الهه مقدمی از " کارگاه و نمایشگاه عیدی سازی" میگوید

الهه مقدمی از به گزارش سرویس نقاشی گالری آنلاین ؛ کارگاه و نمایشگاه عیدی سازی با نمایش آثار زهرا حسینی ، پری زنگنه ، امیر کبیرنژاد ، فرشته متقی ، الهه مقدمی ، رضا هدایت از اول تا سیزدهم اسفند ماه در باغ موزه هنر ایرانی برگزار خواهد شد.
الهه مقدمی دبیر کارگاه عیدی سازی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گالری آنلاین اظها داشت: سه کارگاه مجزا طی شش روز خواهیم داشت که برای هر یک دو روز در نظر گرفته شده است.
کارگاه دو روز اول مربوط به کلیشه سازی است و آقای امیر کبیرنژاد به روش معرق برگزار خواهد کرد ، و در دو روز بعد کارگاه کاغذ سازی توسط خانم فرشته متقی برگزار خواهد شد که آقای کبیرنژاد با ایشان در برگزاری این کارگاه همکاری خواهند داشت، در واقع توسط کلیشه هایی که در دو روز اول ساخته شده اند بر روی کاغذ های دست ساز چاپ گرفته میشود.
در دو روز آخر کارگاه سوم توسط من و خانم زهرا حسینی برگزار میشود که در این کارگاه منوپرینت و منو تایپ را با همان تم عیدی سازی آموزش خواهیم داد.
دوستان علاقه مند میتوانند هم به صورت مجزا در هر یک از ورک شاپ هایی که تمایل دارند و هم در هر سه کارگاه به طور کامل شرکت نمایند و در عین استفاده از حضور اساتید و مشاهده نحوه ی کار آنها به خلق آثار هنری بپردازند.
مقدمی افزود : در کنار این کارگاه ها نمایشگاه گروهی نیز برگزار خواهد شد که در این نمایشگاه سه اثر از آثار هر یک از اساتید کارگاه به همراه آثار استاد رضا هدایت با گرایش شخصی هر یک از اساتید و البته با مدیوم چاپ دستی به نمایش گذاشته خواهد شد.
این مجموعه نمایشگاه و کارگاه ها با تم عیدی سازی هدفش اولاً برگزاری نمایشگاه چاپ دستی با افرادی است که به گرایش چاپ سنتی که در ایران اتفاق افتاده نزدیک هستند ،دوماً برگزاری کارگاه های آموزشی و سوماً ارائه ی تاریخچه ی کامل و مفصلی از عیدی سازی در بخش تکمیلی این برنامه توسط خانم پری زنگنه به شرکت کنندگان خواهد بود.
همچنین دربخش جانبی از محصولات همین کارگاه ها یک " gift shop" برگزار خواهیم کرد که مردم میتوانند مانند ملا ها و ملا باجی های قدیم که به کودکان مکتب خانه های عیدی سازی ها را عیدی میداده اند ؛کادو های عیدی خود را از اینجا تهیه نمایند و بخرند .
در متنی که خانم پری زنگه برای نمایشگاه و کارگاه عیدی سازی نوشته اند اینچنین آمده است که :
در گذشته، حدود 100- 150 سال پیش، دختران و پسران برای یادگیری علوم و فنون زندگی به مکتب خانه می رفتند. جایی شبیه مدرسه های امروزی. البته آموزش های قرآنی و روخوانی عربی از عمده ترین آموزشهای این مکتب خانه ها بود. کسانی هم که در آن مکتب خانه ها معلمی می کردند، اگر مرد بودند ملا و اگر زن بودند ملاباجی صدا می شدند. این ملاها و ملاباجی ها هم درست مثل معلم های امروزی اهل تشویق و گاهی تادیب هم بودند. تنبیه شان با ترکه انار خیس خورده بود و تشویقشان هم، برگه های کوچکی که تصاویر ساده ای داشت همچون: فرشته و سوارکار و نبرد دیوورستم و عشاق و حکایاتی از این دست که با باسمه های چوبی به روی کاغذ چاپ زده می شد. گاهی هم پس از چاپ مهر، با دست رنگ آمیزی می شده است. البته این هدیه های مصور و زیبا، فقط نزدیک سال نو به شاگردان داده می شد و از اینرو به آنها "عیدی سازی" می گفتند.البته واژه "عیدی سازی" بر این اوراق، اولین بار توسط منوچهر انور پیشنهاد شد. عده ای معتقدند، ملاها این عیدی ها را به شاگردان میداده اند و انتظار عیدی گرفتن داشته اند. اغلب شاگردها نیز با تخم مرغ و مرغ و روغن و اقسامی از این قبیل، عیدی ملا را می داده اند. شنیده شده که برخی هم، این عیدی سازی ها را به امانت نزد مغازه های صحافی و کتابفروشی ها می سپرده اند که اگر کسی خوشش آمد، بخرد. چیزی بوده شبیه کارت تبریک و یا کارت پستال های فرنگی. اینکه این هنر را در چه بخشی باید طبقه بندی کرد کار دشواریست. اگر بگوییم هنر عامه، باید در بخش تصاویر مذهبی و بزمی فرهنگ عامه قرارشان داد. یا نوعی گرافیک ابتدایی که وظیفه اش اعلان تبریک، تحسین و یا اعلاناتی از این دست بوده که به گیرنده آن مربوط می شده است. در بخش تصویرسازی، با تصاویر چاپ سنگی که برای مصورکردن کتب ادبی و علمی آن روزگاران کار می شده نسبت دارد. متاسفانه امروزه کمتر نشانی از آن تصاویر و حتا رسم عیدی سازی در میان مردم و هنرمندان دیده می شود. می شود گفت رسما یک هنر از یادرفته است. اگر بخواهیم تصور درستی از نحوه کار این چاپ بدانیم، بهتر است از هنری که خوشبختانه هنوزهم پویا و سرزنده است یاد کنیم: "قلمکارسازی". قرابت این دو هنر به حدی است که گمان می رود هنرمندان عیدی سازی همان هنرمندانی بوده اند که به کار قلمکارسازی مشغول بوده اند. ابزار کار هر دو تقریبا یکی است. مهرها در هر دو هنر، از چوب گلابی ساخته می شده و مضمون تصاویر در هر دو، بزمی و رزمی و عاشقانه و صحنه های شکار و تزیین بوده، آنهم به ساده ترین شکل و با جزییاتی اندک. خواباندن چوب گلابی در پیه یا روغن زیتون و یا انواع روغن های پیشنهادی دیگر، و یا حتا پهن، دستوراتیست برای نرم کردن چوب و برش آسان آن با مغار. مغار وسیله ای است با دسته چوبی و نوک های تیز فلزی، با فرم های گوناگون که می توان برش های مختلفی را با آنها به روی چوب کنده کاری کرد. بالشتک رنگ نیز از وسایلیست که هم در چاپ قلمکار و هم در چاپ عیدی سازی از آن استفاده می شده است. بالشتک رنگ، قدح بزرگیست از سفال که قطر دهانه آن وسیع است. این قدح همیشه پر است از کتیرای خیس خورده. دلیل استفاده از کتیرا به خاطر حالت ژله ای و الاستیک آن است. با قراردادن پارچه ای به عنوان استامپ بر روی آن، و گذاشتن رنگ مورد نظر، بالشتک رنگ آماده است. بعد از آنکه مهر در بالشتک رنگ زده شد، مسیر این دو هنر از هم جدا می شود. مهر چاپگر قلمکار به روی کرباس می نشیند و مهر چاپگر عیدی ساز برروی کاغذ. همانطور که گفته شد، گاهی دیده شده که هنرمند عیدی ساز بعد از مهرزدن، اثرش را با دست رنگ آمیزی می کرده است. از آنجا که تصاویر زیادی از عیدی سازی در اختیار نداریم، برای شناخت و درک بهتر این هنر، می توانیم به گنجینه های با ارزش تصویری مان از کتب چاپ سنگی نگاهی بیندازیم. این تصاویر وجوه مشترک زیادی با تصاویر عیدی سازی دارند. می توان کمی هم خلاصه ترشان کرد و به عنوان نمونه های عیدی سازی، کاربردی نوین برای آنها یافت.
لازم به ذکر است علاقه مندان میتوانند در روز های 24 و 25 بهمن ماه جهت ثبت نام با گالری تماس بگیرند و پس از دریافت شماره حساب ، واریز وجه و اعلام کد رهگیری به گالری در کارگاه های حضور داشته باشند.

در کارگاه ها مواد مصرفی برای هنرجویان مهیا خواهد شد و ابزار لازم جهت تهیه در زمان ثبت نام به اطلاع هنرجویان میرسد.

شماره تماس ثبت نام : 22391090

آدرس : ولیعصر ، خیابان فرشته ، خیابان هرزگوین ، نرسیده به سه راه دکتر حسابی ، شماره

۲۷ بهمن ۱۳۹۴