر نرم افزار است و به ناچار این راه را انتخاب کرده چون تنها کاریست که می تواند بکند اما اینطور نیست چرا که با نگاهی به آثار گذشته افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند نشان دهنده تسلط آنان بر نرم افزار و کارهای کامپیوتری است پس این نوع از فعالیت بیان گر این دیدگاه از عزیزان نیست بلکه به خدمت گرفتن تکنولوژی را بیان می کند. به عنوان مثال بسیاری از آثاری که با این حال هوا شکل می گیرد ابتدا در نرم افزارهای متنوع،  نظیر سه بعدی، طراحی و محاسبه  می شود اما در نهایت با دست اجرا می شوند. یکی دیگر از علت هایی که این نوع از کار آن را از کامپیوتر متمایز می کند به وجود آمدن خطاهایی است که در اجرای با دست به وجود می آید که حس انسانی را در اثر به نمایش می گذارد و مخاطب ناخودآگاه جذب آن می شود.
 بازهم باید خاطر نشان کرد که نمی توان این نظریه را قطعی بیان کرد، ممکن است کسی با کار کامپویتری ارتباط بیشتری برقرار کند.


14.لطفا چند مورد از تبلیغاتی که توسط شما با این تکنیک ارائه شده است را نام ببرید .
اولین کاری که به صورت جدی انجام شد کاری بود به سفارش شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان در سال ۹۲ که با چوب و متریال های متنوعی کار شد و در آن روی تایپ فارسی تاکید داشتیم بعد از آن تبلیغاتی برای شرکت آرایش و بهداشتی دلبان و همچنین فروشگاه گل من انجام شد.


15.و سخن آخر ؟
من کاری که دوست دارم انجام می دهم و هر روز دنبال کسب تجربه های جدید در راستای قوی تر کردن کارم هستم و از اینکه مجموعه هایی مانند دنیای عجیب به موضوعات و تجربه های جدید اهمیت می دهد باعث امید و دلگرمی است.

ایمیل عقیل حسینیان  :  aghil.hosseinian@gmail.com
برای بزرگ تر دیدن عکس ها لطفا بر روی تصاویر کلیک کنید .



طرح مصاحبه از لیدا معتمد

تمامی تصاویر و مطالب مصاحبه با اجازه عقیل حسینیان در سایت دنیای عجیب قرار داده شده است.

برای بزرگ تر دیدن تصاویر لطفا بر روی هر کدام کلیک کنید.



آدرس وب سایتaghil.hosseinian@gmail.com